A consumer who
purchases the mark will feel dissatisfied when he sees an inconsistency between
the promises made by the brand and what happens as a result of use.
Furthermore, the customer may doubt the brands and may be worried about their
subsequent purchasing behavior, which may increase uncertainty. As a result,
the customer will have doubts or concerns about the purchase and fear of
deceiving, insecurity, will be felt by brands as deceitful. It is called
"consumer cynicism" in the concept of marketing that consumers have
such ideas. Word of mouth marketing is the fact that a consumer talks about
brands with other consumers has influenced them by describing the positive or
negative aspects of the brand. In this study, it has been tried to be seen
whether word of mouth marketing pushes consumers to cynical behaviors. For
this, firstly, "consumer cynicism" scale was used and it was tried to
understand the degree of cynicism of the participants. Afterwards, "word
of mouth marketing" scale was prepared and the effect of word of mouth
marketing on consumer cynicism was tried to be determined. In order to perform
this test, a questionnaire form was prepared and it was performed to 476
participants with convenience sampling method. It was observed that the participants
had a slight cynic attitude and the word of mouth marketing had an effect on
consumer cynicism. Points of attention in the study are as follows; men have
more cynic attitudes, but women are more affected by word of mouth marketing
and exhibit cynical attitudes. On the scale of consumer cynicism, participants
show more cynic behaviors as age increases. The same can be seen in "the
expertise of the resource" and
"advice to reduce cheating" factors that belongs to the word
of mouth marketing scale. In "trust to advice" factor, participants
shows more sinic behavior as age decreases. In addition, as the level of
education increases, cynical attitudes of consumers increase. Likewise, as the
level of education increases, the level of cynic behavior increases with the
word of mouth marketing actions of the consumers.
Markayı satın alma
işlemini gerçekleştiren bir tüketici markanın sunduğu vaatlerle kullanım
sonucunda gerçekleşen arasında bir tutarsızlık gördüğünde bir memnuniyetsizlik
duyacaktır. Dahası müşteri markalardan şüphe edebilecek ve sonraki satın alma
davranışlarında bir kaygı içerisine düşebilir ve bu da belirsizliği
attırabilmektedir. Sonuçta müşteri satın alma konusunda kuşkulara, kaygıya
düşecektir ve aldatılma korkusu, güvensizlik gibi düşüncelere sahip olabilecek,
markaların hilekar oldukları hissiyatına kapılabilecektir. Tüketicilerin böyle
düşüncelere sahip olmasına pazarlama kavramı içerisinde “tüketici sinizmi”
denmektedir. Ağızdan ağıza pazarlama ise; bir tüketicinin başka tüketicilerle
markalar hakkında konuşması, onlara markanın olumlu ya da olumsuz yanlarını
anlatarak etkilemişidir. Eldeki çalışma ile de ağızdan ağıza pazarlamanın
tüketicileri sinik davranışlara itip itmediği görülmeye çalışılmıştır. Bunun
için öncelikle “tüketici sinizmi” ölçeği kullanılmış ve katılımcıların ne
derece sinik oldukları anlaşılmaya çalışılmıştır. Sonrasında ise “ağızdan ağıza
pazarlama” ölçeği hazırlanmış ve ağızdan ağıza pazarlamanın tüketici sinizmine
etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Bu sınamayı yapabilmek amacıyla bir anket
formu hazırlanmış ve “kolayda örnekleme yöntemi” ile 476 katılımcıya
gerçekleştirilmiştir. Bulgularda katılımcıların az da olsa sinik tutumlara
sahip oldukları ve yine azda olsa ağızdan ağıza pazarlamanın tüketici sinizmi
üzerinde etkisi olduğu görülmüştür. Çalışmada dikkat çeken noktalar ise; erkekler
daha sinik tutuma sahiptir, fakat kadınlar ağızdan ağıza pazarlamadan daha
fazla etkilenerek sinik tutumlar sergilemektedir. “Tüketici sinizmi” ölçeğinde
ve ağızdan ağıza pazarlama ölçeğindeki “kaynağın uzmanlığı” ve “tavsiyenin
aldatılmayı azaltması” faktörlerinde katılımcılar yaş arttıkça daha fazla;
“tavsiyeye güven” faktöründeyse yaş azaldıkça daha sinik davranışlar
göstermektedir. Ayrıca eğitim seviyesi arttıkça tüketicilerin hem sinik tutum
dereceleri hem de de ağızdan ağıza pazarlama eylemleri ile sinik davranış
seviyeleri artmaktadır.
Tüketici sinizmi ağızdan ağıza pazarlama tüketici davranışları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 23 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 |