Bu çalışma, Türkiye’de öğretmenlerin hesap
verebilirliklerine ilişkin eğilimlerini
betimlemeyi ve bu eğilimlerin
bireysel ve kurumsal özelliklere göre farklılaşma düzeylerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Aksaray merkez ilçe
sınırları içinde görev yapan ilk, orta ve lise okullarında görevli
öğretmenlerden rastgele belirlenen örneklem grubuna 'Öğretmenlerin Bireysel
Hesap Verebilirlikleri Ölçeği’ uyarlanmış, uygulama sonrası elde edilen ölçek
puanları önce betimlenmiş, arkasından da cinsiyet, kıdem, eğitim düzeyi, branş,
yerleşim yeri, okul türü, sınıf mevcudu gibi bireysel ve kurumsal faktörlere
göre fark analizleri yapılmıştır. Çalışma sonucunda, öğretmenlerin dış
paydaşların beklentilerini karşılama, bunun sonucunda ödül elde etme veya
mevcut yaptırımlardan kurtulma eğilimlerinin orta düzeyde olduğu, buna karşın,
meslek etiğine uygun davranma, yeni şeyler öğrenme ve bu sayede kendini
geliştirme ile en etkili ve doğru davranışı gösterme eğilimlerinin ise daha
güçlü olduğu görülmüştür. Yerleşim yeri, sınıf mevcudu, branş, eğitim düzeyi ve
kıdemden farklı olarak, öğretmenlerin hesap verebilirlik eğilimlerinin
cinsiyetleri ve görev yapılan okul türüne göre farklılaştığı tespit edilmiştir.
Erkek öğretmenler bayanlara kıyasla daha
çok dış performans değerlendirmelerine uygun davranarak belirlenen ödüllere ulaşma ve yaptırımlardan
kurtulma eğilimi gösterirken, Anadolu liselerinde çalışan öğretmenler ise
diğerlerine kıyasla daha çok meslek etiğine uygun davranmayı, mesleki yeterlik
ve gelişimlerini sağlama eğiliminde oldukları tespit edilmiştir
Öğretmen hesap verebilirliği içsel hesap verebilirlik dışsal hesap verebilirlik Cinsiyet Okul Türü
This study aims to describe Turkish teachers' dispositions
of accountability and to determine the individual and institutional factors
that affect their accountability dispositions. Data were collected through the
Teacher Personal Accountability Scale from the random sample of teachers
working at K-12 schools in Aksaray. Teacher personal accountability score
distributions were first described, and then analyzed based on the individual
and institutional factors such as gender, experience, education level, teaching
branch, school location, type of schooland class size. Found that teachers in
Turkey do feel rather more internally accountable with respect to their
teaching than feel externally
accountable in their interactions with senior management units. They are neither
strongly reactive nor supportive to be rewarded or sanctioned according to the
standards-based student evaluations. On the other hand, they strongly feel
internal accountability and more tuned to behave in accordance with the
professional ethics in teaching, to ensure their professional competence and
professional development. Gender emerges as a factor for teacher external
accountability whereas school type for internal accountability.
Teacher accountability External accountability Internal accountability Gender School type
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 20 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 21 |