In the postmodern world, this study in the search
for the activist role of public relations seeks to trace the differences in
public relations, an agent of change, that explores differences and strengths
the weak sounds. Postmodernism offers a ground where it can produce new
meanings through differences and oppositions. Public relations on this ground
challenge the goals and practices set out in a functionalist approach, which
represent a largely organizational-centered approach. In this study, the
perspectives of the participants were tried to be modeled with Q-sampling
systematically. The data were analyzed with PQMethod 2.35. Public relations
practitioners of 20 organizations included in BIST Corporate Governance Index
were included in the study. Organizational directives have led to a suspicious
view of the existence of the activist role of public relations practitioners.
Because, it is not possible for practitioners to follow the policies of the
organization when establishing a relationship with the society and the role of
persuading the public in convincing the decisions of the organization,
searching for change and strengthening the weak voices. The search for the
activist role of public relations remains an expectation due to the results of
this research. Nevertheless, the presence of evidence may be considered as a
starting point for an activist public relations.
Postmodern dünyada halkla ilişkilerin aktivist
rolünün arayışındaki bu çalışma, farklılıkları keşfederek cılız seslere güç
veren ve değişimin ajanı olan halkla ilişkilerin izini aramaktadır.
Postmodernizm, halkla ilişkilere farklılıklar, karşıtlıklar yoluyla yeni
anlamları üretebileceği bir zemin sunar. Bu zeminde halkla ilişkiler,
işlevselci bir yaklaşımla ortaya konan amaçlara ve uygulamalara –ki bunlar
büyük ölçüde örgüt merkezli bir yaklaşımı temsil eder- meydan okur. Bu
araştırmada katılımcıların bakış açıları, Q-örneklemede sistematik sıralar ile
modellenmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler PQMethod 2.35 programı ile
analiz edilmiştir. BİST Kurumsal Yönetim Endeksi’ne dahil olan 20 örgütün
halkla ilişkiler uygulayıcıları araştırmaya dahil edilmiştir. Örgüt yönlü
kararlar, halkla ilişkiler uygulayıcılarının aktivist rolünün varlığına ilişkin
şüpheli bir bakışa neden olmuştur. Zira uygulayıcıların toplumla ilişki
kurarken örgütün politikalarını takip etmesi ve kamuları örgütün kararlarına
ikna etmedeki rolleri, değişim arayışı ve zayıf sesleri güçlendirme ile aynı
yerde işleyemez. Halkla ilişkilerin aktivist rolüne ilişkin arayış bu
araştırmanın sonuçlarına bağlı olarak şimdilik bir beklenti olarak durmaktadır.
Yine de zayıf da olsa kanıtların varlığı aktivist bir halkla ilişkiler için
başlangıç noktası olarak sayılabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 17 |