Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Schumpeteryan Girişimcilik ve 21. Yüzyıl Girişimcilik Yaklaşımları: Y Kuşağı Girişimcileri Üzerine Nitel Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 1056 - 1091, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.568703

Öz

Girişimcilik tarihi çok eskilere dayanmakla birlikte, üretim faktörleri arasında sayılmasının tarihi aynı derinlikte değildir. Özellikle yirminci yüzyılda girişimciliğe ilişkin oldukça yaygın teoremler geliştirilmiş ve üzerine akademik çalışmalar yapılmıştır. Yaygın teoremlerden birisi Schumpeter tarafından geliştirilen Schumpeteryan Girişimcilik Teorisidir. Schumpeteryan Girişimcilik Teorisine göre üzerinde durulması gereken asıl konu yenilik ve yaratıcı yıkımdır. Gelişen ve değişen şartlara ne derece uyum sağlandığı ve bu süreçte girişimcilik kavramı ile girişimci özelliklerinin nasıl olması gerektiği ile birlikte bu değişimin yansımaları ve kuşaklar arası farklılıkarı üzerinde durulmuştur.  Bu çalışmada, Schumpeteryan teorisinin geliştirildiği dönem ve anlayışı ile 21. Yüzyılda gerek “y“ gerekse de “z” kuşakları tarafından ortaya konulan girişimcilik anlayışlarında nasıl bir farklılık vardır sorusunun cevabı aranmaktadır. Çalışmaya ilk iki bölümde literatür taraması yapılmış ve üçüncü bölümde girişimciler arasından seçilen üç farklı grup ile mülakat yapılarak ortaya çıkan görüşler doğrultusunda değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda elde edilen sonuçlara göre Schumpeteryan girişimcilik teorileri temelde korunur iken, bazı alanlarda dünyanın dönüşümü gereği farklılaştığı görülmüştür. 

