The study aimed to
investigate if there is a significant difference between the anxiety level of
high school students and the variables
of gender, school, education status of mother and father, perceived
socioeconomic status, the birth order among siblings, perceived mother and
father attitude, relationship between friends, school success, the evaluation
of physical appearance and the level of self-esteem. With this purpose the research
has been carried out on 115 high school students (64 girls, 51 boys) who are
students from different high schools in the province of Refahiye / Erzincan.
Social Appearance Anxiety scale Adolescent From which is translated into
Turkish by Doğan (2011) is used. In addition, Personal Information From is
prepared and used by the researcher.
This investigation is a descriptive research in the scanning model. T-test and simple correlation analyzes have
been used to collect the data of the research. The results of the research have
been revealed that there is a significant differentiation between the social
appearance anxiety and the self-esteem. The students with low self-esteem have
much more social appearance anxiety than the students with high sels-esteem.
According to the evaluations of physical appearance, social appearance anxiety
is indicated a statistically significant difference. It is seen that the
average point of students who do not like their physical appearance is
significantly higher than the average point of students who likes a little, who
is hesitant , who likes much and who likes very much. According to friendship
relations social appearance anxiety is indicated a statistically significant
difference. The ones whose relationship with their friends is somewhat in
defining is statistically higher than the ones who defines as very much and
extremely. There is no statistically significant difference between the other
variables.
High school students Social anxiety Social appearance anxiety
Bu araştırmada
lise öğrencilerinin sosyal görünüş kaygı düzeyleri ile cinsiyet, okul, anne ve
baba öğrenim durumları, algılanan sosyo-ekonomik düzey, kardeşler arasındaki
doğum sırası, algılanan anne baba tutumu, arkadaş ilişkileri, okul başarısı,
fiziksel görünüşün değerlendirmesi ve özgüven düzeyi değişkenleri arasında
anlamlı bir fark olup olmadığı araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmaya
Erzincan İli Refahiye İlçesinde farklı liselere devam etmekte olan 115 (64 kız,
51 erkek) öğrenci katılmıştır. Doğan (2011) tarafından Türkçeye uyarlanan
"Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği Ergen Formu" kullanılmıştır. Ayrıca
araştırmacı tarafından “Kişisel Bilgi Formu” hazırlanmış ve uygulanmıştır. Bu
araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Verilerin analizinde
t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
özgüven düzeyine göre sosyal görünüş kaygısı puanları arasında istatistiksel açıdan
anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Özgüveni düşük olan öğrencilerin sosyal
görünüş kaygısı özgüveni yüksek olan öğrencilerden anlamlı bir şekilde
fazladır. Sosyal görünüş kaygısı fiziksel görünüş değerlendirmelerine göre
istatistik açıdan anlamlı bir farklılık göstermektedir. Fiziksel görünüşünü,
hiç beğenmeyen öğrencilerin sosyal görünüş kaygısı puan ortalamalarının, biraz
beğenen, kararsız olan, oldukça beğenen ve çok beğenen öğrencilerin puan
ortalamalarından anlamlı şekilde yüksek olduğu görülmüştür. Sosyal görünüş kaygısı arkadaş ilişkilerine
göre istatistik açıdan anlamlı bir farklılık göstermektedir. Arkadaşlarıyla
olan ilişkilerini tanımlamada kararsız olanların ortalamaları, iyi ve çok iyi
olarak tanımlayanların ortalamalarından anlamlı şekilde yüksek olduğu
görülmüştür. Kalan değişkenlerin anlamlı bir fark göstermediği bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 17 |