The purpose of this study was to determine the educational
needs of teacher candidates related about basic education law. In this study,
screening model which is one of the quantitative research methods was used. The
sample group of the study consisted of 386 teacher candidates from 3rd and 4th
grade students who are studying at Marmara University and who took “Education
Management” or “Turkish Education System and School Management” courses. As a
data collection tool, 54-item Knowledge Level Determination Questionnaire on
Educational Law tarafından was prepared by the researchers to determine the
level of knowledge of prospective teachers about basic education law.
Percentage, frequency and arithmetic mean tests were performed to analyze the
collected data. According to the findings; “Rights And Responsibilities Of
Teachers ”, “Disciplinary Law”, “Private Teaching Law” “Special Education Law”
and “Financing Public Schools” It was found that the average of the correct
answers given to the questions in the related sections were low. Rights And
Responsibilities Of Students” and “Exam Law” ıt was found that the average of
the correct answers to the questions found in the relevant sections of the
study was high. But “Right to Education” “Ensuring Continuation of Education”,
“Students' Costumes” and “Preparation of Examination Papers” it was found that
the average of the correct answers to the questions about the low. In line with
the results obtained in this study, it is suggested that the Education Law
course should be included in the curriculum as a compulsory course at the
undergraduate level in order to meet the educational needs of prospective
teachers regarding education law. Thus, by eliminating the information
deficiencies of the prospective teachers in this field, they can gain the
skills to combat different situations in their professional lives.
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının temel
düzeyde eğitim hukuku ile ilgili eğitim ihtiyaçlarının neler olduğunu
belirlemektir. Bu çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Marmara Üniversitesi’nde eğitim
görmekte olan, “Eğitim Yönetimi” veya “Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi”
derslerini almış olan 3. ve 4. sınıf öğrencisi 386 öğretmen adayı
oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak öğretmen adaylarının temel düzeyde
eğitim hukuku ile ilgili bilgi düzeylerini belirlemek için araştırmacılar
tarafından 54 soruluk “Eğitim Hukukuna İlişkin Bilgi Düzeyi Belirleme Anketi”
oluşturulmuştur. Toplanan verilerin çözümlenmesinde yüzde, frekans ve aritmetik
ortalama testleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; geliştirilen formda
yer alan “öğretmenlerin hak ve sorumlulukları”, “disiplin hukuku”, “özel
öğretim hukuku”, “özel eğitim hukuku” ve “kamu okullarının finansmanı” ile
ilgili bölümlerdeki sorulara verilen doğru cevapların ortalamalarının düşük
olduğu saptanmıştır. “Öğrencilerin hak ve sorumlulukları” ve “sınav hukuku” ile
ilgili bölümlerinde bulunan sorulara verilen doğru cevapların ortalamalarının
ise yüksek olduğu ancak “eğitim alma hakkı” ve “eğitime devamın sağlanması”,
“öğrencilerin kılık kıyafetleri” ve “sınav kağıtlarının hazırlanması” ile
ilgili sorulara verilen doğru cevapların ortalamalarının ise düşük olduğu
tespit edilmiştir. Bu araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmen
adaylarının eğitim hukuku ile ilgili eğitim ihtiyaçlarının giderilmesine yönelik
Eğitim Hukuku dersinin lisans düzeyinde zorunlu ders olarak müfredata alınması
önerilmektedir. Böylece öğretmen adaylarının bu alanda görülen bilgi
eksiklikleri giderilerek, meslek hayatlarında karşılarına çıkabilecek farklı
durumlarla mücadele edebilme becerileri kazandırılabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 |