Destekleyen Kurum

İstanbul Ticaret Üniversitesi

Kaynakça

  • Akpınar, S. (2009). Girişimciliğin temel bilgileri. Kocaeli: Umuttepe Yayınları 1.baskı.
  • Akyos, M. (2004). Firma düzeyinde yenilikçilik (yenilik) ve bilgi yönetimi. http://www.sistems.org/know_info_ozet.htm adresinden 04.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Alkan, M. (2014). Girişimcilerin girişimcilik, inovasyon yapma, inovatif düşünce ve inovatif girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Antonelli, C. (2009). From the classical legacies to the economics of complexity. Economics of Innovation and New Technology, 18(7), 611-646.
  • Arıkan, S. (2002). Girişimcilik. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Aşkın, A., Nehir, S., ve Vural, S. Ö. (2011). Tarihsel süreçte girişimcilik kavramı ve gelişimi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 6(2), 57-58.
  • Aydoğmuş, O., Türkcan, B., Tunali, E., ve Kopurlu, B. S. (2009). Kriz teorileri: Kondratieff, Schumpeter ve Wallerstein. Ege University, Working Papers in Economics, 13, 13-14.
  • Aytaç, R. (1999). Elazığ'da girişimcilik ve girişimci kültür Elazığ sanayi ve ticaret odasına kayıtlı işadamları üzerine sosyolojik bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Basılgan, M. (2011). Ekonomik gelişmenin yaratıcı yıkımı: Schumpeteryan girişimci. Amme İdaresi Dergisi, 44(3), 27-56.
  • Başar, M., ve Tosunoğlu, B. T. (2006). Değer Yaratımında iç girişimciliğin değişen boyutu: Bilgi girişimcilerin rolü. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(1), 124-125.
  • Bozgeyik, A. (2005). Kriz dönemlerinde girişimcilik neden daha önemli? http://www.bilgiyonetimi.org/cm/pages/mkl_gos.php?nt=577 adresiden 05.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Bozkurt, Ö. Ç., Kalkan, A., Koyuncu, O., ve Alparslan, A. M. (2012). Türkiye'de girişimciliğin gelişimi, girişimcilik üzerine nitel bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(7), 233-234.
  • Chen, T., ve Chen, S. H. (2001). Global production networks and local capabilities. East-West Center Working Papers, Economic Series, 15, 2-3.
  • Coulter, M., ve Robbins, P. S. (2003). Management (7.bs). New Jersey: Prentice Hall.
  • Çelik, A. (2006). Bir istihdam politikası olarak girişimcilik. Uluslararası Girişimcilik Kongresi. Dizi: 11 No: 86, s. 468-469. Kırgızistan Bişkek: Türkiye Manas Üniversitesi İ.İ.B.F.
  • Dolgun, U. (2006). Schumpeter'e göre ekonomik gelişmede girişimcinin dinamik rolü. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Drucker, P. F. (1998). The discipline of innovation . Harward Business Review, 56.
  • Durukan, T. (2006). Dünden bugüne girişimcilik ve 21. yüzyılda girişimciliğin önemi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), 29-30.
  • Er, P. H. (2013). Girişimcilik ve Yenilik Kavramlarının İktisadi Düşüncedeki Yeri: Joseph A. Schumpeter. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(4), 76-85.
  • Gül, H. (2005). Bilgi Toplumu Liderliği Karizmatik Liderliğin Sonu Olur mu? http://www.bilgiyonetimi.org/cm/pages/mkl/_gos.php?nt=223 adresinden 05.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Hebert, R. F., ve Link, A. N. (1989). In search of the meaning of entrepreneurship . Small Business Economics 1, 39-49.
  • Hisrich, R. D., ve Peters, M. P. (1998). Entrepreneurship. United States: The McGraw-Hill Book Co. Fourth Edition.
  • İraz, R. (2005). Yaratıcılık ve yenilik bağlamında girişimcilik ve KOBİ'ler. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kalantaridis, C. (2004). Veblen and the entrepreneur. International Rewiev of Sociology / Revue Internationale de Sociologie, 14(3), 484-501.
  • Karalar, R. (2001). Genel işletme. Eskişehir: AÖF Yayınları.
  • Karalar, R., Özalp, İ., Maviş, F., Geylan, R., Tenekecioğlu, B., Şahin, M., . . . Aydın, N. (2006). Genel işletme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, 6. baskı.
