The increase in technological, social and economic
changes might endanger the current market positions of enterprises. In this
sense, globalization and increasing competition force enterprises to be
innovative. Supervisors, who are representatives of social order, can turn the
crisis into an opportunity against environmental changes. At this point, with
an effective Swot Analysis, business supervisors review the strengths and
weaknesses of the business and environmental opportunity-threats. They ensure
that the entire system, from enterprise structure to employee behaviour,
provides an adaptive response to change and innovation. Individual innovation
is linked to how far employees adapt themselves to innovation. Innovative
individuals are positioned as “early adopters” in the adaptation process to innovation.
An innovative individual uses new information to improve himself/herself
constantly. Because of their high critical and analytical thinking skills,
these individuals use new knowledge in a beneficial way by blending it with the
old one. The point highlighted in various researches is that new knowledge will
provide a competitive advantage to enterprises. At this point, "turning
new ideas into commercial benefits” can increase employees’ motivation. Does
the constant pursuit of new and different things in the business effect employees’
job satisfaction? This question raises awareness among the employees in the
enterprise and also constitutes the problem of the research. Although it varies
according to the field of activity of the enterprise, job satisfaction, which
is the positive difference between the expectations and results of the employee
in the technology sector, can also be measured by the ability to obtain and use
new information. It is an undeniable fact that employers working in the field
of technology and telecommunication, where altruism and perception of social
innovation can be high, offer different perspectives with effective projects
for the solution of social and institutional problems. Accordingly, this
research aims to investigate the effect of individual innovation on job
satisfaction. For this purpose, a survey was conducted with 101 emloyees
working as middle and top level supervisors in the businesses which operating
the field of technology in Istanbul and around. The data obtained from the questionnaire
were analysed by correlation and regression analyse methods. According to the
results of the research, “opinion leadership and taking risks, one of the
sub-dimensions of individual innovation, increase supervisors’ job
satisfaction; resistace to change, which is another dimension of individual
innovation, reduces supervisors’ job satisfaction.
Individual Innovation Job Satisfaction Taking Risk Opinion Leadership Resistance to Change
Teknolojik, sosyal ve ekonomik değişimlerin artışı, işletmelerin mevcut
pazar konumlarını tehlikeye sokabilmektedir. Bu bağlamda küreselleşme ve artan
rekabet, işletmeleri yenilikçi olmaya zorlamaktadır. Sosyal bir düzenin
temsilcisi olan yöneticiler, çevresel değişimler karşısında krizi fırsata
dönüştürebilen kişilerdir. Bu noktada işletme yönetimi, etkin bir Swot Analizi
ile işletmenin güçlü-zayıf yönleri ve çevresel fırsat-tehditleri gözden
geçirerek, işletme yapısından çalışan davranışlarına kadar tüm sistemin,
değişime ve yeniliğe uyumlu bir karşılık vermesini sağlamaktadır. Bireysel
yenilikçilik, çalışanların “yeniliği benimseme derecesi” ile bağlantılıdır.
Yenilikçi bireyler, yeniliğe adaptasyon sürecinde “erken benimseyenler” olarak
konumlandırılır. Yenilikçi bir birey, yeni öğrendiği bir bilgiyi sürekli
kendini geliştirmek için kullanmaktadır. Bu bireyler, eleştirel ve analitik
düşünme becerileri yüksek olması sebebiyle yeni bilgiyi eskisi ile
harmanlayarak yararlı şekilde kullanırlar. Çeşitli araştırmalarda vurgulanan
nokta, yeni bilgi birikiminin işletmelere rekabet avantajı sağlayacağı
yönündedir. Bu noktada “yeni fikirlerin, ticari yarara dönüşmesi”, çalışan
motivasyonunu arttırabilir. Peki iş hayatında sürekli yeni ve farklı olanın
peşinde koşmak, çalışanın iş tatminini etkiler mi? Bu soru, işletme içinde
çalışana farkındalık kazandırmakta olup, aynı zamanda araştırmanın problemini
oluşturmaktadır. İşletmenin faaliyet alanına göre değişmekle birlikte teknoloji
sektöründe, çalışanın iş beklentileri ve sonuçları arasındaki olumlu fark olan
iş tatmini, yeni bilgiyi elde etme ve kullanma becerisiyle de ölçülebilir.
Özellikle özgeciliğin ve sosyal yenilikçilik algısının fazla olabildiği
teknoloji ve telekomünikasyon alanında çalışan yöneticilerin, toplumsal ve
kurumsal problemlerin çözümü için, etkin projeler ile farklı bakış açısı
sunmaları yadsınamaz bir gerçektir. Bu doğrultuda araştırmanın amacı bireysel
yenilikçiliğin iş tatmini üzerindeki etkisini incelemektir. Bu amaçla İstanbul
ve çevresinde teknoloji alanında faaliyet gösteren işletmelerde orta ve üst düzey yönetici olarak çalışan 101 kişi
ile anket yapılmıştır. Anketten elde edilen veriler, korelasyon ve regresyon
analizleri ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre bireysel
yenilikçiliğin alt boyutlarından “fikir öncülüğü ve risk almak” yöneticilerin
iş tatminini arttırırken; diğer bir boyut olan “değişime direnç göstermek”,
yöneticilerin iş tatminlerini azaltmaktadır.
Bireysel Yenilikçilik İş Tatmini Risk Almak Fikir Önderliği Değişime Direnç
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yöneylem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20 |