Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İnterdisipliner Eğitim Politikası Üzerine Bir Değerlendirme: Uluslararası İlişkiler ve Kamu Yönetimi Eğitimi

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 359 - 392, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.584916

Öz

Eğitim bir ülkenin hassas politka
alanlarından biri olarak oldukça önem taşıyan bir konudur. Üniversiteler ise öğrencilerin
meslek sahibi olmadan önceki aldıkları son eğitim kurumu olarak ön plana
çıkmaktadır.
Bu çalışmada 2018 yılı YÖKATLAS
verilerine göre üniversitelerin siyaset bilimi, siyaset bilimi ve uluslararası
ilişkiler, uluslararası ilişkiler ve kamu yönetimi bölümlerinin ders
programları ele alınmıştır. Çalışma ile üniversitelerin lisans eğitimi veren
ilgili alanlarına yönelik ders programlarının analiz edilmesi amaçlanmaktadır.
Çalışma Türkiye’de bulunan devlet ve vakıf üniversitelerinin aktif olarak açık
ve ders yapılan Kamu Yönetimi ve Uluslararası İlişkiler bölümlerine ait ders
planları ve ders içeriklerinin içerik analizine tabi tutulması ile
hazırlanmıştır. Ancak çalışmaya SBKY ve Siyaset Bilimi ve Uluslararası
İlişkiler bölümleri de dahil edilmiştir. Buna göre Kamu Yönetimi ve SBKY
bölümlerinde yer alan uluslararası ilişkiler dersleri; Uluslararası İlişkiler
ve Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler bölümlerinde eğitimi verilen kamu
yönetimine ait dersler ve ders içerikleri analiz edilmiştir. Analizler
sonucunda farklılaşmanın nerden kaynaklandığı tespit edilerek bölümlere ilişkin
özgün uygulamalara yer verilerek faydalı olduğu düşünülen uygulamaların nasıl
yaygınlaştırılabileceği üzerine bir değerlendirme yapılmıştır. Söz konusu
bölümlerin lisans eğitiminde birbirlerinden ne derece yaralandığı gerek ders
içerikleri gerekse bölümlere ait öğretim üyesi vb. diğer bilgileri üzerinden
birbirleri ile karşılaştırılmıştır. Çalışma ile kamu yönetimi ve uluslararası
ilişkiler disiplinlerinin üniversitelerin söz konusu bölümleri açısından ders
içerikleri ve planlarına nasıl yerleştirildiği üzerinde durulmakta; ders
planlamasının akademik önceliklere dayalı mı yapıldığı yoksa farklı bir öncelik
(popüler bölümler-prestij katma, hocaların eğitim durumu ve uzmanlık alanı,
ihtiyaçlara cevap verme) doğrultusunda mı yapıldığı tespiti yapılmaktadır.
Bunlara ilave olarak çalışmanın akademik program hazırlığı açısından
üniversitelere yol gösterici bir niteliğe kavuşması hedeflenmektedir.

Destekleyen Kurum

Bu makale 21-23 Şubat 2019 tarihleri arasında Nuh Naci Yazgan Üniversitesinde düzenlenen Uluslararası Kamu Yönetimi Forumu KAYFOR 16’da bildiri olarak sunulan çalışmanın genişletilmiş halidir.

