Araştırmada orijinal formu 20-maddeli olan, Infante
ve Rancer (1982) tarafından geliştirilen Tartışmacı Tutum Ölçeği’nin kısa
formunun Türkçe geçerleme çalışması yapılmıştır. Ölçeğin geçerlilik çalışması
beş temel süreç kapsamında yürütülmüştür. Bu süreçler; ölçek belirleme,
örneklemin belirlenmesi, tercüme, analiz ile karşılaştırma ve değerlendirme
aşamalarından oluşturulmuştur. Bu aşamalarda evrensel ve güncel uygulamalardan
yola çıkılarak en etkin analiz ve karşılaştırma yöntemleri kullanılmaya
çalışılmıştır. Araştırma Isparta ilinde faaliyet gösteren Süleyman Demirel
Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler fakültesinde yürütülmüştür. On bir ayrı
bölümde eğitim alan lisans öğrencileriyle anketler yüz yüze uygulanarak veriler
toplanmıştır. Kısaltılmış Tartışmacı Tutum Ölçeğinin yapı geçerliliğini test
etmek için Brislin ve arkadaşları (1973) tarafından izlenen yöntem takip
edilmiştir. Bu kapsamda ölçek çeviri ve geri-çeviri yöntemiyle Türkçe’ye
çevrilmiş ve kadın (n= 997) ve erkek (n=564) toplam 1561 üniversite öğrencisinde
uygulanmıştır. Ölçek, iki ayrı örneklemde farklı zamanlarda uygulanan keşfedici
ve doğrulayıcı faktör analizleri, içsel tutarlılık analizleri ile
karşılaştırmalar yapılarak sınanmıştır. Keşfedici faktör analizi sonucunda hem
kadın hem de erkek öğrenci örnekleminde Kısaltılmış Tartışmacı Tutum Ölçeği’nin
orijinaline uyumlu iki alt boyutlu hali (yaklaşma ve kaçınma boyutu)
doğrulanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda da kadın ve erkek örneklem
grubu katılımcılarında uyum iyiliği değerleri eşik değerler ve üzerinde
gerçekleşmiş, bu değerler ölçeğin iki boyutlu yapısını doğrulamıştır. Yürütülen
analizler sonucunda 10-maddelik tartışmacı tutum ölçeği kısa formunun güvenilir
ve geçerli bir ölçüm aracı olduğu ve yaklaşmacı - kaçınmacı olarak iki alt boyuttan
oluştuğu geçerlenmiştir.
Yapı Geçerliliği Güvenilirlik Analizi Tartışmacı Tutum Ölçeği Doğrulayıcı FaktörAnalizi
In this research, the validation
study on the Turkish version of the short form of the Argumentativeness Scale,
which is developed by Infante and Rancer (1982), was performed. The
validity study of the Argumentativeness Scale was carried out within the scope
of five main processes. These processes consist of stages as determining the
scale, determining the sample, translating, analyzing, and comparing and
evaluating. At these stages, it is tried to use the most effective analysis and
comparison methods based on universal and current applications. The study was
conducted in Süleyman Demirel University Faculty of Economics and
Administrative Sciences in Isparta. In this faculty, face-to-face surveys were
conducted with the undergraduate students who were educated in 11 different departments.
The scale was applied to two different groups and the validity was determined.
The method followed by Brislin et al. (1973) was used to test the construct
validity of the short version of Argumentativeness Scale. In this context, scale was translated into Turkish by translation and
back-translation method and was applied to a total of 1561 as female (n = 997)
and male (n = 564) a total of 1561 undergraduate students. The scale was tested
by using factor analyzes and internal consistency analyzes at different times
in two separate samples. As a result of
the exploratory and confirmatory analyzes conducted, it was validated that the
10-item argumentativeness scale was a reliable and valid measurement tool and
consisted of two sub-dimensions as approaching-avoidant. As a result of the exploratory factor analysis, two
sub-dimensions (approaching and avoiding dimension) of the Short Version of
Argumentativeness Scale, which were compatible with the original, were
confirmed in both female and male students. As a result of confirmatory factor
analysis, the goodness of fit values of the female and male sample group were
above the threshold values and these values
confirmed the two-dimensional structure of the scale. As a result of the analyzes conducted, it was validated that the 10-item
argumentativeness scale was a reliable and valid measurement tool and consisted
of two sub-dimensions as approaching-avoidant.
Argumentativeness Scale Construct Validity Reliability Analysis Confirmatory Factor Analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 18 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |