Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of the Educational Needs of Teacher Candidates Related to Educational Law

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 454 - 480, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.594809

Öz

The purpose of this study was to determine the educational
needs of teacher candidates related about basic education law. In this study,
screening model which is one of the quantitative research methods was used. The
sample group of the study consisted of 386 teacher candidates from 3rd and 4th
grade students who are studying at Marmara University and who took “Education
Management” or “Turkish Education System and School Management” courses. As a
data collection tool, 54-item Knowledge Level Determination Questionnaire on
Educational Law tarafından was prepared by the researchers to determine the
level of knowledge of prospective teachers about basic education law.
Percentage, frequency and arithmetic mean tests were performed to analyze the
collected data. According to the findings; “Rights And Responsibilities Of
Teachers ”, “Disciplinary Law”, “Private Teaching Law” “Special Education Law”
and “Financing Public Schools” It was found that the average of the correct
answers given to the questions in the related sections were low. Rights And
Responsibilities Of Students” and “Exam Law” ıt was found that the average of
the correct answers to the questions found in the relevant sections of the
study was high. But “Right to Education” “Ensuring Continuation of Education”,
“Students' Costumes” and “Preparation of Examination Papers” it was found that
the average of the correct answers to the questions about the low. In line with
the results obtained in this study, it is suggested that the Education Law
course should be included in the curriculum as a compulsory course at the
undergraduate level in order to meet the educational needs of prospective
teachers regarding education law. Thus, by eliminating the information
deficiencies of the prospective teachers in this field, they can gain the
skills to combat different situations in their professional lives.

Kaynakça

  • Aker, G. (2014). Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimi hakkındaki tu tumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Akyüz, E. (1981). Eğitim hukuku ders notu. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Araştırmaları Merkezi.
  • Aydın, İ. (2006). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bademci, V. (2011). Kuder-Richardson 20, Cronbach’ın Alfası, Hoyt’un varyans analizi, genellenirlik kuramı ve ölçüm güvenirliği üzerine bir çalışma, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 173-193.
  • Bingöl, B. (2012). Türkiye için bir eğitim hukuku teorisinin gerekliliği, Hacettepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2, 25-38.
  • Boran, A., Atalmış, E. H. ve Sağır, E. (2015). Özel öğretim kurs merkezi öğretmenleri ve çalışma koşulları. Turkish Journal of Education TURJE, 4(4), 17-29.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Camadan, F. (2012). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine ve bep hazırlamaya ilişkin özyeterliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 128-138.
  • Cereci, C. (2009). Kamu ilk ve orta öğretim okullarında çalışan öğretmenlerin özlük haklarını bilme ve kullanma düzeyleri:Mersin ili Tarsus ilçesi örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çiftçi, A. (1993). Türk eğitim hukuku. Ankara: Dizgi Baskı.
  • Erdem, A. R. (2010). İlköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin karşılaştığı özlük sorunları ve bu özlük sorunlarının performanslarına etkisi konusundaki görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 21-55.
  • Gözün, Ö. ve Yıkmış, A. (2004). Öğretmen adaylarının kaynaştırma konusunda bilgilendirilmelerinin kaynaştırmaya yönelik tutumlarının değişimindeki etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 65-77.
  • Güçlü-Yılmaz, F. (2017). Güçlü bir hukuk devleti için etik, demokratik, laik eğitim sistemi ve eğitim hukuku. Türkiye Barolar Birliği Dergisi. 347-388.
  • Georgetown Üniversitesi. (2019). Education law. 10/05/2019 tarihinde adresinden https://www.law.georgetown.edu/your-life-career/career-exploration-professional-development/for-jd-students/explore-legal-careers/practice-areas/education-law/ adresinden erişilmiştir.
  • Ahearn, D. ve Powers, T. (2014). Education law: A Career Guide. 10/05/2019 tarihinde https://hls.harvard.edu/content/uploads/2008/07/2015_educationlawguide_final.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Imber, M., Van Geel, T., Blokhuis, J.C. ve Feldman J. (2013). A teacher’s guide to education law. (5th ed). New York: Routledge.
  • Karaman-Kepenekçi Y. ve Taşkın, P. (2017). Eğitim hukuku. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Karaman-Kepenekçi, Y. (2004). İlköğretim okulu yöneticilerinin eğitim mevzuatına ilişkin görüşleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(6), 159-174.
  • MEB. (2018) Milli Eğitim İstatistikleri. 12/06/2019 tarihinde https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=270 adresinden erişilmiştir.
  • Okçu, D. (2007). Eğitim hakkı ve tarihsel gelişimi. Yüzüncü yıl üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 45-59.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2002). Dünyada eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesine ilişkin başlıca yönelimler ve Türkiye için çıkarılabilecek bazı sonuçlar. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu, 16-17 Mayıs 2002, Ankara : Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Uçuş Ş. ve Şahin, A. E. (2012). Çocuk hakları sözleşmesi’ne yönelik öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 25-41.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 635-650.
  • YÖK. (2018a). Programların güncelleme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları. 21.12.2018 tarihinde https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf adresinden erişilmiştir.
  • YÖK. (Yükseköğretim Kurulu). (2018b). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. 21.12.2018 tarihinde https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Rehberlik_ve_Psikolojik_Danismanlik_Lisans_Programi.pdf adresinden erişilmiştir.
  • 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu (Haziran 24, 1973). Resmi Gazete. No:14574.
  • 6528 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. (2014). Resmi Gazete. Ankara.

