In this study,
it was aimed to determine the metaphors and visual images of biology teacher
candidates for the biology education laboratory course. For this purpose, the
metaphors and drawings of biology teacher candidates about the biology
education laboratory course were examined. In the study, the phenomenological
design was used. The study group consisted of 95 biology teacher candidates. a
data collection form that was used to ask “Laboratory ……… is like ...............
because …..” them to answer it with their illustrations. A data collection form
consisting of two parts was used for data collection. Data were analyzed by
content analysis method. In the first part of the data collection form,
metaphors were created by teacher candidates based on their common
characteristics and in the second part; the drawings were categorized according
to their similar features. Considering the characteristics of metaphors and
drawings, 14 conceptual categories from metaphors and 4 conceptual categories
from drawings were developed and discussed together. The metaphors and drawing categories were correlated
with each other according to the statements of teacher trainees in terms of
their completeness, detailing and similarity. It was seen that 37 pre-service
teachers draw in a way to support the metaphor they created. The pre-service teachers' drawings that support the
metaphor they created, show that they shaped their visual images in order to
concretize the metaphor they created. In this context, it was determined that
the metaphors and drawings of the teacher candidates were mostly concentrated
in the “tools category”. At the end of the study, suggestions on the subject
were mentioned.
Bu araştırmada, biyoloji
öğretmen adaylarının biyoloji eğitimi laboratuvar dersine ilişkin
metaforlarının ve görsel imajlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda, öğretmen adaylarının biyoloji eğitimi laboratuvar dersine
ilişkin oluşturdukları metaforlar ve çizimleri incelenmiştir. Araştırmada, olgu
bilim deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu 95 biyoloji öğretmen adayından oluşmaktadır.
Verilerin toplanmasında iki bölümden oluşan “Laboratuvar ………...............
gibidir, çünkü ……………… .” şeklinde
sorulan bir sorunun yanında kavramı çizimleriyle de anlatmalarını isteyen bir
soru içeren veri toplama formu kullanılmıştır.
Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Veri toplama
formunun ilk bölümünde öğretmen adayları tarafından oluşturulan metaforlar ortak
özelliklerine göre, ikinci bölümünde ise çizimler benzer özelliklerine göre
kategorize edilmiştir. Metaforların ve çizimlerin özellikleri dikkate alınarak
metaforlardan 14 kavramsal kategori, çizimlerden
ise 4 kavramsal kategori belirlenerek birlikte ele alınmıştır. Belirlenen
metafor ve çizim kategorileri, öğretmen adaylarının her kategoride yer alan
ifadeleri ve çizimlerinin birbirini tamamlaması, detaylandırması açıklaması ve
benzemesi durumlarına göre ilişkilendirilmiş, 37 öğretmen adayının,
oluşturdukları metaforu destekleyecek biçimde çizim yaptığı görülmüştür.
Öğretmen adaylarının oluşturdukları metaforu destekler nitelikte çizimler
yapmaları, oluşturdukları metaforu somutlaştırmak adına görsel imajlarını
şekillendirdiklerini göstermektedir. Bu kapsamda öğretmen adaylarının
laboratuvar ile ilgili metaforlarının ve çizimlerinin en fazla “araç-gereç”
kategorisinde yoğunlaştığı tespit edilmiştir. Araştırma sonunda konuyla ilgili
öneriler belirtilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 20 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18 |