Kaynakça

  • Adalı, G. (2010). Türkiye’de kamu yönetimi eğitimini yeniden düşünmek; kamu yönetimi eğitiminin günümüz Türkiye'sinde kamu kurumlarının eğitim ihtiyacını karşılama durumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü, Kocaeli. Alkuş, O. (2000). Türkiye’de kamu yönetimi eğitimi: Üniversitelerin kamu yönetimi bölümlerinde bir uygulama (1996-1997 öğretim yılı). Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi, Malatya.
  • Altan, Y., Kerman, U., ve Aktel, M. (2009). Kamu yönetiminde lisans öğretimi: Kamu yönetimi öğrencileri üzerinde bir araştırma, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 227-252.
  • Akpınar, A. (2017). Türkiye'de siyaset bilimi ve kamu yönetimi eğitimi: Eğitim-istihdam ilişkisine ilişkin bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi, İstanbul Medeniyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Anayasada Yapılan Değişikliklere Uyum Sağlanması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (9 Temmuz, 2018). Resmi Gazete. (Sayı: 30743).
  • Bazoğlu S., D. (2005). Türkiye’de uluslararası ilişkiler çalışmalarının bilim dalı olarak gelişmesine güncel ve tarihsel bir bakış. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 2(6), 30-53.
  • Dedeoğlu, B. (2005). Türkiye’de uluslararası ilişkiler çalışmaları ve eğitimi çalıştayı (16-17 Nisan 2005) Üzerine, Uluslararası İlişkiler Dergisi 2(6), 151-155.
  • KAYFOR (2019). 23.02.2019 tarihinde http://kayfor.nny.edu.tr, adresinden erişildi.
  • Keskin, N. E. (2006). Türkiye’de kamu yönetimi disiplininin köken sorunu, Amme İdaresi Dergisi, 39(2), 1-28.
  • Keyman, E. F., ve Ülkü, N. E. (2007). Türkiye üniversitelerinde uluslararası ilişkiler ders müfredatı. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 4(13), 99-105.
  • Kiriş, H. M., ve Gül, H. (2017). Büyük veri analizi temelinde Türkiye’de siyaset bilimi ve kamu yönetimi (SBKY) ile kamu yönetimi (KY) bölümleri sıralaması ve değerlendirmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Özel Sayı), 2109-2131.
  • Ömürgönülşen, U. (2010). Türkiye’de lisans düzeyi kamu yönetimi öğretiminde yakın dönemde yaşanan gelişmeler: Mevcut durum, sorun alanları ve gelişme eğilimleri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(03), 123-161.
  • Özcan, G. (2007), Türkiye’de uluslararası ilişkiler alanında lisansüstü eğitiminin sorunları. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 4(13), 107-112.
  • Polat, B. (2009). Kamuoyu denetimi: Türkiye’de kamu yönetimi eğitiminin kamuoyu denetimine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü, Ankara.
  • Seçkiner, E., ve Yıldız, M. (2013). Kamu yönetimi alanında düzenlenen bilimsel toplantıların gelişimi ve kurumsallaşması süreci: Kamu yönetimi forumu (KAYFOR) örneği, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 2(1), 110-137.
  • Tepeciklioğlu, E. E. (2013). Türkiye’de uluslararası ilişkiler eğitimi: lisans ve lisansüstü ders programlarının karşılaştırmalı bir analizi, Ege Akademik Bakış Dergisi, 13(3), 303-316.
  • UİK (2019). 04.05.2019 tarihinde https://www.uik.org.tr/36/tarihce, adresinden erişildi.
  • Yaman, A. (2009). Türk kamu yönetiminde yöneticilerin kamu yönetimi eğitimi açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Yalçınkaya, A., ve Efegil, E. (2009). Türkiye'de uluslararası ilişkiler eğitiminde ve araştırmalarında teorik ve kavramsal yaklaşım temelinde yabancılaşma sorunu. Gazi Akademik Bakış Dergisi, 3(5), 207-230.
  • YÖKATLAS (2019). 12.03.2019 tarihinde https://yokatlas.yok.gov.tr/tercih-sihirbazi-t4-tablo.php?p=ea, adresinden erişildi.

An Evaluation on Interdisciplinary Education Policy: International Relations and Public Administration Education

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 359 - 392, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.584916

Öz

Education is a very
important issue as one of the sensitive policy areas of a country. Universities,
on the other hand, come to the forefront as the last educational institution
that students take before becoming a profession. In this study, according to
the 2018 YÖKATLAS data, the curriculums of the departments of political
science, political science and international relations, international relations
and public administration of the universities were discussed. The aim of the
study is to analyze the curriculums of the universities in the related fields
that provide undergraduate education. The study was prepared by an active open
and Public Administration course made and subjected to content analysis of
lesson plans and course contents of the International Relations department of
state and private universities in Turkey. However, PSPA and Political Science
and International Relations departments were also included in the study.
According to this, international relations courses in Public Administration and
PSPA departments; The courses and the contents of public administration courses
in International Relations and Political Science and International Relations
departments were analyzed. As a result of the analyzes, the origin of the
differentiation was determined and an assessment was made on how to spread the
applications that are thought to be beneficial by giving specific applications
to the departments. The degree to which these departments have been injured
from each other in undergraduate education should be explained both by the
course contents and by the faculty members of the departments. Other
information is compared with each other. The study focuses on how the
disciplines of public administration and international relations are placed in
the course contents and plans for the said departments of the universities;
whether the course planning is based on academic priorities or a different
priority (popular sections - adding prestige, teaching status and expertise of
the instructors, responding to needs). In addition to this, it is aimed that
the study will become a guide for universities in terms of preparation of
academic program
.

