Public spots are one of the vehicles used to inform
people, raise awareness and change behavior of a certain group or mass of
society. In this study, it is aimed to reveal effects of music and sounds used
in anti-smoking public spots on individuals. An experimental pathway was
followed and EEG (electroencephalography), one of the neuroimaging techniques,
was used. The five selected anti-smoking public spots were exposed to smoking
and non-smoking groups and brain waves of participants were monitored during
EEG monitoring. Research findings indicate that smokers have less activity in
the brainwaves during music and voices in public spots camparing non-smokers
and men have less activity in the brainwaves comparing women so it can be said
that they react less and are less affected by public spots. In the light of
these results, it may be argued that the public spots prepared to making people
giving up smoking or prevent them from starting smoking, especially for
smokers, aren't efficient enough.
Public service ads (PSA’s) Anti smoking PSA’s Music Voices Neuroimaging
Kamu spotları toplumda belirli bir grup ya da geniş
kitleler üzerinde bilgilendirme, bilinçlendirme ve davranış değişikliği
oluşturmak amacıyla kullanılan araçlardan biridir. Bu çalışmada sigara karşıtı
kamu spotlarının ve kullanılan müzik ve seslerin bireyler üzerindeki etkisini
ortaya koymak amaçlanmaktadır. Araştırmada deneysel bir yol izlenmiş ve
nörogörüntüleme tekniklerinden biri olan EEG (Elektroensefalografi)
kullanılmıştır. Sigara içen ve içmeyen gruplara seçilen beş sigara karşıtı kamu
spotu izletilmiş ve EEG cihazı ile izleme sırasında katılımcıların beyin
dalgaları ölçülmüştür. Araştırma bulgularına göre sigara içen grubun içmeyen
gruba ve erkeklerin ise kadınlara göre kamu spotlarında yer alan müzik ve
sesler sırasında beyin dalgalarında daha az aktivite olduğu yani daha az tepki
verdiği, dolayısıyla kamu spotlarından daha az etkilenebildiği ifade
edilebilir. Bu sonuçtan hareketle sigarayı bıraktırma ya da sigaraya başlamanın
önüne geçilmesi amacıyla özellikle sigara içen gruba yönelik yapılan kamu
spotlarının yeterli düzeyde etkili olmadığı söylenebilmektedir.
Kamu spotu sigara karşıtı kamu spotları müzik ses nörogörüntüleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 9 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |