Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigating the Levels of Social Appeaarance Anxiety of High School Students in Terms of Various Variables

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 17, 904 - 922, 31.03.2019
https://doi.org/10.26466/opus.523444

Öz

The study aimed to
investigate if there is a significant difference between the anxiety level of
high school students and  the variables
of gender, school, education status of mother and father, perceived
socioeconomic status, the birth order among siblings, perceived mother and
father attitude, relationship between friends, school success, the evaluation
of physical appearance and the level of self-esteem. With this purpose the research
has been carried out on 115 high school students (64 girls, 51 boys) who are
students from different high schools in the province of Refahiye / Erzincan.
Social Appearance Anxiety scale Adolescent From which is translated into
Turkish by Doğan (2011) is used. In addition, Personal Information From is
prepared  and used by the researcher.
This investigation is a descriptive research in the scanning model.  T-test and simple correlation analyzes have
been used to collect the data of the research. The results of the research have
been revealed that there is a significant differentiation between the social
appearance anxiety and the self-esteem. The students with low self-esteem have
much more social appearance anxiety than the students with high sels-esteem.
According to the evaluations of physical appearance, social appearance anxiety
is indicated a statistically significant difference. It is seen that the
average point of students who do not like their physical appearance is
significantly higher than the average point of students who likes a little, who
is hesitant , who likes much and who likes very much. According to friendship
relations social appearance anxiety is indicated a statistically significant
difference. The ones whose relationship with their friends is somewhat in
defining is statistically higher than the ones who defines as very much and
extremely. There is no statistically significant difference between the other
variables.

Kaynakça

  • Adams, J. F. (1995), Ergenliği anlamak, Ankara: İmge yayınları.
  • Alemdağ, S. (2013). Öğretmen adaylarında fiziksel aktiviteye katılım, sosyal görünüş kaygısı ve sosyal öz-yeterlik ilişkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Alımcı, D. (2018). Ortaokul öğrencilerinin akran zorbalığı ve sosyal görünüş kaygıları ile kendine saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Amil, O. ve Bozgeyikli, H. (2015). Investigating the relationship between social appearance anxiety and loneliness of turkish university youth. Journal of Studies in Social Sciences, 11(1), 68–96.
  • Archer, S. L. (1989), The status of ıdentity: Reflections on the weed for ıntervention, Journal of Adolescent, 12, 345-359
  • Cash T. F. (1989). Body-image affect: Gestalt versus summing the parts. Perceptual and Motor Skills, 69, 17–18.
  • Cash, T. F. (2004). Body image: Past, present and future, body image. An International Journal of Research, 1, 1-5.
  • Çakmak, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım düzeyleri ile sosyal görünüş kaygısı arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Çınar, H. ve Keskin, N. (2015). Öğrencilerin sosyal görünüş kaygısının öğrenim yeri tercihlerine etkisi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 14, 457-465.
  • Dinç Altun, M. (2016). Lise öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. On dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Doğan, T. (2010). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin (SGKÖ) Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 151-159.
  • Doğan, T. (2009). Bilişsel ve kendini değerlendirme süreçlerinin sosyal anksiyete açısından incelenmesi. Yayımlanmamış doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Hagger, S. Martin ve Stevenson, Andy (2010). Social physique anxiety and physical self-esteem: Gender and age effects. Psychol and Health, 25, No.1, (89-110).
  • Hart, T. A., Flora, D. B., Palyo, S. A., Fresco, D. M., Holle, C. ve Heimberg, R. G. (2008). Development and examination of ehe social appearance anxiety scale. Assessment, 15(1), 48-59. doi: 10.1177/1073191107306673
  • Işıkol-Özge, F. (2013). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Üsküdar ilçesi örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kılıç, M. ve Karakuş, Ö. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(3), 3837-3852. doi:10.14687/jhs.v13i3.4054
  • Leary, M. R. ve Kowalski, R. M. (1995). Social anxiety, Guilford: New York.
  • Moe, B. (1999). Understanding the causes of a negative body ımaje. Newyork: The Rozen Publishing Group, Inc.
  • Moreno, J. A. ve Cervelló, E. (2005). Physical self-perception in spanish adolescents: Effects of gender and involvent ın physical activity. Journal of Human Movement Studies, 48, 291-311.
  • Rosenblum, G. D. ve Lewis, M. (1999). The relations among body image, physical attractiveness, and bady mass in adolescence, Child Development,70, 50-64.
  • Şahin, E., Barut, Y. ve Ersanlı, E. (2013). Sociodemographic variables in relation to social appearance anxiety in adolescents. The International Journal of Social Sciences, 15 (1), 56–63
  • Telli, E. ve Ünal, Z. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyo-demografik özelliklerine göre sosyal görünüş kaygısı: Bir alan araştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 134-146.
  • Tiegman, M. (2004). Body image across the adult life span: Stability and change. Body Image, 1 (1); 29-41.
  • Yousefi, B., Hassani, Z. ve Shokri, O. (2009). Reliability and factor validity of the 7- Item Social Physique Anxiety Scale (SPAS-7) among university students in Iran. World Journal of Sport Sciences 2, Number. 3, 201-204.
  • Yüceant, M. (2013). Beden eğitimi öğretmen adaylarının sosyal görünüş kaygılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Aksaray Üniversitesi, Aksaray.

