Bu çalışmanın amacı; anadolu liselerinde görev yapan
öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşlerini metafor analizi yoluyla
incelemekti. Metaforlar (mecazlar) yoluyla veri toplama yönteminin kullanıldığı
bu araştırma özünde nitel bir araştırmadır. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim
yılında Ankara’nın Çankaya ilçesindeki üç anadolu lisesinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri bu okullarda görev yapan 100
öğretmenden toplanmıştır. Öğretmenlerin % 15’i (15 kişi) erkek, % 85’i (85
kişi) kadındır. Katılımcılardan “Kaynaştırma eğitimi …… gibidir. Çünkü…..”
ifadesini metafor kullanarak doldurmaları istenmiştir. Öğretmenlerden elde
edilen bu veriler içerik analizi veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz
edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında öğretmenlerin, kaynaştırma eğitimine
ilişkin 81 geçerli metafor geliştirdikleri anlaşılmıştır. Bu metaforlar 6 ana
kategoride değerlendirilmiştir. Bu kategoriler farklılıkları anlama,
bütünleştirme, gereksinimlerin karşılanması, okul ve toplumdaki fırsatlara
erişim, sosyal gelişime katkı ve uygun eğitim ortamıdır. Araştırma sonucunda,
öğretmenlerin geliştirdikleri metaforlar arasında ilk sırayı farklılıkları
anlama kategorisinin yer aldığı görülmüştür. Araştırmanın sonuçları
öğretmenlerin kaynaştırma eğitiminin temel felsefesini bildiklerini fakat
bunları sınıflara taşıyamadıklarını göstermiştir. Bu bilgilerin sınıflara
taşınabilmesi için onlara uygun destek hizmetlerinin sağlanması gerekmektedir.
In this study, it is aimed to examine the views of
teachers who work in anatolian high schools about inclusive through metaphor
analysis. This is a qualitative research. The research was carried out in three
anatolian high schools in Çankaya district of Ankara in 2018-2019 academic
year. The research data were collected from 100 teachers who work in these
schools. 15% of the teachers (15 people) are male and 85% (85 people) are
female. Participants were asked to complete the sentences in writing such as
“Inclusive education is….looks like because…. with metaphors they choose. The
data were analyzed using content analysis techniques. In the light of the data
obtained, it was understood that teachers developed 81 valid metaphors related
to inclusive education. These metaphors were grouped under 6 main categories.
These metaphors are understanding differences, integrating, meeting needs,
accessing opportunities in schools and communities, contributing to social
development, and an appropriate educational environment. As a result of the
research, it is seen that the first place among the metaphors developed by the
teachers is the category of understanding differences. The results of this
study show that teachers know the basic philosophy of inclusive education but
can not carry them to the classrooms. However, in order to transfer this
information to the classes, appropriate support services should be provided for
them.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 21 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20 |