The sense of
belonging to the school refers to the personal feelings of the students about
how much approval they have from other people in the school, how much they are
respected, how much they are included in the activities and supported. The aim
of this study is to examine high school students' sense of belonging to school
in terms of social well-being. In this study, the mixed methods research, which
involves quantitative and qualitative research methods, was used. For
quantitative method, PISA 2015 data and for qualitative method, semi-structured
interview form was used. Quantitative sample is composed of 5895 high school
students in the age group of 15 reached through PISA survey in 2015. The
qualitative study group consists of 12 students. After a series of calculations
were made to determine the suitability of the data for statistical analysis,
parametric and non-parametric analyzes were performed. When the findings of the
study are examined, it has been found that there is a meaningful relationship between
the family relations, teacher relations, family support sub-dimensions and the
school belonging together with social well-being of the students in the
quantitative study, but not meaningful relations with peer relations. In
qualitative findings, the results have been reached match and support the
quantitative findings. The findings have been discussed coherently and
suggestions have been made.
A sense of belonging to school Social well-being High school student Mixed method
Okula aidiyet duygusu,
öğrencilerin okuldaki diğer kişilerden ne düzeyde onay aldığına, kendisine ne
kadar saygı duyulduğuna, etkinliklere ne miktarda dahil edildiğine ve
desteklendiğine dönük kişisel duygularını ifade etmektedir. Bu çalışmanın amacı
lise öğrencilerinin okula aidiyet duygularının sosyal iyi oluşları bağlamında
incelenmesidir. Araştırmada, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin beraber
yürütüldüğü karma yöntem kullanılmıştır. Nicel boyutta PISA 2015 verileri,
nitel boyutta ise yarı yapılandırılmış görüşme formu ile görüşme tekniği
kullanılmıştır. Nicel örneklem PISA 2015 araştırmasında ulaşılmış olan 5895
Türkiye’deki 15 yaş grubu lise öğrencisinden oluşmaktadır. Nitel çalışma grubu
ise 12 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin istatistiksel analizlere uygunluğunu
belirlemek için bir dizi hesaplamalar yapıldıktan sonra amaca göre parametrik
ve non-parametrik analizler yapılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde,
nicel aşamada öğrencilerin okula aidiyetleri ile sosyal iyi oluşun aile
ilişkileri, öğretmen ilişkileri ve aile desteği alt boyutları arasında anlamlı,
akran ilişkileri ile anlamlı olmayan ilişkilere ulaşılmıştır. Nitel bulgularda
ise nicel bulgularla örtüşen ve nicel bulguları destekleyici nitelikte
sonuçlara ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular bütünlük içinde tartışılarak
öneriler getirilmiştir.
Okula aidiyet duygusu Sosyal iyi oluş Lise öğrencisi Karma yöntem
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 20 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 17 |