Lise Öğrencilerinin Sosyal Görünüş Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 17, 904 - 922, 31.03.2019
https://doi.org/10.26466/opus.523444

Öz

Bu araştırmada
lise öğrencilerinin sosyal görünüş kaygı düzeyleri ile cinsiyet, okul, anne ve
baba öğrenim durumları, algılanan sosyo-ekonomik düzey, kardeşler arasındaki
doğum sırası, algılanan anne baba tutumu, arkadaş ilişkileri, okul başarısı,
fiziksel görünüşün değerlendirmesi ve özgüven düzeyi değişkenleri arasında
anlamlı bir fark olup olmadığı araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmaya
Erzincan İli Refahiye İlçesinde farklı liselere devam etmekte olan 115 (64 kız,
51 erkek) öğrenci katılmıştır. Doğan (2011) tarafından Türkçeye uyarlanan
"Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği Ergen Formu" kullanılmıştır. Ayrıca
araştırmacı tarafından “Kişisel Bilgi Formu” hazırlanmış ve uygulanmıştır. Bu
araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Verilerin analizinde
t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
özgüven düzeyine göre sosyal görünüş kaygısı puanları arasında istatistiksel açıdan
anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Özgüveni düşük olan öğrencilerin sosyal
görünüş kaygısı özgüveni yüksek olan öğrencilerden anlamlı bir şekilde
fazladır. Sosyal görünüş kaygısı fiziksel görünüş değerlendirmelerine göre
istatistik açıdan anlamlı bir farklılık göstermektedir. Fiziksel görünüşünü,
hiç beğenmeyen öğrencilerin sosyal görünüş kaygısı puan ortalamalarının, biraz
beğenen, kararsız olan, oldukça beğenen ve çok beğenen öğrencilerin puan
ortalamalarından anlamlı şekilde yüksek olduğu görülmüştür.   Sosyal görünüş kaygısı arkadaş ilişkilerine
göre istatistik açıdan anlamlı bir farklılık göstermektedir. Arkadaşlarıyla
olan ilişkilerini tanımlamada kararsız olanların ortalamaları, iyi ve çok iyi
olarak tanımlayanların ortalamalarından anlamlı şekilde yüksek olduğu
görülmüştür. Kalan değişkenlerin anlamlı bir fark göstermediği bulunmuştur.

