The aim of the study is to develop a Likert type scale which measures the
critical leadership style needed in the field of education management in a
valid and reliable manner. The Critical
Leadership Style Scale was developed based on the 12 critical leadership actions included in Jenkins and
Cutchens's (2011) grounded theory study which is called “Leading Critically”. First
of all, a pool of 41 items and a draft scale form were created as a result of
literature review. The 41-item draft scale form was reduced to 36 according to
the opinions of experts and teachers. The form of the scale was created
as 5-point Likert scale. The data were collected from 349 teachers for the
confirmatory factor analysis, from 359 teachers for the confirmatory factor
analysis and from 38 teachers for test-retest analysis. The factor structure
obtained from the exploratory factor analysis was confirmed by confirmatory
factor analysis. As a result of factor analysis, the structure consisting of 4
sub-dimensions and 30 items was tested with confirmatory factor analysis. The
Cronbach Alpha internal consistency coefficient was calculated as 0.969 based
on the data obtained to determine the reliability level of the scale. As a
result of the analyzes, it was determined that the scale was a valid and
reliable measurement instrument.
critical leadership leadership critical thinking scale development
Araştırmanın amacı, eğitim
yönetimi alanında ihtiyaç duyulan eleştirel liderlik stilini geçerli ve
güvenilir bir şekilde ölçen Likert türü bir ölçek geliştirmektir. Eleştirel
Liderlik Stili Ölçeği Jenkins ve Cutchens’ın (2011) “Leading Critically” isimli
gömülü teori çalışmasında yer alan 12 eleştirel liderlik eylemi temel alınarak
geliştirilmiştir. Öncelikle literatür taraması sonucunda 41 maddelik madde
havuzu ve taslak ölçek formu oluşturulmuştur. 41 maddelik taslak ölçek formu
uzmanların ve öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda 36’ya düşürülmüştür. Ölçek formu
5’li likert olarak derecelendirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi için 359,
doğrulayıcı faktör analizi için 349 ve test tekrar test analizi için 38
öğretmenden veri toplanmıştır. Açımlayıcı faktör analizinden elde edilen faktör
yapısı doğrulayıcı faktör analizi ile doğrulanmıştır. Yapılan faktör analizi
sonucunda 4 alt boyut ve 30 maddeden oluşan yapı doğrulayıcı faktör analiz ile
test edilmiştir. Güvenirlik düzeyini belirlemek amacıyla elde edilen veriler
üzerinden hesaplanan Cronbach Alpha iç-tutarlılık katsayısı 0.969 olarak
belirlenmiştir. Analizler sonucunda ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracı olduğu belirlenmiştir.
elştirel liderlik liderlik eleştirel düşünme ölçek geliştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 18 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 |