Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Empati Kavramına Bauman Çerçevesinden Bir Bakış

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 2321 - 2344, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.570549

Öz

Ötekini anlamak ve onu
hissedebilmek sosyal bilimlerin temel uğraşlarından biri ve çıkmazı haline
gelmiştir. Disiplinler arası bir genel kabul olarak empati, karşıdaki kişinin
hissettiklerini ve düşündüklerini zihninde canlandırabilme yeteneğidir. Empatinin
duygu ve düşüncelerin anlaşılmasına vurgu yaptığı düşünüldüğünde Bauman'ın da
eserlerinde duyguları yoğun bir şekilde ele aldığı görülür. Bu çalışmada güncel
empati literatürü Bauman'ın görüşleri çerçevesinde değerlendirilmiştir. Bu
çerçevede rasyonellik, ahlak, biz ve onlar temaları değerlendirmeye alınmıştır.
Rasyonellik temasında empatinin bilişsel ve duygusal boyutlarının bir arada
bulunmasından hareketle Bauman'ın rasyonellik eleştirisi ele alınmış,
rasyonellik ile empatinin bilişsel boyutu arasında ilişki kurularak ötekini
anlamada bilginin ve hissetmenin önemine değinilmiştir. Ahlak temasında
Bauman'ın ahlaki yaklaşımında temel gösterdiği Levinas'ın ahlak anlayışı
çerçevesinde ötekini anlamanın imkanı ve bunun özgecilikle ilişkisi
değerlendirilmiştir. Empati günümüzde yardım etmenin ve özgeci davranışın önemli
bir kaynağı olarak görülmektedir. Bununla birlikte empatide kişinin ötekini
anlamaya çalışırken olumsuz etkilenmemek için kendine sınırlar koymasının altı
çizilmektedir. Biz ve onlar temasında ise toplumsal yaşamdaki gruplaşmaların
ötekini anlamayı ne derece etkilediği değerlendirilmiş, ötekini anlamanın
benzerlik, yakınlık ve farklılıkla ne gibi ilişkileri olabileceği üzerinde
durulmuştur.

