We live in an age where digital media such as
computers, mobile phones and the internet are used extensively. With the
development and spread of these media means, social relations, individual life
and especially family relations have been transformed. The effects of
computer-based digital media have become more and more prominent. The fact that
parents and children can access to an unlimited number of media content on the
internet and consume intensively through mobile phones, tablets and computers
may have consequences on family relations and communication styles. The
education and awareness raising of parents on digital media literacy is an
important part of media literacy education. Today, it is a necessity for the
family members of all ages to be a conscious media literate in order to avoid
social and individual problems and risks in their relations with digital
technologies. Digital literacy aims to minimize the negative aspects of
communication technologies by developing positive features. Experts conduct
important discussions on the problems and risks of digital media usage and a
qualified digital media literacy is recommended as one of the indispensables of
our time. In this context, in this study, there is a discussion about why
parents should be digital media literate, the effects of digital media on
family relations and child development, the contribution of digital literate
parents to family relations and child education.
Bilgisayar, cep telefonu, internet gibi dijital
medya araçlarının yoğun olarak kullanıldığı bir çağda yaşıyoruz. Bu araçların
gelişip yaygınlaşmasıyla beraber, sosyal ilişkiler, bireysel yaşam ve özellikle
aile ilişkileri dönüşüme uğradı. Bilgisayar temelli bir medya olan dijital
medyanın etkileri gün geçtikçe daha fazla ön plana çıkmaya başlamıştır. Cep
telefonu, tablet, bilgisayar üzerinden anne-baba ve çocukların internet
ortamlarında sınırsız sayıda medya içeriğine ulaşabilmesi ve yoğun bir şekilde
tüketmesinin aile ilişkileri ve iletişim biçimleri üzerinde çeşitli sonuçları
olabilmektedir. Dijital medya okuryazarlığı konusunda anne ve babaların
eğitilmesi ve bilinçlendirilmesi, medya okuryazarlığı eğitiminin önemli bir
ayağını oluşturmaktadır. Günümüzde her yaşta aile bireyinin, dijital
teknolojiler ile ilişkilerinde sosyal ve bireysel bir takım problemler, riskler
yaşamamaları adına bilinçli bir medya okuryazarı olması bir zorunluk olarak
karşımıza çıkmaktadır. Dijital okuryazarlık, iletişim teknolojilerinin olumlu
özelliklerini geliştirerek, olumsuz taraflarını en aza indirmeyi amaçlar.
Dijital medya ortamlarındaki sorunlar ve kullanım riskleri konusunda uzmanlar önemli
tartışmalar yürütmekte bu konuda nitelikli bir dijital medya okuryazarlığı,
içinde bulunduğumuz çağın olmazsa olmazları arasında önerilmektedir. Bu
çerçevede bu çalışmada anne ve babaların neden dijital medya okuryazarı
olmaları gerektiği, dijital medyanın aile ilişkileri ve çocuk gelişimine
etkileri, dijital okuryazar anne ve baba olmanın aile ilişkileri ve çocuk
eğitimine sağlayacağı katkılar hakkında bir tartışma yürütülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20 |