The recent dizzying changes in the global order have
affected human life and business life. Such that technological, economic,
social and political developments have brought about a change on the attitudes
and behaviors of the people and at the same time forced a change on the
enterprises. The human factor, which is one of the constituent elements of
enterprises, is an essential element to be considered together with the change
experienced in this context. However, a number of similar attitudes and
behaviors of individuals affected by the same events that occurred in the same
period have emerged. This caused the formation of the concept of generation.
The concept of ise generations ları are individuals who were born in certain
years, affected by certain events and who had certain attitudes and behaviors
as a result of these effects. Today, successful management in working life can
be possible by understanding the differences between generations and by
management according to these differences. Economic, historical, political and
technological developments and changes affect the thinking structures,
lifestyles, attitudes and behaviors of generations. These different attitudes
and behaviors in the working life of generations bring the management of
generations in the way of management in business life. In this study, the
situation and behavior of the x, y and z generations and their expectations
from the business owners are discussed.
Management of Generations Generations Management X Y and Z Generation
Küresel düzende son dönemde yaşanılan baş döndürücü
değişiklikler insan hayatını ve iş hayatını etkilemiştir. Öyle ki teknolojik,
ekonomik, sosyal ve siyasal gelişmeler insanın tutum ve davranışları üzerinde
bir değişim yaşattığı gibi aynı zamanda da işletmeler üzerinde de bir değişimi
mecbur kılmıştır. İşletmeleri kurucu unsurlarından olan insan faktörü bu
bağlamda yaşanılan değişimle birlikte ele alınması gereken temel bir öğedir.
Ancak yapılan çalışmalarda aynı dönemde yaşamış aynı olaylardan etkilenmiş
bireylerin bir takım benzer tutum ve davranışları ortaya çıkmıştır. Bu da kuşak
kavramının ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Kuşak kavramı ise belirli yıllarda
doğmuş, belirli olaylardan etkilenmiş ve bu etkiler sonucu belirli tutum ve
davranışları oluşmuş olan bireylerdir. Günümüzde ise çalışma hayatında başarılı
bir yönetim, kuşaklar arasındaki farklılıkları anlamakla ve bu farklılıklara
göre yönetim ile mümkün olabilir. Ekonomik, tarihsel, siyasi ve teknolojik
gelişmeler ve değişimler kuşakların düşünce yapılarını, yaşam tarzlarını, tutum
ve davranışlarını etkilemektedir. Kuşakların çalışma yaşamındaki birbirinden
farklı bu tutum ve davranışları iş hayatında yönetim tarzlarını belirlemede ve
kuşakların yönetimini gündeme getirmektedir. Bu çalışmada x, y ve z
kuşaklarının durum ve davranışlarının incelenmesi ile işletme sahiplerinden
beklentileri üzerinde durulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 6 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18 |