Kaynakça

  • Acar, M.A. (2016). Levinas'ta aşkınlık düşüncesine giriş. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 27, 93-110.
  • Apaydın, E. (2006). Levinas felsefesinde öznelik ve öteki problem. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Tarihi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Bauman Z. (2011). Modernite, kapitalizm, sosyalizm. İstanbul: Say Yayınevi.
  • Bauman, Z. (1998). Postmondern etik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (1999) Culture as praxis. London: Sage Publications Ltd.
  • Bauman, Z. (2000). Ölümlülük ölümsüzlük ve diğer hayat stratejileri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2001). Parçalanmış hayat postmodern ahlak denemeleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2003). Modernlik ve müphemlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2004). Sosyolojik düşünmek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2005). Bireyselleşmiş toplum. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2007a). Consuming life. USA: Polity Press.
  • Bauman, Z. (2007b). Modernite ve holocaust. İstanbul: Versus Kitap.
  • Bauman, Z. (2009). Akışkan aşk insan ilişkilerinin kırılganlığına dair. İstanbul: Versus Kitap.
  • Bauman, Z. (2010). Etiğin tüketiciler dünyasında bir şansı var mı?Ankara: De Ki Yayınevi.
  • Bauman, Z. (2017). Akışkan modernite. İstanbul: Can Yayınları. Cosmovici, I. (2016). The "Embedding metaphor". The emotional and sensitive dimensions of zygmunt bauman's scientifical metaphors.Journal of Experiential Psychotherapy, 19(3), 20-29.
  • Crone, M. (2008). Bauman on ethics-intimate ethics for a global world?M.H. Jacobsen, P. Poder (Der.), The sociology of Zygmunt Bauman challenges and critique (ss. 155-171). Hampshire: Ashgate Publishing Ltd.
  • De Waal, F.(2014). Empati çağı. Ankara: Akıl Çelen Kitaplar.
  • Decety, J., Moriguchi, Y.(2007). The empathic brain and its dysfunction in psychiatric populations: implications for interventions across clinical conditions. BioPyschoSocialMedicine, 1, 1-22.
  • Dökmen, Ü.(1998). İletişim çatışmaları ve empati: Sanatta ve günlük yaşamda.İstanbul: Sistem yayıncılık.
  • Gair, S.(2011). Creating spaces for critical reflection in social work education: learning from a classroom-based empathy project. Reflective Practice, 12(6), 791-802.
  • Gerdes, K. E.(2011). Empathy, sympathy, and pity: 21st-century definitions and implications for practice and research. Journal of Social Service Research, 37(3), 230-241.
  • Gerdes, K. E., Segal, E. A.(2009). A social work model of empathy. Advances in Social Work, 10(2), 114-127.
  • Gerdes, K. E., Segal, E. A., Lietz, C. A.(2010). Conceptualising and measuring empathy. British Journal of Social Work, 40, 2326-2343.
  • Gibbons, S. B.(2011). Understanding empathy as a complex construct: A review of the literature. Clinical Social Work Journal, 39, 243-252.
  • Goleman, D.(2006). Sosyal zeka insan ilişkilerinin yeni bilimi. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gruen A. (2006). Empatinin yitimi kayıtsızlık politikası üzerine. İstanbul: Çitlembik Yayınları.
  • Hakansson, J., Montgomery, H. (2003). Empathy as an interpersonal phenomenon. Journal of Social and Personal Relationships, 20(3), 267-284.
  • Hardy, S., Mawhiney, A. M. (2000). Diversity in social work practice. S. Nancy, S. Karol, G. Bernie(Der.),Challanges for social work students (ss. 19-34). Toronto: Canadian Scholars' Press.
  • Hookway, N. (2016). Zygmunt Bauman's moral saint: Reclaiming self in the sociology of morality.Acta Sociologica,60(4), 358-367.
  • Junge, M. (2001). Zygmunt Bauman's posioned gift of morality.British Jorunal of Sociology, 52(1), 105-119.
  • Karadağ, E., Mutafçılar, I. (2009). Prososyal davranış ekseninde özgecilik üzerine teorik bir çözümleme. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 41-70.
  • King, S. H. (2011). The structure of empathy in social work practice. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 21, 679-695.
  • Kumar, K. (2004). Sanayi sonrası toplumdan post-modern topluma çağdaş dünyanın yeni kuramları. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Levenson, R. W., Ruef, A. M.(1992). Empathy: a physiological substrate.Journal of Personality and Social Psychology, 63(2), 234-246.
  • Levinas, E. (2005) Zaman ve başka. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Levinas, E. (2006). Ölüm ve zaman. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Levinas, E. (2010). Sonsuza tanıklık. İstanbul: Metis Yayınları.
  • McCann, I. L., Pearlman, L. A. (1990). Vicarious traumatization: A framework for understanding the psychological effects of working with victims, Journal of Traumatic Stress, 3(1), 131-149.
  • Mestrovic, S. G. (1999). Duyguötesi toplum. İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
  • Morgan, W. D., Morgan, S. T.(2005). Cultivating attention and empathy. C. K. Germer, R. D. Siegel (Der.), Mindfulness and psychotherapy(ss. 79-90). Fulton PR, New York: Guilford Press.
  • Rasoal, C., Eklund, J., Hansen, E. M.(2011). Toward a conceptualization of ethnocultural empathy. Journal of Social, Evolutionary and Cultural Psychology, 5(1), 1-13
  • Richards, S., Ruch, G., Trevithick, P. (2005). Communication skills training for practice:The ethical dilemma for social work education.Social Work Education: The International Journal, 24 (4), 409-422.
  • Rogers, C.(2011). Kişi olmaya dair: Bir terapistin gözüyle psikoterapiye giriş. İstanbul: Okyanus Yayınları.
  • Segal, E. A. (2007). Social empathy: A new paradigm to address poverty. Journal of Poverty, 11(3), 65-81.
  • Segal, E. A.(2011). Social empathy: A model built on empathy, contextual understanding, and social responsibility that promotes social justice. Journal of Social Service Research, 37, 266-277
  • Sinclair, S. L., Monk, G., (2005). Discursive empathy: a new foundation for therapeutic practice.British Journal of Guidance & Counselling, 33(3), 333-349
  • Smart, B. (2000). Postmodern toplum teorisi. M. Küçük (Der.), Modernite versus postmodernite (ss. 317-366). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Statham, D.(2007). Models of assesment. L. Joyce (Der.),Handbook for practice learning in social work and social care (ss. 101-114). USA: Jessica Kingsley Publishers.
  • Tarhan, N.(2013). Toplum psikolojisi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Thomas, J. T., Otis, M. D.(2010). Intrapsychic correlates of professional quality of life: Mindfulness, empathy and emotional separation. Journal of the Society for Social Work and Research, 1(2), 83-98.
  • Turan, H. (2016). Levinas'ta fenomenoloji ve başkalık. V. Türkiye'de Lisansüstü Çalışmalar Kongresi (ss. 223-236), Isparta.
  • Vignemont, F. D., Singer, T.(2006). The empathic brain: How, when and why? Trends in Cognitive Sciences, 10(10), 435-440.

