Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinin Okul Tükenmişliklerinin Sosyal Destek ve Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 25 - 49, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.552366

Öz

Çalışmada
eğitim yaşamına devam eden öğrencilerde görülen bir durum olan okul
tükenmişliği üzerinde sosyal desteğin yordayıcı rolü olup olmadığı ve okul
tükenmişliğinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı
incelenmiştir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde
yürütülen bir çalışmadır. Çalışmanın verileri, örnekleme yöntemlerinden
maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak çalışmaya gönüllü olarak
katılan 195 kız ve 153 erkek olmak üzere toplam 348 lise öğrencisi üzerinde
toplanmıştır. Veriler okul tükenmişliği ölçeği, çok boyutlu algılanan sosyal
destek ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılarak toplanmıştır.  Elde edilen verilerin analizinde t testi,  ANOVA testi, korelasyon ve regresyon
analizleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda lise öğrencilerinin okul
tükenmişliğinin çeşitli demografik değişkenlere (cinsiyet, liseyi yatılı veya
gündüzlü okuma, sınıf) göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Okul
tükenmişliğiyle sosyal destek arasında anlamlı ve negatif yönlü ilişkiler
bulunmuştur. Regresyon analizi sonucundaysa; sosyal desteğin okul
tükenmişliğinin duygusal tükenme alt boyutunun %36’sını, duyarsızlaşma alt
boyutunun %32’sini ve düşük kişisel başarı hissi alt boyutunun %30’unu
açıkladığı sonucu elde edilmiştir. Ulaşılan sonuçlar ilgili literatüre göre
tartışılmış ve yeni araştırmacılar için önerilerde bulunulmuştur. 