Öğretmen Adaylarının Eğitim Hukuku İle İlgili Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 454 - 480, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.594809

Öz

Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının temel
düzeyde eğitim hukuku ile ilgili eğitim ihtiyaçlarının neler olduğunu
belirlemektir. Bu çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Marmara Üniversitesi’nde eğitim
görmekte olan, “Eğitim Yönetimi” veya “Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi”
derslerini almış olan 3. ve 4. sınıf öğrencisi 386 öğretmen adayı
oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak öğretmen adaylarının temel düzeyde
eğitim hukuku ile ilgili bilgi düzeylerini belirlemek için araştırmacılar
tarafından 54 soruluk “Eğitim Hukukuna İlişkin Bilgi Düzeyi Belirleme Anketi”
oluşturulmuştur. Toplanan verilerin çözümlenmesinde yüzde, frekans ve aritmetik
ortalama testleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; geliştirilen formda
yer alan “öğretmenlerin hak ve sorumlulukları”, “disiplin hukuku”, “özel
öğretim hukuku”, “özel eğitim hukuku” ve “kamu okullarının finansmanı” ile
ilgili bölümlerdeki sorulara verilen doğru cevapların ortalamalarının düşük
olduğu saptanmıştır. “Öğrencilerin hak ve sorumlulukları” ve “sınav hukuku” ile
ilgili bölümlerinde bulunan sorulara verilen doğru cevapların ortalamalarının
ise yüksek olduğu ancak “eğitim alma hakkı” ve “eğitime devamın sağlanması”,
“öğrencilerin kılık kıyafetleri” ve “sınav kağıtlarının hazırlanması” ile
ilgili sorulara verilen doğru cevapların ortalamalarının ise düşük olduğu
tespit edilmiştir. Bu araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmen
adaylarının eğitim hukuku ile ilgili eğitim ihtiyaçlarının giderilmesine yönelik
Eğitim Hukuku dersinin lisans düzeyinde zorunlu ders olarak müfredata alınması
önerilmektedir. Böylece öğretmen adaylarının bu alanda görülen bilgi
eksiklikleri giderilerek, meslek hayatlarında karşılarına çıkabilecek farklı
durumlarla mücadele edebilme becerileri kazandırılabilir.