Kaynakça

  • Adalı, G. (2010). Türkiye’de kamu yönetimi eğitimini yeniden düşünmek; kamu yönetimi eğitiminin günümüz Türkiye'sinde kamu kurumlarının eğitim ihtiyacını karşılama durumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü, Kocaeli. Alkuş, O. (2000). Türkiye’de kamu yönetimi eğitimi: Üniversitelerin kamu yönetimi bölümlerinde bir uygulama (1996-1997 öğretim yılı). Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi, Malatya.
  • Altan, Y., Kerman, U., ve Aktel, M. (2009). Kamu yönetiminde lisans öğretimi: Kamu yönetimi öğrencileri üzerinde bir araştırma, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 227-252.
  • Akpınar, A. (2017). Türkiye'de siyaset bilimi ve kamu yönetimi eğitimi: Eğitim-istihdam ilişkisine ilişkin bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi, İstanbul Medeniyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Anayasada Yapılan Değişikliklere Uyum Sağlanması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (9 Temmuz, 2018). Resmi Gazete. (Sayı: 30743).
  • Bazoğlu S., D. (2005). Türkiye’de uluslararası ilişkiler çalışmalarının bilim dalı olarak gelişmesine güncel ve tarihsel bir bakış. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 2(6), 30-53.
  • Dedeoğlu, B. (2005). Türkiye’de uluslararası ilişkiler çalışmaları ve eğitimi çalıştayı (16-17 Nisan 2005) Üzerine, Uluslararası İlişkiler Dergisi 2(6), 151-155.
  • KAYFOR (2019). 23.02.2019 tarihinde http://kayfor.nny.edu.tr, adresinden erişildi.
  • Keskin, N. E. (2006). Türkiye’de kamu yönetimi disiplininin köken sorunu, Amme İdaresi Dergisi, 39(2), 1-28.
  • Keyman, E. F., ve Ülkü, N. E. (2007). Türkiye üniversitelerinde uluslararası ilişkiler ders müfredatı. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 4(13), 99-105.
  • Kiriş, H. M., ve Gül, H. (2017). Büyük veri analizi temelinde Türkiye’de siyaset bilimi ve kamu yönetimi (SBKY) ile kamu yönetimi (KY) bölümleri sıralaması ve değerlendirmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Özel Sayı), 2109-2131.
  • Ömürgönülşen, U. (2010). Türkiye’de lisans düzeyi kamu yönetimi öğretiminde yakın dönemde yaşanan gelişmeler: Mevcut durum, sorun alanları ve gelişme eğilimleri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(03), 123-161.
  • Özcan, G. (2007), Türkiye’de uluslararası ilişkiler alanında lisansüstü eğitiminin sorunları. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 4(13), 107-112.
  • Polat, B. (2009). Kamuoyu denetimi: Türkiye’de kamu yönetimi eğitiminin kamuoyu denetimine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü, Ankara.
  • Seçkiner, E., ve Yıldız, M. (2013). Kamu yönetimi alanında düzenlenen bilimsel toplantıların gelişimi ve kurumsallaşması süreci: Kamu yönetimi forumu (KAYFOR) örneği, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 2(1), 110-137.
  • Tepeciklioğlu, E. E. (2013). Türkiye’de uluslararası ilişkiler eğitimi: lisans ve lisansüstü ders programlarının karşılaştırmalı bir analizi, Ege Akademik Bakış Dergisi, 13(3), 303-316.
  • UİK (2019). 04.05.2019 tarihinde https://www.uik.org.tr/36/tarihce, adresinden erişildi.
  • Yaman, A. (2009). Türk kamu yönetiminde yöneticilerin kamu yönetimi eğitimi açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Yalçınkaya, A., ve Efegil, E. (2009). Türkiye'de uluslararası ilişkiler eğitiminde ve araştırmalarında teorik ve kavramsal yaklaşım temelinde yabancılaşma sorunu. Gazi Akademik Bakış Dergisi, 3(5), 207-230.
  • YÖKATLAS (2019). 12.03.2019 tarihinde https://yokatlas.yok.gov.tr/tercih-sihirbazi-t4-tablo.php?p=ea, adresinden erişildi.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Mescioğlu Fedai 0000-0001-9177-077X

Recep Fedai 0000-0002-5547-0048

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Kabul Tarihi 3 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Mescioğlu Fedai, M., & Fedai, R. (2019). İnterdisipliner Eğitim Politikası Üzerine Bir Değerlendirme: Uluslararası İlişkiler ve Kamu Yönetimi Eğitimi. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 359-392. https://doi.org/10.26466/opus.584916