Kaynakça

  • Acar, H. ve Çakır, M.A. (2015). Lise öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi: Yeşilova ilçesi örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34,152 -168.
  • Addis, R.S. (2006). Burnout among undergraduate athletic training students. Masters’s Dissertation, California University, U.S.A.
  • Akpınar, M. (2016). Okul tükenmişliği ile akademik stres ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Aypay, A. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencileri için okul tükenmişliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 511-527.
  • Aypay, A. ve Eryılmaz, A. (2011). Lise öğrencilerinin derse katılmaya motive olmaları ile okul tükenmişliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (21), 26-44.
  • Aypay, A. ve Sever, M. (2015). School as if a workplace: Exploring burnout among high schoolstudents. Journal of Theory and Practice in Education, 11(2), 460-472.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17.baskı). Ankara: Pegem.
  • Çakmak, A. ve Şahin, H. (2017). Ortaokula devam eden öğrencilerin algıladıkları sosyal desteğin okul tükenmişliğine etkisinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(61), 568-582.
  • Çam, Z., Deniz, K. Z. ve Kurnaz, A. (2014). Okul tükenmişliği: algılanan sosyal destek, mükemmeliyetçilik ve stres değişkenlerine dayalı bir yapısal eşitlik modeli sınaması. Eğitim ve Bilim, 39 (173), 312-327.
  • Çapri, B., Gündüz, B. ve Gökçakan, Z. (2011). Maslach tükenmişlik envanteri-öğrenci formu’nun (mte-öf) Türkçe’ye uyarlaması geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 40 (1), 134-147.
  • Çapulcuoğlu, U. ve Gündüz, B. (2013). Öğrenci tükenmişliğini yordamada stresle başa çıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 202-218.
  • Cohen, S. ve Wills, T.A. (1985). Stres, social support and the buffering hypothesis. Psychological Bultening, 92, 257-310.
  • Cohen, S., ve Syme, S. L. (Eds.). (1985). Social support and health. San Diego, CA, US: Academic Press.
  • Demir, M. (2015). Okul tükenmişliğinin yordanmasında sınav kaygısı ve akademik başarının etkisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi/ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Demirel, Z. (2018). Özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin okul tükenmişliğinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eker, D., Arkar, H. ve Yaldız, H. (2001). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği’nin gözden geçirilmiş formu’nun factor yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 12 (1), 17-25.
  • Erkuş, A. (2005). Bilimsel araştırma sarmalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Firth, H., Micntee, J., Mckown, P., ve Britton, P. G. (1985). Maslach burnout inventory: factor structure and norms for british nursing staff. Psychological Report, 57, 147–150.
  • Freudenberger, H. J. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issue, 30, 159-165.
  • Friesen, D. ve Sarros, J.C. (1989). Sources of burnout among educators. Journal of Organizational Behavior, 10 (2), 179-188.
  • Gan, Y., ve Shang, J. (2007). Coping flexibility and locus of control as predictors of burnout among chinese college students. Social Behavior and Personality, 35, 1087–1098. doi:10.2224/sbp-.2007.35.8.1087
  • Gündüz, B.,Çapri, B. ve Gökçakan, Z. (2012). Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 38-55.
  • Jackson, S. E., Schwab, R. L., ve Schuler, R. S. (1986). Toward an understanding of the burnout phenomenon. Journal of Applied Psychology, 71(4), 630–640.
  • Jacobs, S. R. ve Dodd, D. (2003). Student burnout as a function of personality, social support, and workload. Journal of College Student Development, 44(3), 291-303
  • Kaçmaz, N. (2005). Tükenmişlik (Burnout) sendromu. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 68(1), 29-32.
  • Kim, B., Jee, S., Lee, J., An, S. ve Lee, S.M (2017). Relationships between social support and student burnout: A meta‐analytic approach. Stress and Health, 3,127–134. doi: 10.1002/smi.2771
  • Koçak, L. (2016). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliği ile depresif belirtiler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi,Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Koçak, L. ve Seçer, İ. (2018). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliği ile depresyon ve kaygı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2). 601-622.
  • Kovach, H. R. (2002). Relationship Among Stress, Social Support And Burnout Counseling Psychology Graduate Students. Doctoral Dissertation, University Missouri-Kansas City, U.S.A.
  • Kutsal, D ve Bilge, F. (2012). Lise öğrencilerinin tükenmişlik ve sosyal destek düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 283-297.
  • Kutsal, D. (2009). Lise öğrencilerinin tükenmişliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi,Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lahoz, M. R., ve Mason, H. L. (1989). Maslach burnout inventory: factor structure and norms for USA pharmacists. Psychological Report, 64, 1059–1063.
