Bu çalışmanın amacı
akıllı teknolojik ürünlerden henüz yaygın kullanılmayan akıllı saatlerin
tercihinde önemli görülen kriterlerin ortaya konması ve bu kriterlere yönelik
gerçekleştirilen değerlendirmeler sonucunda beş farklı akıllı saat markasından
kullanıcıya en çok faydayı sağlayan markanın tespit edilmesidir. Tespit ve
değerlendirmelerin gerçekleştirilmesinde karar analizinin önemli konularından
biri olan Çok Nitelikli Fayda Teorisi (MAUT) ile Kriterler arası Korelasyon
Yoluyla Kriterlerin Önem Tespiti (CRITIC) adı verilen ağırlıklandırma
yönteminin bütünleşik kullanımından yararlanılmıştır. Nicel ve nitel
kriterlerin bir araya getirilerek korelasyon analizini temel alan nesnel bir
ağırlıklandırma yöntemi ile aralarındaki önem düzeyinin elde ettiği sonuca göre
akıllı saatlerin sahip olduğu ağırlık özelliği en önemli kriter olarak tespit
edilmiştir. Sonrasında sırayla fiyat, depolama alanı, boyut, kullanım
kolaylığı, sağlıkla ilgili uygulamaların varlığı, marka imajı, estetik görünüm,
pil ömrü, tasarım çeşitliliği, sağlamlık ve son sırada ise satış sonrası
hizmetler gelmiştir. Tüm bu kriterlerden sağlanan faydanın piyasada satışta
olan ve en fazla talep gören Apple, Samsung, Huawei, Fitbit, Xiaomi markaları
arasında bir kıyaslaması gerçekleştirilmiş ve Apple markasına ait akıllı saatin
kullanıcılara en çok faydayı sağladığı objektif bir değerlendirme ile tespit
edilmiştir.
Çok Nitelikli Fayda Teorisi (MAUT) CRITIC Akıllı Teknoloji Seçimi
This study aims to
determine the criteria that are considered important in the choice of
smartwatches which are not yet widely used among the smart technology products
and to determine the brand that provides the most benefit to the user from five
different smartwatch brands as a result of the evaluations made for these
criteria. One of the important issues of decision analysis was the integrated
use of Multi-Attribute Utility Theory (MAUT) and Criteria Importance Through
Intercriteria Correlation (CRITIC) weighting method. The quantitative and
qualitative criteria were combined and the objective weighting method based on
correlation analysis yielded the importance of the smartwatch, which is a
quantitative criterion, as the most important criterion. Following price,
storage space, size, ease of use, presence of health-related applications,
brand image, aesthetic appearance, battery life, variety of designs, robustness
and after-sales services. The benefits of these criteria have been compared
between Apple, Samsung, Huawei, Fitbit, and Xiaomi brands, which are the most
in demand in the market, and it is determined by an objective evaluation that
Apple brand smartwatch provides the most benefit to the users.
Multi-Attribute Utility Theory (MAUT) CRITIC Selection of smart technology
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 23 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 |