In this study, it is
aimed to reveal the relationship between enabling school structure and
teachers’ perceptions of organizational citizenship behaviors. The research
designed in survey-based correlational model. The sample of the research
consists of 344 teachers working in secondary schools in Gaziantep province.
Enabling School Structure Scale and Organizational Citizenship Behaviors Scale
are used as data collection tools. In the analysis of the data, descriptive
statistics, correlation and regression are used. At the end of the research;
perceptions of teachers’ enabling school structure and organizational citizenship
behaviors levels partly high. According to correlational analysis, there is a
positive relationship between enabling school structure and organizational
citizenship behaviors. As a result of regression analysis, it was determined
that the enabling school structure predicted organizational citizenship
behaviors. Besides, it is comfirmed that the research explains nearly the %39
of the variance of teachers’ perception of enabling school structure on
organizational citizenship behaviours. Based on the results of the research, it
is possible to make various suggestions for both practitioners and researchers.
A structure that enabling and supports the work of the employees in schools
should be created. Because in schools with such a structure, it is likely that
a culture of trust to be formed and employees are willing to fulfill the
mission and vision of the school in cooperation. School administrators can make
an effort to create a positive communication environment by supporting the work
of the teachers, providing reassurance, so that it can be ensured that the
teachers can take part as a volunteer in extra work for the benefit of the
school.
Enabling school structure organizational citizenship behaviors teacher
Bu çalışmada,
kolaylaştırıcı okul yapısı ile öğretmenlerin sergiledikleri örgütsel
vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini,
Gaziantep’te görev yapan 344 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı
olarak, “Kolaylaştırıcı Okul Yapısı Ölçeği” ve “Örgütsel Vatandaşlık
Davranışları Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel
istatistikler, korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, öğretmenlerin kolaylaştırıcı okul yapısı ve örgütsel vatandaşlık
davranışı algılarının kısmen yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Korelasyon
analizi sonucuna göre, kolaylaştırıcı okul yapısı ile örgütsel vatandaşlık davranışları
arasında pozitif yönde bir ilişki bulunmaktadır. Regresyon analizi sonucunda,
kolaylaştırıcı okul yapısının örgütsel vatandaşlık davranışını yordadığı
belirlenmiştir. Ayrıca, kolaylaştırıcı okul yapısının öğretmenlerin örgütsel
vatandaşlık davranışlarının yaklaşık %39’unu açıkladığı belirlenmiştir. Araştırma
sonuçlarına dayalı olarak hem uygulayıcılar hem de araştırmacılar için çeşitli
önerilerde bulunmak mümkündür.Okullarda çalışanların işlerini kolaylaştıran ve
destek veren bir yapının oluşturulması gerekmektedir. Çünkü bu tür yapıya sahip
olan okullarda güven odaklı bir kültürün oluşması ve çalışanların iş birliği
içerisinde okulun misyon ve vizyonunu yerine getirmeye istekli olmaları
muhtemeldir. Okul yöneticilerinin öğretmenlerin yaptıkları işleri destekleyen
bir tutum sergileyerek, olumlu bir iletişim ortamı oluşturmak için çaba
göstermeleri, güven vermeleri ve bu sayede öğretmenlerin okulun yararı için
ekstra işlerde gönüllü olarak görev almaları sağlanabilir.
Kolaylaştırıcı okul yapısı örgütsel vatandaşlık davranışı öğretmen
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 20 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 17 |