  • Luo, Y., Wang, Z., Zhang, H. ve Chen, A. (2016). The influence of family socioeconomic status on learning burnout in adolescents: mediating and moderating effects. Journal of Child and Family Studies, 25, 2111-2119. doi:10.1007/s10826-016-0400-2
  • Maslach C. ve Leiter, M. P. (1997). The truth about burnout. California: Jossy-Bass
  • Maslach, C. (Eds.) (1981). In The burnout syndrome (p. 30-53). Park Ridge, IL: London House.
  • Maslach, C. ve Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 2, 99-113.
  • Meylan, N., Doudin, P. A., Curchod-Diedi, D. ve Stephan, P. (2015). School burnout and social support: The importance of parent and teacher support. Psychologie Française, 60(1), 1-15.
  • Özbakır, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin insani değerleri ile okul tükenmişliği arasındaki ilişki ve bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi .Beykent Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, Y. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okul tükenmişliği: ödev, okula bağlılık ve akademik motivasyonun rolü. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 27-35.
  • Özgen, H. (2016). Üniversite öğrencilerinde okul tükenmişliği ile psikolojik yardım ihtiyacı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Parker, P. D., ve Salmela-Aro, K. (2011). Developmental processes in school burnout: a comparison of major developmental models. Learning and Individual Differences, 21(2), 244-248. doi:10.1016/j.lindif.2011.01.005
  • Pazin, J. S. (2000). The effects of burnout on doctoral counseling students in Cacrep accredited universities. Doctoral Dissertation. U.S.A: St. Mary’s University.
  • Pines, A.M. ve Nunes, R. (2003). The Relationship between career and couple burnout: implications for career and couple counseling. Journal of Employment Counseling, 40 (2), 50-64.
  • Salmela-Aro, K. ve Tynkkynen, L. (2012). Gendered pathways in school burnout among adolescents. Journal of Adolescence, 35, 929-939.
  • Salmela-Aro, K., Kiuru, N., E., ve Nurmi, J. E. (2008). The role of educational track in adolescents’ school burnout: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, 78 (4), 663-689.
  • Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., ve Nurmi, J. (2009). School burnout inventory (SBI): reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25, 48−57. doi: 10.1027/1015-5759.25.1.48
  • Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Pietikäinen, M., ve Jokela, J. (2008). Does school matter? the role of school context in adolescents' school-related burnout. European Psychologist, 13 (1), 12-23. doi:10.1027/1016-9040.13.1.12
  • Sarason, İ.G. ve Sarason, B.R. (1982). Concomitants of social support: attitudes, personality characteristics, and life experiences. Joumal of Personality, 50(3),331-344
  • Sarıcam, H. (2015). Mediating role of self efficacy on the relationship between subjective vitality and school burnout in turkish adolescents. Educational Research Association The International Journal of Educational Researchers, 6 (1),1-12.
  • Schaufeli, W. B., Martìnez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M. ve Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-cultural Psychology, 33(5), 464-481.
  • Seçer, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinde okul tükenmişliği ile psikolojik uyumsuzluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (1), 81-99.
  • Seçer, İ. ve Gençdoğan, B. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinde okul tükenmişliğinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Journal of Education, 1(2), 1- 13.
  • Seçer, İ., Halmatov, S., Veyis, F. ve Ateş, B. (2013). Okul tükenmişlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Turkish Journal of Education (Türk Eğitim Dergisi), 2 (2), 16-27.
  • Şeker, G. ve Yavuzer, Y. (2017). Ergenlerde okul tükenmişliğinin yordayıcısı olarak akademik kontrol odağı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 919–935. doi: 10.17860/mersinefd.299266
  • Sorias, (1988). Sosyal destek kavramı. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2 (1), 353-357.
  • Tardy, C. (1985). Social support measurement. American Journal of Community Psychology, 113(2), 187–202.
  • Torun, A. (1997). Stres ve tükenmişlik. (S. Tevrüz Ed.). (2. Bsm), Endüstri ve Örgüt Psikolojisi içinde (43-53), İstanbul: Türk Psikologlar Derneği ve Kalite Derneği Ortak Yayını,
  • Tümkaya, S. ve Çavuşoğlu, İ. (2010). Sınıf öğretmenliği son sınıf öğretmen adaylarının tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 468- 481.
  • Weaver, K.L. (2000). Burnout, Stress and Social Support Among Doctoral Students İn Psychology, Doctoral Dissertation, U.S.A.: West Virginia University.
  • Yıldırım, İ. (1998). Akademik başarı düzeyleri farklı lise öğrencilerinin bazı değişkenlere göre sosyal destek düzeyleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 10(2). 33-45.
  • Yıldırım, İ. (2010). Anne-baba desteği ve başarı: Anne-babalar çocuklarına nasıl destek olabilirler? (2. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Zhang, Y., Gan, Y., ve Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences, 43(6), 1529-1540. doi: 10.1016/j.paid.2007.04.010