Kaynakça

  • Adams, J. F. (1995), Ergenliği anlamak, Ankara: İmge yayınları.
  • Alemdağ, S. (2013). Öğretmen adaylarında fiziksel aktiviteye katılım, sosyal görünüş kaygısı ve sosyal öz-yeterlik ilişkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Alımcı, D. (2018). Ortaokul öğrencilerinin akran zorbalığı ve sosyal görünüş kaygıları ile kendine saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Amil, O. ve Bozgeyikli, H. (2015). Investigating the relationship between social appearance anxiety and loneliness of turkish university youth. Journal of Studies in Social Sciences, 11(1), 68–96.
  • Archer, S. L. (1989), The status of ıdentity: Reflections on the weed for ıntervention, Journal of Adolescent, 12, 345-359
  • Cash T. F. (1989). Body-image affect: Gestalt versus summing the parts. Perceptual and Motor Skills, 69, 17–18.
  • Cash, T. F. (2004). Body image: Past, present and future, body image. An International Journal of Research, 1, 1-5.
  • Çakmak, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım düzeyleri ile sosyal görünüş kaygısı arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Çınar, H. ve Keskin, N. (2015). Öğrencilerin sosyal görünüş kaygısının öğrenim yeri tercihlerine etkisi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 14, 457-465.
  • Dinç Altun, M. (2016). Lise öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. On dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Doğan, T. (2010). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin (SGKÖ) Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 151-159.
  • Doğan, T. (2009). Bilişsel ve kendini değerlendirme süreçlerinin sosyal anksiyete açısından incelenmesi. Yayımlanmamış doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Hagger, S. Martin ve Stevenson, Andy (2010). Social physique anxiety and physical self-esteem: Gender and age effects. Psychol and Health, 25, No.1, (89-110).
  • Hart, T. A., Flora, D. B., Palyo, S. A., Fresco, D. M., Holle, C. ve Heimberg, R. G. (2008). Development and examination of ehe social appearance anxiety scale. Assessment, 15(1), 48-59. doi: 10.1177/1073191107306673
  • Işıkol-Özge, F. (2013). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Üsküdar ilçesi örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kılıç, M. ve Karakuş, Ö. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(3), 3837-3852. doi:10.14687/jhs.v13i3.4054
  • Leary, M. R. ve Kowalski, R. M. (1995). Social anxiety, Guilford: New York.
  • Moe, B. (1999). Understanding the causes of a negative body ımaje. Newyork: The Rozen Publishing Group, Inc.
  • Moreno, J. A. ve Cervelló, E. (2005). Physical self-perception in spanish adolescents: Effects of gender and involvent ın physical activity. Journal of Human Movement Studies, 48, 291-311.
  • Rosenblum, G. D. ve Lewis, M. (1999). The relations among body image, physical attractiveness, and bady mass in adolescence, Child Development,70, 50-64.
  • Şahin, E., Barut, Y. ve Ersanlı, E. (2013). Sociodemographic variables in relation to social appearance anxiety in adolescents. The International Journal of Social Sciences, 15 (1), 56–63
  • Telli, E. ve Ünal, Z. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyo-demografik özelliklerine göre sosyal görünüş kaygısı: Bir alan araştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 134-146.
  • Tiegman, M. (2004). Body image across the adult life span: Stability and change. Body Image, 1 (1); 29-41.
  • Yousefi, B., Hassani, Z. ve Shokri, O. (2009). Reliability and factor validity of the 7- Item Social Physique Anxiety Scale (SPAS-7) among university students in Iran. World Journal of Sport Sciences 2, Number. 3, 201-204.
  • Yüceant, M. (2013). Beden eğitimi öğretmen adaylarının sosyal görünüş kaygılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bünyamin Çetinkaya 0000-0001-8435-5885

Fikret Gülaçtı 0000-0002-3200-1994

Zeynep Çiftci Bu kişi benim 0000-0002-9959-224X

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2019
Kabul Tarihi 3 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Çetinkaya, B., Gülaçtı, F., & Çiftci, Z. (2019). Lise Öğrencilerinin Sosyal Görünüş Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 10(17), 904-922. https://doi.org/10.26466/opus.523444

Cited By