  • Kuvan, H. (2007). Türk Girişimcilerin Yaşam ve Çalışma Değerleri, Malatya'lı Girişimciler Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, 79-80. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Küçük, O. (2005). Girişimcilik ve küçük işletme yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Müftüoğlu, M. T. (2004). Girişimcilik. Eskişehir: AÖF Yayınları.
  • Müftüoğlu, M. T., ve Durukan, T. (2004). Girişimcilik ve KOBİ'ler. Ankara: Gazi Yayınevi.
  • Müftüoğlu, T., Ürper, Y., Başar, Y., ve Tosunoğlu, M. (2005). Girişimcilik. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No:1567 2.baskı.
  • Odabaşı, Y. (2005). Değişim ve Dönüşümün Aracı Olarak Girişimci Üniversite. Akdeniz Üniversitesi "Üniversitelerde Strateji Planlama Paneli" (s. 91). Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi.
  • Özakpınar, Y. (1999). Kültür değişmeler ve batılılaşma meselesi. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Perktaş, E. (2014). Bölgesel kalkınma özelinde girişimciliğin ekonomik kalkınma sürecindeki rolü. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi(7), 472-486.
  • Santarelli, E., ve Vivarelli, M. (2007). Enrepreneurship and the process of firms 'entry, survival and growth'. Industrial and Corporate Change Journal, 16(3), 455-488.
  • Savaş, V. (2007). İktisadın tarihi. Ankara: Siyasal Kitabevi, 5.baskı.
  • Schumpeter, J. A. (1942). Capitalism, socialism, and democracy. New York: Harber and Brothers.
  • Schumpeter, J. A. (1961). The theory of economic development; an ınquiry into profits, capital, credit, interest and the business cycle . Oxford University Press, 7(3), 87-94.
  • Schumpeter, J. A., ve Takata, Y. (1998). Power or pure economics? (M. Morishima, Dü.) London: MacMillan Press.
  • Sciascia, S., ve Vita, R. D. (2004). The development of entrepreneurship research. Liuc Papers n.146.
  • Süzer, D. H. (2005). Müşteri yönetiminde on öldürücü hata. http://www.capital.com.tr/. adresinden 05.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Taymaz, E. (2001). Ulusal yenilik sistemi: Türkiye imalat sanayinde teknolojik değişim ve yenilik süreçleri. TÜBİTAK, Ankara, 3-10.
  • Tekin, M., ve Çiçek, E. (2005). Bilgi Çağında Bilgi Toplumu ve Bilgi Ekonomisi. http://www.bilgiyonetimi.org/cm/pages/mkl/_gos.php?nt=149_-ftn 17. adresinden 05.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Timmons, J. A. (1999). New venture creation: Entrepreneurship for the 21st century. (Fifth Edition b.). United States: The Mcgraw-Hill Book Co.
  • Tiryakioğlu, M. (2009). Schumpeter, yenilik ve yaratıcı yıkım. İktisadiyat: http://www.iktisadiyat.com/2009/03/18/schumpeter-yenilik-ve-yaratici-yikim/ adresinden 06.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Titiz, T. (1994). Girişimcilik. Ankara: İnkılap Kitabevi.
  • Ülgener, S. F. (2013, Aralık 24). Joseph A. Schumpeter. İktisat Akademisi:https://akademikokumalar.wordpress.com/2013/12/24/joseph-a-schumpeter-1883-1950/ adresinden 03.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Üzülmez, H. (2008). Girişimcilik ve Konya'da girişimciliğin gelişimi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 21.
  • Vural, S. (2006). Girişimci kişilik özellikleri ve biga ilçesi girişimcilik profili araştırması. Dönem Projesi, 42. Çanakkale OnSekiz Mart Üniversitesi.
  • Whelan, G., ve O'Gorman, C. (2007). The Schumpeterian and universal hero myth in stories of Irish entrepreneurs. Irish Journal of Management, 28(2), 79-107.
  • Yelkikalan, N., Akatay, A., ve Altın, E. (2010). Yeni girişimcilik modeli ve yeni nesil girişimci profili; internet girişimciliği ve Y, M, Z kuşağı girişimci. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 10(20), 491-511.
  • Yeniçeri, Ö. (2002). örgütleri etkinleştirme aracı olarak bilgi ve bilgi yönetimi. 2023 Dergisi 2(3),57-65.