Examination of School Burnout of High School Students in Terms of Social Support and Various Factors

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 25 - 49, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.552366

Öz

In
this study, it is examined whether social support has a predictive role on
school burnout, which is a condition seen in students who continue their
education and whether school burnout differs according to various variables.
This study was carried out in the survey model of quantitative research
methods. The data of the study was collected on a total of 348 high school
students (195 female and 153 male) who participated in the study voluntarily
using the maximum diversity sampling method. Data were collected using school
burnout scale, multidimensional perceived social support scale and personal
information form. In the analysis of the data, t test, ANOVA test, correlation
and regression analyzes were used. As a result of the analyzes, it was
concluded that high school students' burnout differed according to various
demographic variables (gender, high school boarding or daytime reading, class).
A significant and negative relationship was found between school burnout and
social support. As a result of regression analysis; social support explained
36% of the emotional exhaustion sub-dimension of school burnout, 32% of the
depersonalization sub-dimension and 30% of the low personal sense of
self-achievement sub-dimension. The results were discussed according to the
related literature and suggestions were made for new researchers.

Kaynakça

  • Acar, H. ve Çakır, M.A. (2015). Lise öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi: Yeşilova ilçesi örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34,152 -168.
  • Addis, R.S. (2006). Burnout among undergraduate athletic training students. Masters’s Dissertation, California University, U.S.A.
  • Akpınar, M. (2016). Okul tükenmişliği ile akademik stres ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Aypay, A. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencileri için okul tükenmişliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 511-527.
  • Aypay, A. ve Eryılmaz, A. (2011). Lise öğrencilerinin derse katılmaya motive olmaları ile okul tükenmişliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (21), 26-44.
  • Aypay, A. ve Sever, M. (2015). School as if a workplace: Exploring burnout among high schoolstudents. Journal of Theory and Practice in Education, 11(2), 460-472.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17.baskı). Ankara: Pegem.
  • Çakmak, A. ve Şahin, H. (2017). Ortaokula devam eden öğrencilerin algıladıkları sosyal desteğin okul tükenmişliğine etkisinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(61), 568-582.
  • Çam, Z., Deniz, K. Z. ve Kurnaz, A. (2014). Okul tükenmişliği: algılanan sosyal destek, mükemmeliyetçilik ve stres değişkenlerine dayalı bir yapısal eşitlik modeli sınaması. Eğitim ve Bilim, 39 (173), 312-327.
  • Çapri, B., Gündüz, B. ve Gökçakan, Z. (2011). Maslach tükenmişlik envanteri-öğrenci formu’nun (mte-öf) Türkçe’ye uyarlaması geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 40 (1), 134-147.
  • Çapulcuoğlu, U. ve Gündüz, B. (2013). Öğrenci tükenmişliğini yordamada stresle başa çıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 202-218.
  • Cohen, S. ve Wills, T.A. (1985). Stres, social support and the buffering hypothesis. Psychological Bultening, 92, 257-310.
  • Cohen, S., ve Syme, S. L. (Eds.). (1985). Social support and health. San Diego, CA, US: Academic Press.
  • Demir, M. (2015). Okul tükenmişliğinin yordanmasında sınav kaygısı ve akademik başarının etkisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi/ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Demirel, Z. (2018). Özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin okul tükenmişliğinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eker, D., Arkar, H. ve Yaldız, H. (2001). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği’nin gözden geçirilmiş formu’nun factor yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 12 (1), 17-25.
  • Erkuş, A. (2005). Bilimsel araştırma sarmalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Firth, H., Micntee, J., Mckown, P., ve Britton, P. G. (1985). Maslach burnout inventory: factor structure and norms for british nursing staff. Psychological Report, 57, 147–150.
  • Freudenberger, H. J. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issue, 30, 159-165.
  • Friesen, D. ve Sarros, J.C. (1989). Sources of burnout among educators. Journal of Organizational Behavior, 10 (2), 179-188.
  • Gan, Y., ve Shang, J. (2007). Coping flexibility and locus of control as predictors of burnout among chinese college students. Social Behavior and Personality, 35, 1087–1098. doi:10.2224/sbp-.2007.35.8.1087
  • Gündüz, B.,Çapri, B. ve Gökçakan, Z. (2012). Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 38-55.
  • Jackson, S. E., Schwab, R. L., ve Schuler, R. S. (1986). Toward an understanding of the burnout phenomenon. Journal of Applied Psychology, 71(4), 630–640.
  • Jacobs, S. R. ve Dodd, D. (2003). Student burnout as a function of personality, social support, and workload. Journal of College Student Development, 44(3), 291-303
  • Kaçmaz, N. (2005). Tükenmişlik (Burnout) sendromu. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 68(1), 29-32.
  • Kim, B., Jee, S., Lee, J., An, S. ve Lee, S.M (2017). Relationships between social support and student burnout: A meta‐analytic approach. Stress and Health, 3,127–134. doi: 10.1002/smi.2771
  • Koçak, L. (2016). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliği ile depresif belirtiler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi,Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Koçak, L. ve Seçer, İ. (2018). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliği ile depresyon ve kaygı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2). 601-622.
  • Kovach, H. R. (2002). Relationship Among Stress, Social Support And Burnout Counseling Psychology Graduate Students. Doctoral Dissertation, University Missouri-Kansas City, U.S.A.
