One of the areas of change is education. Education
is reflected in educational policies and organizational structures where
policies are made. The aim of the study was to reveal and understand the
changes in the organizational structure of the Ministry of National Education,
which is an important actor of education policies, in a comparative manner. In
the study, qualitative research method was employed and content analysis was
used in the analysis process. In the content analysis, three legal texts were
used as the data source. These were the Law on the Organization and Duties of
the Ministry of National Education, the Decree on the Organization and Duties
of the Ministry of National Education, and the Presidential Decree on Organization Chart of the Presidency. In the
study, three themes, seven categories and twenty six subcategories appeared.
Results showed that the Ministry of
National Education maintains its central structure. Changes were both formal
and contextual. All three texts have common and different aspects. In all three
texts, the elaboration of the central organization in a detailed and
comprehensive manner showed that the central organization is the focus structure
within the ministerial organization. The most important changes were seen in
the Head Council of Education and Morality, and the National Education
Councils. In the last part of the study, some suggestions were given.
Change Education Policy Ministry of National Education Legal text Qualitative research
Değişimin yaşandığı
alanlardan birisi eğitimdir. Eğitimde değişim zaman zaman eğitim politikalarına
ve politikaların yapıldığı teşkilat yapılarına da yansımaktadır. Araştırmanın
amacı, eğitim politikalarının önemli bir aktörü olan Milli Eğitim Bakanlığı’nın
teşkilat yapısındaki değişimi karşılaştırmalı olarak ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemine dayalı
içerik analizi yapılmıştır. İçerik analizinde üç yasal metin veri kaynağı
olarak kullanılmıştır. Bunlar Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat Ve Görevleri
Hakkında Kanun, Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat Ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname ve Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesi . Araştırmada, üç tema, yedi
kategori ve yirmi altı alt kategorinin ortaya çıktığı görülmüştür. Araştırma
sonucuna göre, Milli Eğitim Bakanlığı merkezi yapısını devam ettirmektedir.
Değişimler hem şekilsel hem de içeriksel-yapısaldır. Her üç metnin ortak ve
farklı yönleri bulunmaktadır. Her üç metinde de, ayrıntılı ve kapsamlı bir
şekilde merkez teşkilatının açıklanması bakanlık teşkilat yapısı içinde merkez
teşkilatının odak yapı olduğunu göstermektedir. Teşkilat yapısı içinde en
önemli değişikliğin Talim ve Terbiye Kurulu ile onun sekreteryalığını yaptığı
Milli Eğitim Şurası’nda görülmektedir. Araştırmanın son bölümünde önerilere yer
verilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 16 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 21 |