Bu araştırmada, öğrencilerin telefonlarına
ulaşamadığı zamanlarda yaşadıkları kaygıların (Nomofobi) dikkat eksikliğine
etkisi incelenmiştir. Çalışma Selçuk Üniversitesi’nde eğitim gören öğrenciler
üzerine uygulanmıştır. Nicel araştırma deseni kullanılmış olup araştırmaya 104
erkek 196 kadın olmak üzere toplam 300 kişi katılmıştır. Araştırmada nomofobi
ölçeği ve dikkat eksikliği ölçeği kullanılmıştır. Nomofobi Ölçeği, Yildirim ve Correia (2015)
tarafından geliştirilen ve Yildirim ve diğerleri (2015) tarafından Türkçeye
uyarlanan 20 maddelik bir ölçektir. Söz konusu ölçek, 20 maddeden oluşan 1 ile
5 arası puanlanan 5 seçenekli Likert tipi bir ölçektir. Toplam 18 maddeden
oluşan dikkat eksikliği ölçeği Dünya Sağlık Örgütü tarafından geliştirilmiştir.
Doğan ve ark. (2009) tarafından Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması
yapılmıştır. Nomofobi ölçeğinin güvenirliliği 0,917 iken, dikkat eksiğinin
güvenilirliği 0,754 çıkmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin; %34,7(104)’ü
erkek, %65,3(196)’sı kadındır. Öğrencilerin %19’u 1.sınıf, %22,7’si 2.sınıf,
%30’u 3.sınıf ve %28,3’ü 4.sınıflardan oluşmaktadır. Nomofobi ölçeğinde;
Öğrenciler en yüksek ortalama puanı “Akıllı telefonumun şarjının bitmesinden
korkarım.” ve “Akıllı telefonumdan istediğim her an bilgiye bakamadığımda canım
sıkılır” maddelerine vermişlerdir. En düşük ortalama puanı ise
“Bağlantılarımdan ve çevrimiçi ağlardan gelen güncelleme bildirimlerini takip
edemediğim için kendimi tuhaf hissederim.” ve “Elektronik postalarımı kontrol
edemediğim için kendimi huzursuz hissederim.” maddelerine vermişlerdir. Yapılan araştırma sonucunda öğrencilerde
gözlemlenen nomofobi dikkat eksiğini pozitif yönde etkilemektedir. Telefon
bağımlılığındaki bir birim artış dikkat eksikliği 0,28 oranında arttırmaktadır.
In this research, the effect of anxiety (Nomophobia)
on attention deficit was investigated. The study was conducted on students
studying at Selçuk University. A quantitative research design was used and a
total of 300 participants, 104 male and 196 female, participated in the study.
Nomophobia scale and attention deficit scale were used in the study. Nomophobia
Scale is a 20-item scale developed by Yildirim and Correia (2015) and adapted
to Turkish by Yildirim et al. (2015). The scale is a Likert type scale
consisting of 20 items with a score of 1 to 5 with 5 options. The attention
deficit scale consisting of 18 items was developed by the World Health
Organization. In the study of Doğan et al. (2009) conducted a validity and
reliability study in Turkish. While the reliability of the nomophobia scale was
0.917, the reliability of attention deficit was 0.754. The students who
participated in the research; 34.7% (104) were male and 65.3% (196) were
female. 19% of the students consisted of first grade, 22.7% of the second
grade, 30% of the third grade and 28.3% of the fourth grade. Nomophobia scale;
Students rated the highest average “I'm afraid my smartphone will run out of
charge.” and “I can get bored when I can't look at the information every
time I want from my smartphone”. The lowest average score is “I feel
awkward because I can't follow the update notifications from my links and
online networks.” and “I feel uneasy because I cannot check my e-mails”. As a
result of the research, nomophobia observed in students affects attention
deficit positively. A unit increase in phone addiction increases attention
deficit by 0.28 percent.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20 |