  • Kutsal, D ve Bilge, F. (2012). Lise öğrencilerinin tükenmişlik ve sosyal destek düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 283-297.
  • Kutsal, D. (2009). Lise öğrencilerinin tükenmişliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi,Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lahoz, M. R., ve Mason, H. L. (1989). Maslach burnout inventory: factor structure and norms for USA pharmacists. Psychological Report, 64, 1059–1063.
  • Luo, Y., Wang, Z., Zhang, H. ve Chen, A. (2016). The influence of family socioeconomic status on learning burnout in adolescents: mediating and moderating effects. Journal of Child and Family Studies, 25, 2111-2119. doi:10.1007/s10826-016-0400-2
  • Maslach C. ve Leiter, M. P. (1997). The truth about burnout. California: Jossy-Bass
  • Maslach, C. (Eds.) (1981). In The burnout syndrome (p. 30-53). Park Ridge, IL: London House.
  • Maslach, C. ve Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 2, 99-113.
  • Meylan, N., Doudin, P. A., Curchod-Diedi, D. ve Stephan, P. (2015). School burnout and social support: The importance of parent and teacher support. Psychologie Française, 60(1), 1-15.
  • Özbakır, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin insani değerleri ile okul tükenmişliği arasındaki ilişki ve bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi .Beykent Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, Y. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okul tükenmişliği: ödev, okula bağlılık ve akademik motivasyonun rolü. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 27-35.
  • Özgen, H. (2016). Üniversite öğrencilerinde okul tükenmişliği ile psikolojik yardım ihtiyacı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Parker, P. D., ve Salmela-Aro, K. (2011). Developmental processes in school burnout: a comparison of major developmental models. Learning and Individual Differences, 21(2), 244-248. doi:10.1016/j.lindif.2011.01.005
  • Pazin, J. S. (2000). The effects of burnout on doctoral counseling students in Cacrep accredited universities. Doctoral Dissertation. U.S.A: St. Mary’s University.
  • Pines, A.M. ve Nunes, R. (2003). The Relationship between career and couple burnout: implications for career and couple counseling. Journal of Employment Counseling, 40 (2), 50-64.
  • Salmela-Aro, K. ve Tynkkynen, L. (2012). Gendered pathways in school burnout among adolescents. Journal of Adolescence, 35, 929-939.
  • Salmela-Aro, K., Kiuru, N., E., ve Nurmi, J. E. (2008). The role of educational track in adolescents’ school burnout: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, 78 (4), 663-689.
  • Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., ve Nurmi, J. (2009). School burnout inventory (SBI): reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25, 48−57. doi: 10.1027/1015-5759.25.1.48
  • Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Pietikäinen, M., ve Jokela, J. (2008). Does school matter? the role of school context in adolescents' school-related burnout. European Psychologist, 13 (1), 12-23. doi:10.1027/1016-9040.13.1.12
  • Sarason, İ.G. ve Sarason, B.R. (1982). Concomitants of social support: attitudes, personality characteristics, and life experiences. Joumal of Personality, 50(3),331-344
  • Sarıcam, H. (2015). Mediating role of self efficacy on the relationship between subjective vitality and school burnout in turkish adolescents. Educational Research Association The International Journal of Educational Researchers, 6 (1),1-12.
  • Schaufeli, W. B., Martìnez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M. ve Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-cultural Psychology, 33(5), 464-481.
  • Seçer, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinde okul tükenmişliği ile psikolojik uyumsuzluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (1), 81-99.
  • Seçer, İ. ve Gençdoğan, B. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinde okul tükenmişliğinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Journal of Education, 1(2), 1- 13.
  • Seçer, İ., Halmatov, S., Veyis, F. ve Ateş, B. (2013). Okul tükenmişlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Turkish Journal of Education (Türk Eğitim Dergisi), 2 (2), 16-27.
  • Şeker, G. ve Yavuzer, Y. (2017). Ergenlerde okul tükenmişliğinin yordayıcısı olarak akademik kontrol odağı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 919–935. doi: 10.17860/mersinefd.299266
  • Sorias, (1988). Sosyal destek kavramı. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2 (1), 353-357.
  • Tardy, C. (1985). Social support measurement. American Journal of Community Psychology, 113(2), 187–202.
  • Torun, A. (1997). Stres ve tükenmişlik. (S. Tevrüz Ed.). (2. Bsm), Endüstri ve Örgüt Psikolojisi içinde (43-53), İstanbul: Türk Psikologlar Derneği ve Kalite Derneği Ortak Yayını,
  • Tümkaya, S. ve Çavuşoğlu, İ. (2010). Sınıf öğretmenliği son sınıf öğretmen adaylarının tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 468- 481.
  • Weaver, K.L. (2000). Burnout, Stress and Social Support Among Doctoral Students İn Psychology, Doctoral Dissertation, U.S.A.: West Virginia University.
  • Yıldırım, İ. (1998). Akademik başarı düzeyleri farklı lise öğrencilerinin bazı değişkenlere göre sosyal destek düzeyleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 10(2). 33-45.
  • Yıldırım, İ. (2010). Anne-baba desteği ve başarı: Anne-babalar çocuklarına nasıl destek olabilirler? (2. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Zhang, Y., Gan, Y., ve Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences, 43(6), 1529-1540. doi: 10.1016/j.paid.2007.04.010
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selim Gündoğan 0000-0003-4312-7346

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Kabul Tarihi 3 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Gündoğan, S. (2019). Lise Öğrencilerinin Okul Tükenmişliklerinin Sosyal Destek ve Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 25-49. https://doi.org/10.26466/opus.552366