Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dansa Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 676 - 692, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.552080

Öz

Bu çalışmanın amacı bireylerin dansa yönelik tutumlarını ölçmeye dönük
ölçme aracı geliştirmektir. Nitel veriler ve literatür ışığında oluşturulan 78
maddeden oluşan soru havuzu, maddeler uzman görüşleri alınarak 48 maddeye
düşürülmüş, pilot çalışma sonrası oluşan ölçeğin denemelik formu Gazi Üniversitesi’nde
öğrenim gören 306 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Elde edilen veriler üzerinde
yapılan KMO (0.93) ve Barlett (6757.503; p<0.001) testi sonucu örneklem
sayısının faktör analizi yapılması adına uygun olduğu belirlenerek, ölçeğin
geçerliğine ilişkin bilgi elde edebilmek için döndürülmüş temel bileşenler
analizi kullanılmıştır. Kesme değerinin 0.40 olarak alındığı açımlayıcı faktör
analizi sonrası 0. 53 ila 0.84 arasında değişen faktör yükleri ile ölçeğin üç
alt faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiş, toplam varyansın %65’inin
açıklandığı ölçek maddeleri 39 maddeye düşürülmüştür. İç tutarlılık katsayıları
sırasıyla 0.96, 0.93, 0.90 olarak saptanan alt boyutlar dansa yönelik
farkındalık, kaçınma ve motivasyon alt boyutları olarak adlandırılmıştır.
Yapılan test tekrar test ile 296 katılımcıya ulaşılarak yapı geçerliliğine
kanıt aranmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarının (RMSA 0.072, SRMR 0.067,
x2/df 2.518) yapıya kanıt oluşturacak nitelikte olduğu saptanmıştır.
Sonuç olarak çalışmada analiz edilen ölçüm aracının dansa yönelik tutumu
ölçmede geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş, G. (2012). Dans’a ilk adım. içinde (s. 21-22), İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Akandere, M., Özyalvaç, N. T. ve Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitim dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi:Konya Anadolu Lisesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 24, 1-10.
  • Emiroğlu, K. ve Aydın, S. (2003). Etnoloji sözlüğü. içinde (s.204-205), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınevi,.
  • Galioğlu, A. (2007). İzmir’deki latin kursları ve dans pratiğinin içerdiği cinsellik.. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Güllü, M., Güçlü, M. ve Arslan, M. (2009). Ortaöğretim öğrencil-erinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy Sports Sciences. 4(4), 273-288.
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(2), 227-237.
  • Karakaş T. N. ve Turanlı, N. (2008). Matematik eğitimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28(3), 17-29.
  • Kır, R. (2012). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutum ve davranışları:Kırıkkale örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, , Kırıkkale.
  • Koçakoğlu, M. ve Türkmen, L. (2010). Biyoloji dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(2), 229-245.
  • Sanderson, P. (2000). The development of dance attitude scales. Educational Research, 42(1), 91-99.
  • Şişko, M. ve Demirhan, G. (2002). İlköğretim okulları ve liselerde öğrenim gören kız ve erkek öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 205-210.
  • Tercan, C. (2016). Topluma katılım aracı olarak dans, Yüksek Lisans Tezi,Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe sözlük (10. baskı). Ankara: TDK.
  • Uçal, C. E. (2006). Müzik teorisi dersine ilişkin tutum ölçeği geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Denizli, 26-28 Nisan 2006, 297-310.
  • Yoncalık, O. (2007). Kültür ve spor bağlamında cinsiyetin “dans”a yönelik tutuma etkisi:Beden eğitimi ve spor alanında öğrenim gören öğrenciler üzerinde yapılan bir analiz. Milli Eğitim Dergisi. 176, 109-118.
  • Zengin, S. (2013). Çocuk ve gençlik merkezlerinde hizmet alan 12-18 yaş arası erkek çocuklarının beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutum düzeyleri ile benlik saygılarının incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.

Development of Attitude ScaleTowards Dance

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 676 - 692, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.552080

Öz

The aim of this study is to develop a measurement tool to measure
individuals' attitudes towards dancing. Qualitative data and the pool of
questions consisting of 78 items formed in the light of the literature. the
items were reduced to 48 items by taking expert opinions and the scale of the
scale which was formed after the pilot study was applied on 306 students who
were educated at Gazi University. Based on the data obtained from the KMO (0.93)
and Barlett (6757.503; p <0.001) test, it was determined that the number of
samples was suitable for the factor analysis and rotated basic components
analysis was used to obtain information about the validity of the scale. After
the exploratory factor analysis, where the cut-off value was taken as 0.40. it
was determined that the factor had a three-factor structure with factor loads
ranging from 0.53 to 0.84. The internal consistency coefficients were
determined as 0.96, 0.93. 0.90, respectively. The sub-dimensions were defined
as awareness. avoidance and motivation sub-dimensions. With the test re-testing,
296 participants were searched for evidence of construct validity. Confirmatory
factor analysis results (RMSA 0.072. SRMR 0.067. x2 / df 2.518) were
found to be evidence for the structure. As a result, it was determined that the
measurement tool analyzed in the study was a valid and reliable measurement
tool for measuring attitude towards dance.

Kaynakça

  • Aktaş, G. (2012). Dans’a ilk adım. içinde (s. 21-22), İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Akandere, M., Özyalvaç, N. T. ve Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitim dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi:Konya Anadolu Lisesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 24, 1-10.
  • Emiroğlu, K. ve Aydın, S. (2003). Etnoloji sözlüğü. içinde (s.204-205), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınevi,.
  • Galioğlu, A. (2007). İzmir’deki latin kursları ve dans pratiğinin içerdiği cinsellik.. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Güllü, M., Güçlü, M. ve Arslan, M. (2009). Ortaöğretim öğrencil-erinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy Sports Sciences. 4(4), 273-288.
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(2), 227-237.
  • Karakaş T. N. ve Turanlı, N. (2008). Matematik eğitimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28(3), 17-29.
  • Kır, R. (2012). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutum ve davranışları:Kırıkkale örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, , Kırıkkale.
  • Koçakoğlu, M. ve Türkmen, L. (2010). Biyoloji dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(2), 229-245.
  • Sanderson, P. (2000). The development of dance attitude scales. Educational Research, 42(1), 91-99.
  • Şişko, M. ve Demirhan, G. (2002). İlköğretim okulları ve liselerde öğrenim gören kız ve erkek öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 205-210.
  • Tercan, C. (2016). Topluma katılım aracı olarak dans, Yüksek Lisans Tezi,Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe sözlük (10. baskı). Ankara: TDK.
  • Uçal, C. E. (2006). Müzik teorisi dersine ilişkin tutum ölçeği geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Denizli, 26-28 Nisan 2006, 297-310.
  • Yoncalık, O. (2007). Kültür ve spor bağlamında cinsiyetin “dans”a yönelik tutuma etkisi:Beden eğitimi ve spor alanında öğrenim gören öğrenciler üzerinde yapılan bir analiz. Milli Eğitim Dergisi. 176, 109-118.
  • Zengin, S. (2013). Çocuk ve gençlik merkezlerinde hizmet alan 12-18 yaş arası erkek çocuklarının beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutum düzeyleri ile benlik saygılarının incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tebessüm Ayyıldız Durhan 0000-0003-2747-6933

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 17 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Ayyıldız Durhan, T. (2019). Dansa Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 676-692. https://doi.org/10.26466/opus.552080