Kaynakça

  • Aker, G. (2014). Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimi hakkındaki tu tumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Akyüz, E. (1981). Eğitim hukuku ders notu. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Araştırmaları Merkezi.
  • Aydın, İ. (2006). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bademci, V. (2011). Kuder-Richardson 20, Cronbach’ın Alfası, Hoyt’un varyans analizi, genellenirlik kuramı ve ölçüm güvenirliği üzerine bir çalışma, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 173-193.
  • Bingöl, B. (2012). Türkiye için bir eğitim hukuku teorisinin gerekliliği, Hacettepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2, 25-38.
  • Boran, A., Atalmış, E. H. ve Sağır, E. (2015). Özel öğretim kurs merkezi öğretmenleri ve çalışma koşulları. Turkish Journal of Education TURJE, 4(4), 17-29.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Camadan, F. (2012). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine ve bep hazırlamaya ilişkin özyeterliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 128-138.
  • Cereci, C. (2009). Kamu ilk ve orta öğretim okullarında çalışan öğretmenlerin özlük haklarını bilme ve kullanma düzeyleri:Mersin ili Tarsus ilçesi örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çiftçi, A. (1993). Türk eğitim hukuku. Ankara: Dizgi Baskı.
  • Erdem, A. R. (2010). İlköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin karşılaştığı özlük sorunları ve bu özlük sorunlarının performanslarına etkisi konusundaki görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 21-55.
  • Gözün, Ö. ve Yıkmış, A. (2004). Öğretmen adaylarının kaynaştırma konusunda bilgilendirilmelerinin kaynaştırmaya yönelik tutumlarının değişimindeki etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 65-77.
  • Güçlü-Yılmaz, F. (2017). Güçlü bir hukuk devleti için etik, demokratik, laik eğitim sistemi ve eğitim hukuku. Türkiye Barolar Birliği Dergisi. 347-388.
  • Georgetown Üniversitesi. (2019). Education law. 10/05/2019 tarihinde adresinden https://www.law.georgetown.edu/your-life-career/career-exploration-professional-development/for-jd-students/explore-legal-careers/practice-areas/education-law/ adresinden erişilmiştir.
  • Ahearn, D. ve Powers, T. (2014). Education law: A Career Guide. 10/05/2019 tarihinde https://hls.harvard.edu/content/uploads/2008/07/2015_educationlawguide_final.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Imber, M., Van Geel, T., Blokhuis, J.C. ve Feldman J. (2013). A teacher’s guide to education law. (5th ed). New York: Routledge.
  • Karaman-Kepenekçi Y. ve Taşkın, P. (2017). Eğitim hukuku. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Karaman-Kepenekçi, Y. (2004). İlköğretim okulu yöneticilerinin eğitim mevzuatına ilişkin görüşleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(6), 159-174.
  • MEB. (2018) Milli Eğitim İstatistikleri. 12/06/2019 tarihinde https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=270 adresinden erişilmiştir.
  • Okçu, D. (2007). Eğitim hakkı ve tarihsel gelişimi. Yüzüncü yıl üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 45-59.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2002). Dünyada eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesine ilişkin başlıca yönelimler ve Türkiye için çıkarılabilecek bazı sonuçlar. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu, 16-17 Mayıs 2002, Ankara : Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Uçuş Ş. ve Şahin, A. E. (2012). Çocuk hakları sözleşmesi’ne yönelik öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 25-41.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 635-650.
  • YÖK. (2018a). Programların güncelleme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları. 21.12.2018 tarihinde https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf adresinden erişilmiştir.
  • YÖK. (Yükseköğretim Kurulu). (2018b). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. 21.12.2018 tarihinde https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Rehberlik_ve_Psikolojik_Danismanlik_Lisans_Programi.pdf adresinden erişilmiştir.
  • 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu (Haziran 24, 1973). Resmi Gazete. No:14574.
  • 6528 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. (2014). Resmi Gazete. Ankara.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Müzeyyen Övür Bu kişi benim 0000-0003-4327-6456

Faruk Levent 0000-0003-3429-6666

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Kabul Tarihi 2 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Övür, M., & Levent, F. (2019). Öğretmen Adaylarının Eğitim Hukuku İle İlgili Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 454-480. https://doi.org/10.26466/opus.594809