Schumpeteryan Entrepreneurship And 21st Century Entrepreneurship Approaches: A Qualitative Research on Y Generation Entrepreneurs

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 1056 - 1091, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.568703

Öz

Although the history of entrepreneurship is very old, the date of being counted among the factors of production is not at the same depth. Especially in the twentieth century, theorems about entrepreneurship have been developed and academic studies have been carried out. One of the common theorems is Schumpeterian Entrepreneurship Theory developed by Schumpeter. According to Schumpeterian Entrepreneurship Theory, the main issue that needs to be emphasized is innovation and creative destruction.The adaptation to the developing and changing conditions and the concept of entrepreneurship and the characteristics of the entrepreneur in this process, reflections of this change and differences between generations are discussed. In this study, the answer to the question of how there is a difference in the concept of entrepreneurship in the 21st century by the generations of Y and Z, with the period and understanding of Schumpeterian theory. In the first two chapters, a literature review was performed and in the third section, interviews were made with three different groups. According to the results obtained from the evaluation, while Schumpeterian entrepreneurship theories are basically preserved, it is seen that in some areas the world is differentiated due to transformation.

Kaynakça

  • Akpınar, S. (2009). Girişimciliğin temel bilgileri. Kocaeli: Umuttepe Yayınları 1.baskı.
  • Akyos, M. (2004). Firma düzeyinde yenilikçilik (yenilik) ve bilgi yönetimi. http://www.sistems.org/know_info_ozet.htm adresinden 04.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Alkan, M. (2014). Girişimcilerin girişimcilik, inovasyon yapma, inovatif düşünce ve inovatif girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Antonelli, C. (2009). From the classical legacies to the economics of complexity. Economics of Innovation and New Technology, 18(7), 611-646.
  • Arıkan, S. (2002). Girişimcilik. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Aşkın, A., Nehir, S., ve Vural, S. Ö. (2011). Tarihsel süreçte girişimcilik kavramı ve gelişimi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 6(2), 57-58.
  • Aydoğmuş, O., Türkcan, B., Tunali, E., ve Kopurlu, B. S. (2009). Kriz teorileri: Kondratieff, Schumpeter ve Wallerstein. Ege University, Working Papers in Economics, 13, 13-14.
  • Aytaç, R. (1999). Elazığ'da girişimcilik ve girişimci kültür Elazığ sanayi ve ticaret odasına kayıtlı işadamları üzerine sosyolojik bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Basılgan, M. (2011). Ekonomik gelişmenin yaratıcı yıkımı: Schumpeteryan girişimci. Amme İdaresi Dergisi, 44(3), 27-56.
  • Başar, M., ve Tosunoğlu, B. T. (2006). Değer Yaratımında iç girişimciliğin değişen boyutu: Bilgi girişimcilerin rolü. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(1), 124-125.
  • Bozgeyik, A. (2005). Kriz dönemlerinde girişimcilik neden daha önemli? http://www.bilgiyonetimi.org/cm/pages/mkl_gos.php?nt=577 adresiden 05.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Bozkurt, Ö. Ç., Kalkan, A., Koyuncu, O., ve Alparslan, A. M. (2012). Türkiye'de girişimciliğin gelişimi, girişimcilik üzerine nitel bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(7), 233-234.
  • Chen, T., ve Chen, S. H. (2001). Global production networks and local capabilities. East-West Center Working Papers, Economic Series, 15, 2-3.
  • Coulter, M., ve Robbins, P. S. (2003). Management (7.bs). New Jersey: Prentice Hall.
  • Çelik, A. (2006). Bir istihdam politikası olarak girişimcilik. Uluslararası Girişimcilik Kongresi. Dizi: 11 No: 86, s. 468-469. Kırgızistan Bişkek: Türkiye Manas Üniversitesi İ.İ.B.F.
  • Dolgun, U. (2006). Schumpeter'e göre ekonomik gelişmede girişimcinin dinamik rolü. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Drucker, P. F. (1998). The discipline of innovation . Harward Business Review, 56.
  • Durukan, T. (2006). Dünden bugüne girişimcilik ve 21. yüzyılda girişimciliğin önemi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), 29-30.
  • Er, P. H. (2013). Girişimcilik ve Yenilik Kavramlarının İktisadi Düşüncedeki Yeri: Joseph A. Schumpeter. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(4), 76-85.
  • Gül, H. (2005). Bilgi Toplumu Liderliği Karizmatik Liderliğin Sonu Olur mu? http://www.bilgiyonetimi.org/cm/pages/mkl/_gos.php?nt=223 adresinden 05.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Hebert, R. F., ve Link, A. N. (1989). In search of the meaning of entrepreneurship . Small Business Economics 1, 39-49.
  • Hisrich, R. D., ve Peters, M. P. (1998). Entrepreneurship. United States: The McGraw-Hill Book Co. Fourth Edition.
