In this study, a historical examination was made about Wozzeck, the first opera of Alban Berg. The Wozzeck opera, which is an important example of an avant-garde and expressionist music language in the early years of the 20th century, is a building block for the development of atonal music. Berg's ingenious solutions in terms of tonal-atonal music transformation underlined the importance of the work once again in the process that preceded the twelve-tone system, which has not yet been institutionalized. Considering the historical quality, the study of opera in this context expresses the importance of the study. In this study, Wozzeck’s adaptation from theatrical text to libretto and its composition and representation processes are examined. The avand-garde language of the opera's musical and dramatic understanding has been the focus of many discussions since its composition. Especially in the years when Nazism influenced a whole Europe, this unusual structure of opera brought many criticisms and prohibitions. Thus, the examination of these socio-political conditions revealed another aspect of the study. In addition to all these conceptual frameworks, the musical structure and synopsis of the work is mentioned in accordance with the integrity of the study. However, the main aim is to emphasize the historical importance of opera in 20th century music.
Bu çalışmada Alban Berg’in ilk operası olan Wozzeck hakkında tarihsel bir inceleme gerçekleştirilmiştir. 20. yy’ın ilk yılları itibariyle avant-garde ve ekspresyonist (dışavurumcu) bir müzik dilinin önemli örneklerinden biri olan Wozzeck operası, atonal müziğin gelişmesinde de bir yapı taşı niteliğindedir. Henüz kurumsal anlamda şekillenmemiş oniki ton sistemini önceleyen süreçte, tonal-atonal müzik dönüşümü anlamında Berg’in ustaca çözümler üretmesi, eserin öneminin bir kez daha altını çizmiştir. Tarihsel niteliği göz önünde bulundurularak, operanın bu bağlamda incelenmesi de çalışmanın önemi ifade etmektedir. Çalışmada Wozzeck’in, tiyatro metninden librettoya uyarlanması ile bestelenme ve temsil edilme süreçleri incelenmiştir. Operanın müziksel ve dramatik anlanmadaki avand-garde dili, bestelendiği günden bu yana birçok tartışmanın odağı olmuştur. Özellikle Nazism’in bütün bir Avrupa’yı etkilediği yıllarda, operanın bu sıra dışı yapısı birçok eleştiri ve yasağı da beraberinde getirmiştir. Böylece söz edilen bu sosyo-politik koşulların da incelenmesi, çalışmanın başka bir yönünü açığa çıkarmıştır. Bütün bu kavramsal çerçevelerin yanında, incelemenin bütünlüğü gereği eserin müzikal yapısından ve konusundan da söz edilmiştir. Bununla birlikte esas amaçlanan, operanın 20. yy müziği içindeki tarihsel öneminin belirtilmesidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 26 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 |