Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Edebiyatı Üzerine Yapılmış Lisansüstü Çalışmaların İçerik Analizi (2011-2018 Yılları)

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 17, 464 - 489, 31.03.2019
https://doi.org/10.26466/opus.510809

Öz

Türkiye’de çocuk edebiyatının öneminin fark
edilmesiyle çocuklara yönelik eserler gelişmiş, sayıca artmış bununla birlikte
akademik düzlemde de çeşitli yönlerden incelemeye tabi tutulmuştur. Bu
araştırmada Türkiye’de çocuk edebiyatı hakkında yapılmış olan lisansüstü
çalışmaların yıl, üniversite, enstitü, bilim dalı, yazıldığı dil, konu, konu
alınan yazar/şair/çocuk edebiyatçısı, incelenen tema, kullanılan yöntem, veri
kaynakları, veri analiz teknikleri bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma 2011-2018 yılları ile sınırlandırılmıştır. Yapılmış lisansüstü
çalışmaların Türk çocuk edebiyatı ve eserlerini kapsaması noktasında
sınırlandırmaya gidilmemiş, YÖK’e kayıtlı olan “çocuk edebiyatı” odaklı tezler
dikkate alınmış ve araştırmaya 278 tez dâhil edilmiştir. Derlenen tezler içerik
analizine uygun olarak çalışmanın amacı çerçevesinde kodlanmış, kodlanan tezler
kategorik verilere dönüştürülmüş elde edilen sonuçlar grafik, frekans ve yüzde
tabloları olarak betimsel olarak gösterilmiştir. Analiz bulgularından bazıları
çocuk edebiyatı odaklı lisansüstü tezlerinin 2017’ye kadar artış gösterdiği,
büyük oranda eğitim bilimleri ve sosyal bilimler enstitülerinde hazırlandığı,
eğitsellik ve değer aktarımına ağırlık verdiği ve yöntem olarak nitel yöntemin
tercih edildiğidir. Ayrıca ulaşılan sonuçlar bağlamında gelecek araştırmalar
için öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Altunya, H. (2012). Türk çocuk edebiyatı kaynakçası. Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi.
  • Balcı, A. (2012). Türkiye'de çocuk edebiyatı üzerine hazırlanan lisansüstü tezler hakkında bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 195-206.
  • Baş, F. ve Sağırlı, M. Ö. (2017). Türkiye’de eğitim alanında üstbiliş odaklı yapılan makalelere yönelik bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 42(192).
  • Bıkmaz, F. H., Aksoy, E., Tatar, Ö., ve Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, 38(168).
  • Can, D.T. (2014). Çocuk edebiyatı: Kuramsal yaklaşım. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • Dehaene, S. (2014). Beyin nasıl okur? Okumanın bilimi ve evrimi. (Çev. O. Karakaş). İstanbul: Alfa Bilim.
  • Demircan, C (2007). Çocuk edebiyatı konulu lisansüstü çalışmalar ile ilgili bir durum araştırması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 23-35.
  • Demircan, C. (2008). Çocuk edebiyatına yönelik bir bibliyografya denemesi (1960-1980). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (1), 165-187.
  • Erten, A. (2011). Çocuk yazını çevirisine yaklaşımlar. Ankara: Hacettepe Yayıncılık.
  • Göçmen, A. (1995). Çocuk edebiyatı makaleler bibliyografyası (1953-1991). Ege Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Yayımlanmamış Lisans Tezi, İzmir.
  • Gürel, Z. ve Şimşek, T. (2005). Çocuk edebiyatı üzerine bir bibliyografya denemesi. Hece Dergisi Çocuk Edebiyatı Özel Sayısı, 104-105.
  • Haba-Osca, J., Ambròs, A., ve Osca-Lluch, J. (2018). Scientific production in children’s literature through the Web of Science. Language Teaching and Educational Research, 1(1), 78-93.
  • Karadağ, A. B. (2018). Çeviri çocuk edebiyatı bağlamında asimetrik güç ilişkileri: Yetişkin çevirmenler ve çocuk okurlar. S. Taş (Ed.), Çeviribilimde güncel tartışmalardan kavramsal sorgulamalara, içinde: (ss. 43-77) İstanbul: Hiperlink.
  • Pembecioğu, N. (2006). İletişim ve çocuk. Ankara: Ebabil.
  • Sınar, A. (2006). Türkiye’de çocuk edebiyatı çalışmaları. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 4(7), 175-225.
  • Şirin, M. R. (2007). Çocuk edebiyatı kültürü. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şirin, M. R. (2016). Edebiyat ve çocuk edebiyatı edebiyatın amacı ve işlevi. Türk Dili Dergisi. CX (780), 12-31.
  • Temizkan, M. (2009). Metin türlerine göre okuma eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yazıcı, N. (2013). Çocuk edebiyatı alanında üniversitelerde yapılan lisans sonrası çalışmalar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 441-452.

