II. Meşrutiyet devrinin (1908-1914) edebiyat ve
fikir alanında öne çıkmış bir kadın yazarı olan Halide Edip, Meşrutiyetin
başlangıcında özellikle kızlara ait okulların açılması konusunda çaba gösterdi.
Kadın hareketleri bakımından en önemli eseri sayılan ütopik romanı “Yeni
Turan”da kadınlar İstanbul dışında Erzurum’da okullar açmışlardı. Halide Edip,
II. Meşrutiyetin ilanından sonra Tanin, Musavver, Türk Yurdu vb. gazete ve
dergilerde yazdığı makalelerin önemli kısmını talim-terbiye meselesi teşkil
etmekteydi. O, kadınların eğitimine
büyük önem vermekteydi. Çünkü kadınlar, eğitilmeden kendilerine verilen
hakların hiç birisinden faydalanması mümkün değildir. O, kadını yetişecek neslin ilk öğretmeni
olarak düşünmekteydi. Meşrutiyetten sonra bu idare için yeni insan tipi
gerekmektedir. Yeni insan tipi için ise; 1. Yeni eğitim ve öğretim 2. Bunu
gerçekleştirecek öğretmen ve anneler gereklidir. Oysa Türk kadını buna hazır
değildi. Halide Edip, Talim ve Terbiye isimli eserini İstanbul Kız Öğretmen
Okulu’nda (Dârülmuallimât) öğretmenlik yaptığı sırada kaleme aldı. Bu eseri,
Amerikalı eğitimci Horn’un İlm-i Talimin Psikolojik Esasları isimli eserinin
Türkçe tercümesine kendi fikirlerini ekleyerek oluşturdu. Halide Edip, Talim ve
Terbiye’de genel eğitim düşüncelerinin yanında öğretmenlere çeşitli
tavsiyelerde de bulundu. Bu öğütlerden biri de ders kitapları konusundaydı. Ona
göre kitap bir rehberdir ve öyle olmalıdır. Katiyen ezberlenecek “Bir emir”
olmamalıdır. Bir öğretmen okutulan ders kitabında bazı konular katılmıyorsa
bunu sınıfta dile getirme cesaretine sahip olmalıdır. “Hakiki bir muallim kitap
muallimi değil, hakikat muallimidir.” Kitap öğretmenin yalnızca bir aracı
olmalıdır.
Halide Edip, who was a prominent female author in
literature and philosophy during 2nd Constitutional Monarchy Period, worked for
the establishment of girls’ schools in early constitutional monarchy. Her
utopian novel "New Turan", which is considered her most important
work on women's movement, women established schools in Erzurum in addition to
Istanbul. Halide Edip, after the declaration of the 2nd Constitutional
Monarchy, wrote significant number of educational articles in newspapers and
journals such as Tanin, Musavver, Turkish Land, etc. Education of women was
very important for her. Because, it is not possible for women to benefit from
any women’s rights without education. She considered women as the first teacher
of future generations. After the declaration of the 2nd Constitutional
Monarchy, a new type of people was required for the new administration. For the
new type of people; 1. New education and instruction 2. Teachers and mothers
who would conduct the new education were required. However, the Turkish women
were not ready for this change. Halide Edip authored her book titled “Education
(Talim ve Terbiye)” during the years when she worked as a teacher in Istanbul
Girls' Teacher Training School (Darülmuallimat). The manuscript was written by
adding her own ideas to the Turkish translation of the book “The Psychological
Principles of Educational Science” by the English educator Horn. In addition to
her general ideas on education, Halide Edip provided certain recommendations
for teachers in her book “Education”. One of these recommendations was about
the textbooks. According to her, the book is and should be a guide. It should
never be an "order" that should be memorized. When a teacher does not
agree even with certain issues mentioned in a textbook, she or he should have
the courage to express this in the classroom during instruction. "A true
teacher is not a teacher of the books, but a teacher of the truth." The
textbooks should be only one of the tools that the teacher utilizes.
Halide Edip Education Exercise Teacher Constitutialion Monarchy
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20 |