The new form
of the universities that are shaped by the pressures of keeping up with the
economic, political, social and cultural changes that the societies face is
multiversity. The concept of multiversity attracts attention to the fact that
the institution has transformed into a multifunctional form dependent to the
evolution of society. Universities are no longer institutions which were
indifferent to their social environment and buried into their ivory towers. The
new university is sensitive to the needs of the community and carries its
services beyond campus boundaries. With this structural differentiation, the
universities have become the actors involved in social and cultural development
of their regions. The universities in Turkey are also seen as institutions that
will contribute to reduce inequalities between regions by improving social,
economic and cultural structure of the cities into which they were born. The
aim of this research is to determine the changes/improvements that the
universities -spreaded all over the country with the slogan of "an
university in every city"- have created in the social and cultural
structure of the cities where they were established as means of development for
removing interregional inequalities and to define the attitudes and the
opinions of urban residents in the case of Adıyaman city and Adıyaman
University. The research in which mixed method used reveals that –when the net
balance of functional consequences is considered- the university has positive
functions in the social and cultural change/development of the city.
Toplumların uğradığı iktisadi,
siyasi, sosyal ve kültürel değişimlere ayak uydurma baskısıyla biçimlenen
üniversitelerin çağımızda ulaştığı form multiversitedir. Multiversite kavramı,
kurumun parçası olduğu toplumun evrimine bağlı bir dönüşüm geçirerek çok
işlevli bir hale geldiğine dikkat çekmektedir. Artık üniversiteler sosyal
çevrelerine kayıtsız ve fildişi kulelerine gömülmüş münzevi kurumlar değildir.
Yeni üniversite toplumun ihtiyaçlarına duyarlıdır ve hizmetlerini kampüs
sınırlarının ötesine taşımaktadır. Bu yapısal farklılaşma ile birlikte
üniversiteler, bulundukları bölgelerin sosyal ve kültürel gelişiminde rol alan
aktörler haline gelmiştir. Türkiye’de de üniversiteler, içine doğdukları
kentlerin toplumsal, ekonomik ve kültürel yapısını geliştirerek bölgeler arası
eşitsizliği gidermeye katkıda bulunacak kurumlar olarak görülmektedir. Bu
araştırmanın amacı, “her ile bir üniversite” politikasıyla sayıları hızla
artarak ülke sathına yayılan üniversitelerin, bölgeler arası eşitsizliği
giderecek bir gelişme aracı olarak, kuruldukları kentlerin toplumsal ve kültürel
yapısında meydana getirdiği değişimleri/gelişimleri, kent sakinlerinin bu
konudaki tutumlarını ve kanaatlerini Adıyaman kenti ve Adıyaman Üniversitesi
örneğinde tespit etmektir. Karma yöntemin kullanıldığı araştırma -işlevsel
sonuçların net dengesine bakıldığında- üniversitenin kentin sosyal ve kültürel
değişiminde/gelişiminde olumlu işlevlere sahip olduğunu ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |