Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİST Sürdürülebilirlik Endeksinde Yer Alan Şirketlerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetleri Üzerine Bir İçerik Analizi

Yıl 2019, 18. UİK Özel Sayısı, 320 - 340, 31.08.2019
https://doi.org/10.26466/opus.583811

Öz

İşletmeler faaliyet yürüttükleri çevrede farklı paydaş ve paydaş gruplarıyla etkileşim içindedir. Bu paydaş gruplarının her birinin işletmelerden bir takım beklentileri bulunmaktadır. Bu bağlamda kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarının paydaşların ortak beklentilerine ve memnuniyet düzeylerine yönelik olumlu yönde katkı sunduğu görülmektedir. İşletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk stratejileri ve uygulamaları rekabet avantajı sağlama potansiyeline sahiptir. Borsa İstanbul (BİST) Sürdürülebilirlik Endeksi işletmelerin sosyal ve çevresel sorunların çözümüne yönelik sürdürülebilir politikalara önem verme düzeyini ölçmektedir. Bu açıdan BİST Sürdürülebilirlik Endeksi içinde yer alan örgütlerin sosyal sorumluluk çalışmaları önem arz etmektedir. Bu kapsamda çalışmanın  amacı BİST Sürdürülebilirlik Endeksinde yer alan işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarına yönelik bir içerik analizinin yapılmasıdır. Kurumsal sürdürülebilirlik performansları üst seviyede olan şirketlerin kurumsal sosyal sorumluluk çalışmaları rehber olarak kabul edilmektedir. Dolayısı ile şirketlerin kurumsal sosyalsorumluluk çalışmalarının içeriği ve sektörel açıdan farklılıkların ne yönde gelişme gösterdiği önem taşımaktadır.Çalışma sonucunda Sürdürülebilirlik Endeksi içindeki şirketlerin KSS faaliyetleri eğilimlerinin işletme ve sektör grupları açısından farklılık taşıdığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Argüden, Y. (2007). Kurumsal sosyal sorumluluk. (C. C. Aktan Ed.) Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk, içinde (s.25-30). İstanbul: İGİAD Yayını.
  • Benn, S. ve Bolton, D. (2011). Key concepts in corporate social responsibility, London: Sage Publications Ltd.
  • BİST (2014). Şirketler için sürdürülebilirlik rehberi, Ekim, 15 Şubat 2019 tarihinde https://www.borsaistanbul.com/data/kilavuzlar/surdurulebilirlik-rehberi.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • BİST (2019). BİST sürdürülebilirlik endeksi 1 Kasım 2018 tarihinden itibaren geçerli dönemsel değişiklikler, 25 Şubat 2019 tarihinde http://www.borsaistanbul.com/duyurular/2018/10/26/bist-surdurulebilirlik-endeksi-kas%C4%B1m-2018-ekim-2019-donemi-sirketleri-belli-oldu adresinden ulaşılmıştır.
  • Boz, D., Duran, C. ve Yurt, S. (2019). Kurumsal sosyal sorumluk ve kurumsal yönetim arasındaki etkileşimin veri zarflama ile analizi: BİST kurumsal yönetim endeksindeki firmalar üzerinde bir uygulama, Journal of Yasar University, 14 (54), 119-126.
  • Can, E. ve Özgül, B. (2018). Türk İhracat şirketleri sürdürülebilirlik ifadeleri üzerine bir içerik analizi, Istanbul Management Journal, 29 (84) ,7–30
  • Carroll, A., B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders, Business Horizons, 34 (4), 39-48.
  • Cheung, Y. L., Tan, W. ve Wang, W. (2018). National stakeholder orientation, corporate social responsibility, and bank loan cost. Journal of Business Ethics, 150 (2), 505-524.
  • Choi, J. J., Jo, H., Kim, J. ve Kim, M. S. (2018). Business groups and corporate social responsibility. Journal of Business Ethics, 153(4), 931-954.
  • Çelik, A. (2007). Şirketlerin sosyal sorumlulukları. (C. C. Aktan Ed.), Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk, içinde (s.42-57.) İstanbul: İGİAD Yayını
  • Elmas, A. S. ve Tüzüner, V. L. (2018). Kurumsal sosyal sorumluluk ve insan kaynakları uygulamaları birbirlerini destekliyor mu? Bankaların web sitelerinin içerik analizi ile değerlendirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 271-285.
  • Elmualim, A. (2017). CSR and sustainability in FM: evolving practices and an integrated index. Procedia Engineering, 180, 1577-1584.
  • Fidan, Z. ve Şentürk, Z. A. (2017). Kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) Çalışmalarında işbirliği: Akbank, Garanti Bankası ve Türkiye İş Bankası üzerine bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9 (4), 40-65.
  • Golob, U., Turkel, S., Kronegger, L. ve Uzunoglu, E. (2018). Uncovering CSR meaning networks: A cross-national comparison of Turkey and Slovenia. Public Relations Review, 44 (4), 433-443.
  • Gör, Y. ve Tekin, B. (2018). Kurumsal sosyal sorumluluk kavramının karlılık ile ilişkisi üzerine bir çalışma: Bist 100 örneği, Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4 (5), 18-30.
  • Karadeniz, E. ve Ünlübulduk, S., N. (2018). dünyada marka değeri en yüksek havayolu işletmeleri ile Borsa İstanbul Havayolu İşletmelerinde kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin analizi, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15 (2), 370-385.
  • Kunz, M. B. (2018). Corporate social responsibility reporting on fortune 500 corporate websites: Review and analysis. International Journal of Business & Public Administration, 15 (1), 30-51.
  • Liao, P. C., Liao, J. Q., Wu, G., Wu, C. L., Zhang, X. L., ve Ma, M. C. (2018). Comparing international contractors' CSR communication patterns: A semantic analysis. Journal of cleaner production, 203, 353-366.
  • Liao, P. C., Xia, N. N., Wu, C. L., Zhang, X. L. ve Yeh, J. L. (2017). Communicating the corporate social responsibility (CSR) of international contractors: Content analysis of CSR reporting. Journal of Cleaner Production, 156, 327-336.
  • Önder, Ş. (2019). İşletmelerin kurumsal sosyal sorumlulukları ve finansal performansı arasındaki ilişkinin çift yönlü incelenmesi. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 12(2), 181-196.
  • Özkan, A., Tanç, Ş. G. ve Taşdemir, B. (2018). Sürdürülebilirlik açıklamaları kapsamında kurumsal sosyal sorumluluğun kârlılık üzerine etkisi: BİST sürdürülebilirlik endeksinde bir araştırma. World of Accounting Science, 20 (3), 560-577.
  • Paşamehmetoğlu, A. ve Gökoğlu, M., M. (2019). Kurumsal sosyal sorumluluk anlayışının türkiye’deki yönetsel uygulamaları: İstanbul zincir otelleri üzerine bir araştırma. Akdeniz İİBF Dergisi, 19 (1), 106-132.
  • Sarıkaya, M. ve Akarca, Y. (2011). Kurumsal sosyal sorumluluk ölçüm teknikleri. Denetişim Dergisi, 8, 60-67.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

A Content Analysis on Corporate Social Responsibility Activities of Companies in BIST Sustainability Index

Yıl 2019, 18. UİK Özel Sayısı, 320 - 340, 31.08.2019
https://doi.org/10.26466/opus.583811

Öz

Businesses interact with different stakeholders and stakeholders groups  in the environment in which they work. Each of these stakeholder groups has a number of expectations from businesses. In this context, it can be seen that corporate social responsibility activities contribute positively to the common expectations and satisfaction levels of the stakeholders. Corporate social responsibility strategies and practices of businesses have the potential to provide competitive advantage. Borsa Istanbul (BIST) Sustainability Index measures the level of giving importance to sustainable policies for the solution of social and environmental problems. From this point it is important that social responsibility activities of the organizations included in the BIST Sustainability Index. The purpose of this study conducting content analysis for corporate social responsibility activities of businesses in BIST Sustainability Index. Corporate social responsibility activities of companies with high level of corporate sustainability performance are considered as a guide. Therefore, the content of corporate social responsibility activities of companies and to see how the differences develop is important in terms of sectoraldifferences. In the result of the study, it was found that the CSR activities tendency of the companies in the Sustainability Index differed in terms of enterprise and sector groups.

Kaynakça

  • Argüden, Y. (2007). Kurumsal sosyal sorumluluk. (C. C. Aktan Ed.) Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk, içinde (s.25-30). İstanbul: İGİAD Yayını.
  • Benn, S. ve Bolton, D. (2011). Key concepts in corporate social responsibility, London: Sage Publications Ltd.
  • BİST (2014). Şirketler için sürdürülebilirlik rehberi, Ekim, 15 Şubat 2019 tarihinde https://www.borsaistanbul.com/data/kilavuzlar/surdurulebilirlik-rehberi.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • BİST (2019). BİST sürdürülebilirlik endeksi 1 Kasım 2018 tarihinden itibaren geçerli dönemsel değişiklikler, 25 Şubat 2019 tarihinde http://www.borsaistanbul.com/duyurular/2018/10/26/bist-surdurulebilirlik-endeksi-kas%C4%B1m-2018-ekim-2019-donemi-sirketleri-belli-oldu adresinden ulaşılmıştır.
  • Boz, D., Duran, C. ve Yurt, S. (2019). Kurumsal sosyal sorumluk ve kurumsal yönetim arasındaki etkileşimin veri zarflama ile analizi: BİST kurumsal yönetim endeksindeki firmalar üzerinde bir uygulama, Journal of Yasar University, 14 (54), 119-126.
  • Can, E. ve Özgül, B. (2018). Türk İhracat şirketleri sürdürülebilirlik ifadeleri üzerine bir içerik analizi, Istanbul Management Journal, 29 (84) ,7–30
  • Carroll, A., B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders, Business Horizons, 34 (4), 39-48.
  • Cheung, Y. L., Tan, W. ve Wang, W. (2018). National stakeholder orientation, corporate social responsibility, and bank loan cost. Journal of Business Ethics, 150 (2), 505-524.
  • Choi, J. J., Jo, H., Kim, J. ve Kim, M. S. (2018). Business groups and corporate social responsibility. Journal of Business Ethics, 153(4), 931-954.
  • Çelik, A. (2007). Şirketlerin sosyal sorumlulukları. (C. C. Aktan Ed.), Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk, içinde (s.42-57.) İstanbul: İGİAD Yayını
  • Elmas, A. S. ve Tüzüner, V. L. (2018). Kurumsal sosyal sorumluluk ve insan kaynakları uygulamaları birbirlerini destekliyor mu? Bankaların web sitelerinin içerik analizi ile değerlendirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 271-285.
  • Elmualim, A. (2017). CSR and sustainability in FM: evolving practices and an integrated index. Procedia Engineering, 180, 1577-1584.
  • Fidan, Z. ve Şentürk, Z. A. (2017). Kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) Çalışmalarında işbirliği: Akbank, Garanti Bankası ve Türkiye İş Bankası üzerine bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9 (4), 40-65.
  • Golob, U., Turkel, S., Kronegger, L. ve Uzunoglu, E. (2018). Uncovering CSR meaning networks: A cross-national comparison of Turkey and Slovenia. Public Relations Review, 44 (4), 433-443.
  • Gör, Y. ve Tekin, B. (2018). Kurumsal sosyal sorumluluk kavramının karlılık ile ilişkisi üzerine bir çalışma: Bist 100 örneği, Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4 (5), 18-30.
  • Karadeniz, E. ve Ünlübulduk, S., N. (2018). dünyada marka değeri en yüksek havayolu işletmeleri ile Borsa İstanbul Havayolu İşletmelerinde kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin analizi, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15 (2), 370-385.
  • Kunz, M. B. (2018). Corporate social responsibility reporting on fortune 500 corporate websites: Review and analysis. International Journal of Business & Public Administration, 15 (1), 30-51.
  • Liao, P. C., Liao, J. Q., Wu, G., Wu, C. L., Zhang, X. L., ve Ma, M. C. (2018). Comparing international contractors' CSR communication patterns: A semantic analysis. Journal of cleaner production, 203, 353-366.
  • Liao, P. C., Xia, N. N., Wu, C. L., Zhang, X. L. ve Yeh, J. L. (2017). Communicating the corporate social responsibility (CSR) of international contractors: Content analysis of CSR reporting. Journal of Cleaner Production, 156, 327-336.
  • Önder, Ş. (2019). İşletmelerin kurumsal sosyal sorumlulukları ve finansal performansı arasındaki ilişkinin çift yönlü incelenmesi. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 12(2), 181-196.
  • Özkan, A., Tanç, Ş. G. ve Taşdemir, B. (2018). Sürdürülebilirlik açıklamaları kapsamında kurumsal sosyal sorumluluğun kârlılık üzerine etkisi: BİST sürdürülebilirlik endeksinde bir araştırma. World of Accounting Science, 20 (3), 560-577.
  • Paşamehmetoğlu, A. ve Gökoğlu, M., M. (2019). Kurumsal sosyal sorumluluk anlayışının türkiye’deki yönetsel uygulamaları: İstanbul zincir otelleri üzerine bir araştırma. Akdeniz İİBF Dergisi, 19 (1), 106-132.
  • Sarıkaya, M. ve Akarca, Y. (2011). Kurumsal sosyal sorumluluk ölçüm teknikleri. Denetişim Dergisi, 8, 60-67.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuzhan Aytar 0000-0003-3799-0952

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 3 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 18. UİK Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Aytar, O. (2019). BİST Sürdürülebilirlik Endeksinde Yer Alan Şirketlerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetleri Üzerine Bir İçerik Analizi. OPUS International Journal of Society Researches, 12, 320-340. https://doi.org/10.26466/opus.583811

Cited By








Kurumsal Reklamların Sürdürülebilirlik Perspektifinden İncelenmesi
SELÇUK ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK DERGİSİ
Ömer AYDINLIOĞLU
https://doi.org/10.18094/josc.936904