Migrations from rural
areas to urban areas that have increasing job opportunities, are intensified
with the accelerating urbanization process. Besides, newly-established
universities in urban areas have expanded the variety of migration, causing
students to temporarily move another city during their education life.
Therefore, new fields of work emerged in the cities, and people had better
chance to confront people from various cultural and social reproductions. One
of these new fields of work is second-hand store ownership which offers service
to single, poor or middle-class people, and especially to students. The close
link between second-hand store owners and students cause distinct cultural and
social reproductions to confront. The cultural reproductions of second-hand
store owners who, generally, do not have a college degree, but have better
economic capital than students, are quite divergent from students’. The aim of
this study is to read class confrontations, which cannot be degraded only to
economy, and seems ordinary in daily life, with the help of cultural
reproduction. This intersection that has been never brought forward in
academia, is studied supported by fieldwork, and featuring the sound of field
upfront.
Habitus Cultural Reproduction Social Reproduction Studentship
Hızlanan kentleşme
süreci ile birlikte kırsal alandan, iş olanaklarının arttığı kentlere doğru göç
yoğunlaşmıştır. Ayrıca kentlerde kurulan yeni üniversiteler de göç
hareketliliğinde çeşitliliği arttırarak, öğrencilerin geçici olarak eğitim
hayatları boyunca şehir değiştirmelerine neden olmuştur. Bunun sonucunda
kentlerde hem yeni iş sahaları ortaya çıkmış, hem de farklı kültürel ve sosyal
sermayeden insanların karşılaşma ihtimali artmıştır. Bu yeni iş sahalardan biri
de, bekârlara, yoksullara ya da orta sınıftan insanlara ve çoğunlukla
öğrencilere hizmet veren ikinci el eşya satıcılığıdır. Öğrencilerle ikinci el
eşya satıcılarının yoğun teması, farklı kültürel ve sosyal sermayenin karşı
karşıya gelmesine neden olmaktadır. Genellikle üniversite eğitimi almamış olan
fakat ekonomik sermayesi öğrencilerden daha fazla olan ikinci el eşya
satıcıları ile öğrencilerin kültürel sermayeleri oldukça farklıdır. Çalışmanın
amacı, bir bölgede tamamen ekonomiye indirgenemeyecek gündelik yaşamda sıradan
görünen sınıfsal karşılaşmaları kültürel karşılaşmalar üzerinden okumaktır.
Daha önce akademik olarak gündeme getirilmemiş olan bu kesişim, yapılan saha
çalışması ile desteklenip, sahanın sesini ön plana çıkararak işlenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18 |