The Concept of Empathy Through the Perspective of Zygmunt Bauman

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 2321 - 2344, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.570549

Öz

Understanding
and feeling the other have become one of the main pursuits and dead ends of
social sciences.  The multidisciplinary
conception of empathy is the ability of envisioning of what the other thinks
and feels. Considering the fact that empathy emphasizes understanding of feelings
and thoughts, Bauman gives also a strong emphasis on emotions.  This study evaluates the current literature
of empathy within the context of Bauman's ideas. The themes of rationality, morality,
us and them are evaluated in this context. Within the theme of rationality,
Bauman's criticism of rationality evaluated depending on the fact that empathy
has both cognitive and emotional aspects. 
Similarly, the relation between empathy and rationality is formed with
which the importance of knowledge and feeling are mentioned in understanding
the other. In the theme of morality, Levinas' understanding of morality, which
is the foundation of Bauman's morality, is used to analyse the possibility of
understanding the other and its relation to altruism. Nowadays, empathy is seen
as a source of helping the other and altruistic behavior. The discussions of
empathy also underlies the importance of human beings' limitations of
themselves to protect themselves from being negatively affected while they are
trying to understand the other. This conception of altruism includes human
beings' giving priority to the other before themselves. For the themes of we
and the other, the scope of influence of grouping in social life for understanding
the other, and what kind of relation might be between understanding of the
other and being similar, close and different are the subjects that are
emphasized.