A Content Analysis Post-Graduate Studies in Turkey About Children’s Literature (2011-2018 Period)

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 17, 464 - 489, 31.03.2019
https://doi.org/10.26466/opus.510809

Öz

By realizing the importance of children's literature
in Turkey, works for children have been developed, increased in number and
examined in various aspects of the academic plane. In this study, it is aimed
to examine the post-graduate studies about children's literature in Turkey in
the context of years, university, institute, field, language, subject,
author/poet/teacher of children's literature of subject, method, data sources,
data analysis techniques. The thesis focused on “children's literature” which are
registered to the Turkish Higher Education Council (YÖK) are taken into
consideration and 278 thesis are included in the study. The compiled theses are
coded within the framework of the purpose of the study in accordance with the
content analysis. These coded theses are transformed into categorical data and
the results are shown as graphs, descriptive tables of frequencies and
percentages. Some of the analysis findings are that thesis focused on
“children's literature” showed an increase from 2013 to 2017; high ratio is
prepared in educational science institutes, concentrate on educational message
and value transfer, and the qualitative method is preferred in studies.
Proposals for future researches are presented in the context of the results
achieved.

Kaynakça

  • Altunya, H. (2012). Türk çocuk edebiyatı kaynakçası. Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi.
  • Balcı, A. (2012). Türkiye'de çocuk edebiyatı üzerine hazırlanan lisansüstü tezler hakkında bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 195-206.
  • Baş, F. ve Sağırlı, M. Ö. (2017). Türkiye’de eğitim alanında üstbiliş odaklı yapılan makalelere yönelik bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 42(192).
  • Bıkmaz, F. H., Aksoy, E., Tatar, Ö., ve Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, 38(168).
  • Can, D.T. (2014). Çocuk edebiyatı: Kuramsal yaklaşım. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • Dehaene, S. (2014). Beyin nasıl okur? Okumanın bilimi ve evrimi. (Çev. O. Karakaş). İstanbul: Alfa Bilim.
  • Demircan, C (2007). Çocuk edebiyatı konulu lisansüstü çalışmalar ile ilgili bir durum araştırması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 23-35.
  • Demircan, C. (2008). Çocuk edebiyatına yönelik bir bibliyografya denemesi (1960-1980). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (1), 165-187.
  • Erten, A. (2011). Çocuk yazını çevirisine yaklaşımlar. Ankara: Hacettepe Yayıncılık.
  • Göçmen, A. (1995). Çocuk edebiyatı makaleler bibliyografyası (1953-1991). Ege Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Yayımlanmamış Lisans Tezi, İzmir.
  • Gürel, Z. ve Şimşek, T. (2005). Çocuk edebiyatı üzerine bir bibliyografya denemesi. Hece Dergisi Çocuk Edebiyatı Özel Sayısı, 104-105.
  • Haba-Osca, J., Ambròs, A., ve Osca-Lluch, J. (2018). Scientific production in children’s literature through the Web of Science. Language Teaching and Educational Research, 1(1), 78-93.
  • Karadağ, A. B. (2018). Çeviri çocuk edebiyatı bağlamında asimetrik güç ilişkileri: Yetişkin çevirmenler ve çocuk okurlar. S. Taş (Ed.), Çeviribilimde güncel tartışmalardan kavramsal sorgulamalara, içinde: (ss. 43-77) İstanbul: Hiperlink.
  • Pembecioğu, N. (2006). İletişim ve çocuk. Ankara: Ebabil.
  • Sınar, A. (2006). Türkiye’de çocuk edebiyatı çalışmaları. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 4(7), 175-225.
  • Şirin, M. R. (2007). Çocuk edebiyatı kültürü. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şirin, M. R. (2016). Edebiyat ve çocuk edebiyatı edebiyatın amacı ve işlevi. Türk Dili Dergisi. CX (780), 12-31.
  • Temizkan, M. (2009). Metin türlerine göre okuma eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yazıcı, N. (2013). Çocuk edebiyatı alanında üniversitelerde yapılan lisans sonrası çalışmalar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 441-452.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Emine Balta 0000-0001-8958-4628

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2019
Kabul Tarihi 21 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Balta, E. E. (2019). Çocuk Edebiyatı Üzerine Yapılmış Lisansüstü Çalışmaların İçerik Analizi (2011-2018 Yılları). OPUS International Journal of Society Researches, 10(17), 464-489. https://doi.org/10.26466/opus.510809

Cited By