  • İraz, R. (2005). Yaratıcılık ve yenilik bağlamında girişimcilik ve KOBİ'ler. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kalantaridis, C. (2004). Veblen and the entrepreneur. International Rewiev of Sociology / Revue Internationale de Sociologie, 14(3), 484-501.
  • Karalar, R. (2001). Genel işletme. Eskişehir: AÖF Yayınları.
  • Karalar, R., Özalp, İ., Maviş, F., Geylan, R., Tenekecioğlu, B., Şahin, M., . . . Aydın, N. (2006). Genel işletme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, 6. baskı.
  • Kuvan, H. (2007). Türk Girişimcilerin Yaşam ve Çalışma Değerleri, Malatya'lı Girişimciler Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, 79-80. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Küçük, O. (2005). Girişimcilik ve küçük işletme yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Müftüoğlu, M. T. (2004). Girişimcilik. Eskişehir: AÖF Yayınları.
  • Müftüoğlu, M. T., ve Durukan, T. (2004). Girişimcilik ve KOBİ'ler. Ankara: Gazi Yayınevi.
  • Müftüoğlu, T., Ürper, Y., Başar, Y., ve Tosunoğlu, M. (2005). Girişimcilik. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No:1567 2.baskı.
  • Odabaşı, Y. (2005). Değişim ve Dönüşümün Aracı Olarak Girişimci Üniversite. Akdeniz Üniversitesi "Üniversitelerde Strateji Planlama Paneli" (s. 91). Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi.
  • Özakpınar, Y. (1999). Kültür değişmeler ve batılılaşma meselesi. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Perktaş, E. (2014). Bölgesel kalkınma özelinde girişimciliğin ekonomik kalkınma sürecindeki rolü. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi(7), 472-486.
  • Santarelli, E., ve Vivarelli, M. (2007). Enrepreneurship and the process of firms 'entry, survival and growth'. Industrial and Corporate Change Journal, 16(3), 455-488.
  • Savaş, V. (2007). İktisadın tarihi. Ankara: Siyasal Kitabevi, 5.baskı.
  • Schumpeter, J. A. (1942). Capitalism, socialism, and democracy. New York: Harber and Brothers.
  • Schumpeter, J. A. (1961). The theory of economic development; an ınquiry into profits, capital, credit, interest and the business cycle . Oxford University Press, 7(3), 87-94.
  • Schumpeter, J. A., ve Takata, Y. (1998). Power or pure economics? (M. Morishima, Dü.) London: MacMillan Press.
  • Sciascia, S., ve Vita, R. D. (2004). The development of entrepreneurship research. Liuc Papers n.146.
  • Süzer, D. H. (2005). Müşteri yönetiminde on öldürücü hata. http://www.capital.com.tr/. adresinden 05.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Taymaz, E. (2001). Ulusal yenilik sistemi: Türkiye imalat sanayinde teknolojik değişim ve yenilik süreçleri. TÜBİTAK, Ankara, 3-10.
  • Tekin, M., ve Çiçek, E. (2005). Bilgi Çağında Bilgi Toplumu ve Bilgi Ekonomisi. http://www.bilgiyonetimi.org/cm/pages/mkl/_gos.php?nt=149_-ftn 17. adresinden 05.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Timmons, J. A. (1999). New venture creation: Entrepreneurship for the 21st century. (Fifth Edition b.). United States: The Mcgraw-Hill Book Co.
  • Tiryakioğlu, M. (2009). Schumpeter, yenilik ve yaratıcı yıkım. İktisadiyat: http://www.iktisadiyat.com/2009/03/18/schumpeter-yenilik-ve-yaratici-yikim/ adresinden 06.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Titiz, T. (1994). Girişimcilik. Ankara: İnkılap Kitabevi.
  • Ülgener, S. F. (2013, Aralık 24). Joseph A. Schumpeter. İktisat Akademisi:https://akademikokumalar.wordpress.com/2013/12/24/joseph-a-schumpeter-1883-1950/ adresinden 03.03.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Üzülmez, H. (2008). Girişimcilik ve Konya'da girişimciliğin gelişimi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 21.
  • Vural, S. (2006). Girişimci kişilik özellikleri ve biga ilçesi girişimcilik profili araştırması. Dönem Projesi, 42. Çanakkale OnSekiz Mart Üniversitesi.
  • Whelan, G., ve O'Gorman, C. (2007). The Schumpeterian and universal hero myth in stories of Irish entrepreneurs. Irish Journal of Management, 28(2), 79-107.
  • Yelkikalan, N., Akatay, A., ve Altın, E. (2010). Yeni girişimcilik modeli ve yeni nesil girişimci profili; internet girişimciliği ve Y, M, Z kuşağı girişimci. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 10(20), 491-511.
  • Yeniçeri, Ö. (2002). örgütleri etkinleştirme aracı olarak bilgi ve bilgi yönetimi. 2023 Dergisi 2(3),57-65.
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sabri Öz 0000-0002-6280-726X

Nazlıcan Dindarik Bu kişi benim 0000-0003-4313-6576

Ferdi Duman Bu kişi benim 0000-0001-7555-8891

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Kabul Tarihi 29 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Öz, S., Dindarik, N., & Duman, F. (2019). Schumpeteryan Girişimcilik ve 21. Yüzyıl Girişimcilik Yaklaşımları: Y Kuşağı Girişimcileri Üzerine Nitel Bir Araştırma. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 1056-1091. https://doi.org/10.26466/opus.568703