Kaynakça

  • Acar, M.A. (2016). Levinas'ta aşkınlık düşüncesine giriş. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 27, 93-110.
  • Apaydın, E. (2006). Levinas felsefesinde öznelik ve öteki problem. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Tarihi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Bauman Z. (2011). Modernite, kapitalizm, sosyalizm. İstanbul: Say Yayınevi.
  • Bauman, Z. (1998). Postmondern etik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (1999) Culture as praxis. London: Sage Publications Ltd.
  • Bauman, Z. (2000). Ölümlülük ölümsüzlük ve diğer hayat stratejileri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2001). Parçalanmış hayat postmodern ahlak denemeleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2003). Modernlik ve müphemlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2004). Sosyolojik düşünmek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2005). Bireyselleşmiş toplum. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2007a). Consuming life. USA: Polity Press.
  • Bauman, Z. (2007b). Modernite ve holocaust. İstanbul: Versus Kitap.
  • Bauman, Z. (2009). Akışkan aşk insan ilişkilerinin kırılganlığına dair. İstanbul: Versus Kitap.
  • Bauman, Z. (2010). Etiğin tüketiciler dünyasında bir şansı var mı?Ankara: De Ki Yayınevi.
  • Bauman, Z. (2017). Akışkan modernite. İstanbul: Can Yayınları. Cosmovici, I. (2016). The "Embedding metaphor". The emotional and sensitive dimensions of zygmunt bauman's scientifical metaphors.Journal of Experiential Psychotherapy, 19(3), 20-29.
  • Crone, M. (2008). Bauman on ethics-intimate ethics for a global world?M.H. Jacobsen, P. Poder (Der.), The sociology of Zygmunt Bauman challenges and critique (ss. 155-171). Hampshire: Ashgate Publishing Ltd.
  • De Waal, F.(2014). Empati çağı. Ankara: Akıl Çelen Kitaplar.
  • Decety, J., Moriguchi, Y.(2007). The empathic brain and its dysfunction in psychiatric populations: implications for interventions across clinical conditions. BioPyschoSocialMedicine, 1, 1-22.
  • Dökmen, Ü.(1998). İletişim çatışmaları ve empati: Sanatta ve günlük yaşamda.İstanbul: Sistem yayıncılık.
  • Gair, S.(2011). Creating spaces for critical reflection in social work education: learning from a classroom-based empathy project. Reflective Practice, 12(6), 791-802.
  • Gerdes, K. E.(2011). Empathy, sympathy, and pity: 21st-century definitions and implications for practice and research. Journal of Social Service Research, 37(3), 230-241.
  • Gerdes, K. E., Segal, E. A.(2009). A social work model of empathy. Advances in Social Work, 10(2), 114-127.
  • Gerdes, K. E., Segal, E. A., Lietz, C. A.(2010). Conceptualising and measuring empathy. British Journal of Social Work, 40, 2326-2343.
  • Gibbons, S. B.(2011). Understanding empathy as a complex construct: A review of the literature. Clinical Social Work Journal, 39, 243-252.
  • Goleman, D.(2006). Sosyal zeka insan ilişkilerinin yeni bilimi. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gruen A. (2006). Empatinin yitimi kayıtsızlık politikası üzerine. İstanbul: Çitlembik Yayınları.
  • Hakansson, J., Montgomery, H. (2003). Empathy as an interpersonal phenomenon. Journal of Social and Personal Relationships, 20(3), 267-284.
  • Hardy, S., Mawhiney, A. M. (2000). Diversity in social work practice. S. Nancy, S. Karol, G. Bernie(Der.),Challanges for social work students (ss. 19-34). Toronto: Canadian Scholars' Press.
  • Hookway, N. (2016). Zygmunt Bauman's moral saint: Reclaiming self in the sociology of morality.Acta Sociologica,60(4), 358-367.
  • Junge, M. (2001). Zygmunt Bauman's posioned gift of morality.British Jorunal of Sociology, 52(1), 105-119.
  • Karadağ, E., Mutafçılar, I. (2009). Prososyal davranış ekseninde özgecilik üzerine teorik bir çözümleme. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 41-70.
  • King, S. H. (2011). The structure of empathy in social work practice. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 21, 679-695.
  • Kumar, K. (2004). Sanayi sonrası toplumdan post-modern topluma çağdaş dünyanın yeni kuramları. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Levenson, R. W., Ruef, A. M.(1992). Empathy: a physiological substrate.Journal of Personality and Social Psychology, 63(2), 234-246.
  • Levinas, E. (2005) Zaman ve başka. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Levinas, E. (2006). Ölüm ve zaman. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Levinas, E. (2010). Sonsuza tanıklık. İstanbul: Metis Yayınları.
  • McCann, I. L., Pearlman, L. A. (1990). Vicarious traumatization: A framework for understanding the psychological effects of working with victims, Journal of Traumatic Stress, 3(1), 131-149.
  • Mestrovic, S. G. (1999). Duyguötesi toplum. İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
  • Morgan, W. D., Morgan, S. T.(2005). Cultivating attention and empathy. C. K. Germer, R. D. Siegel (Der.), Mindfulness and psychotherapy(ss. 79-90). Fulton PR, New York: Guilford Press.
  • Rasoal, C., Eklund, J., Hansen, E. M.(2011). Toward a conceptualization of ethnocultural empathy. Journal of Social, Evolutionary and Cultural Psychology, 5(1), 1-13
  • Richards, S., Ruch, G., Trevithick, P. (2005). Communication skills training for practice:The ethical dilemma for social work education.Social Work Education: The International Journal, 24 (4), 409-422.
  • Rogers, C.(2011). Kişi olmaya dair: Bir terapistin gözüyle psikoterapiye giriş. İstanbul: Okyanus Yayınları.
  • Segal, E. A. (2007). Social empathy: A new paradigm to address poverty. Journal of Poverty, 11(3), 65-81.
  • Segal, E. A.(2011). Social empathy: A model built on empathy, contextual understanding, and social responsibility that promotes social justice. Journal of Social Service Research, 37, 266-277
  • Sinclair, S. L., Monk, G., (2005). Discursive empathy: a new foundation for therapeutic practice.British Journal of Guidance & Counselling, 33(3), 333-349
  • Smart, B. (2000). Postmodern toplum teorisi. M. Küçük (Der.), Modernite versus postmodernite (ss. 317-366). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Statham, D.(2007). Models of assesment. L. Joyce (Der.),Handbook for practice learning in social work and social care (ss. 101-114). USA: Jessica Kingsley Publishers.
  • Tarhan, N.(2013). Toplum psikolojisi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Thomas, J. T., Otis, M. D.(2010). Intrapsychic correlates of professional quality of life: Mindfulness, empathy and emotional separation. Journal of the Society for Social Work and Research, 1(2), 83-98.
  • Turan, H. (2016). Levinas'ta fenomenoloji ve başkalık. V. Türkiye'de Lisansüstü Çalışmalar Kongresi (ss. 223-236), Isparta.
  • Vignemont, F. D., Singer, T.(2006). The empathic brain: How, when and why? Trends in Cognitive Sciences, 10(10), 435-440.
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doğa Başer 0000-0002-7451-6590

Mehmet Kırlıoğlu 0000-0003-0130-0841

Huriye İrem Kalaycı Kırlıoğlu 0000-0002-8352-8868

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Kabul Tarihi 15 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Başer, D., Kırlıoğlu, M., & Kalaycı Kırlıoğlu, H. İ. (2019). Empati Kavramına Bauman Çerçevesinden Bir Bakış. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 2321-2344. https://doi.org/10.26466/opus.570549