Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions of Teacher Candidates in Science Education on the Efficient Use of Resources

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 22, 1015 - 1030, 29.02.2020
https://doi.org/10.26466/opus.648555

Öz

In this study, it was aimed to determine the opinions of science teacher candidates about the efficient use of resources. The study was carried out with 127 volunteer teacher candidates studying in the Department of Science Education in the faculty of education of a state university in the spring semester of 2018-2019 academic year. The research was qualitative and case study method was used. As the data collection tool, the opinion form, including six open-ended questions, developed by the researcher by asking the opinions of 4 experts after an extensive literature analysis about the topic in Turkey was used and collected data were analyzed using content analysis. The most frequent frequencies of the questions are as follows. About what comes to your mind about sustainable development "saving use of resources", about whether they had education in saving use of resources "they didn't have", about whether they are saving water by taking simple measures "eliminating technical problems in taps", about whether adequate education is provided on the efficient use of resources in the universities in our country "not adequate education", about whether the 2018 science curriculum in secondary schools includes sufficient information on the efficient use of resources "not sufficient information", about whether in our country, since January 1, 2019, the demand of 25 cents for the transport bags given in the markets is sufficient for the efficient use of resources "not sufficient" have the highest frequency. 

Kaynakça

  • 2050’de Dünya Nüfusu 9,7 Milyar Olacak. (Haziran 18, 2019). Deustche Welle. https://www.dw.com/tr/2050de-d%C3%BCnya-n%C3%BCfusu-97milyar-olacak/a-49245966 adresinden erişilmiştir.
  • 7. Kıta Temsilcisi İstanbul’da. (Eylül 12, 2019). Koç Holding [Video] https://www.youtube.com/watch?v=oJ6-ZNtrBk8
  • Aksan, Z., Çelikler, D. ve Yenikalaycı, N. (2019). The determination on the science teaching candidates’ awareness about the recycling. AJESI - Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 881-901. DOI: 10.18039/ajesi.583817
  • Deveci İ. (2018). Türkiye’de 2013 ve 2018 yılı fen bilimleri dersi öğretim programlarının temel öğeler açısından karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(2), 799-825. DOI:10.17860/mersinefd.342260
  • Dias, R. A., Mattos, C. R. ve Balestieri J. A. P. (2004). Energy education: Breaking up the rational energy use barriers. Energy Policy, 31, 1339-1347.
  • Eskicumalı, A., Demirtaş, Z., Gür Erdoğan, D. ve Arslan, S. (2014). Fen ve teknoloji dersi öğretim programları ile yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. International Journal of Human Sciences, 11(1), 1077-1094. DOI: 10.14687/ijhs.v11i1.2664
  • Güneş, T., Alat, K. ve Gözüm, A. İ. C. (2013). Fen öğretmeni adaylarına yönelik yenilenebilir enerji kaynakları tutum ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi (Uluslararası e dergi), 3(2),269-289.
  • Haigh, M. (2005). Greening the university curriculum. Appraising an International Movement, 29(1), 31–48. https://doi.org/10.1080/03098260500030355
  • Kılıçaslan, M., Peker, E. A. ve Gün, F. (2011). Yenilenebilir enerji kaynaklarının çevreye olan katkısına ilişkin ilköğretim öğrenci görüşleri: Samsun ili örneği. Researchgate, https://www.researchgate.net/publication/329921371_yenilenebilir_enerji_kaynaklarinin_cevreye_olan_katkisina_iliskin_ilkogretim_ogrenci_gorusleri_samsun_ili_ornegi adresinden erişilmiştir.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis (2nd edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2013). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Newborough, M. ve Probert, D. (1994). Purposeful energy education in the UK. Applied Energy, 48, 243–259.
  • Punch, K. F. (2014). Introduction to social research: Quantitative & qualitative approaches, (3th edition). London: Sage Publications.
  • Şarlak, Z. (2012). Enerji tasarrufu. (D. H. Işılak ed.), (2. Baskı), İstanbul, Nakış Ofset.www.aep.gov.tr/wp-content/uploads/2012/10/03_03_enerji-tasarrufu.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ünal, F. (2011). İlköğretimde sürdürülebilir çevre eğitiminin yeri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 132, 68-73.

Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı’ndaki Öğretmen Adaylarının Kaynakların Tasarruflu Kullanımı Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 22, 1015 - 1030, 29.02.2020
https://doi.org/10.26466/opus.648555

Öz

Bu araştırmada Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı’ndaki öğretmen adaylarının kaynakların tasarruflu kullanımı konusundaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılının bahar döneminde bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 127 gönüllü öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma nitel boyutta olup, durum çalışması yöntemine başvurulmuştur. Veri toplama aracı olarak, Türkiye’de konu ile ilgili kapsamlı alanyazın taraması sonrası alanında uzman 4 kişinin görüşü alınarak araştırmacı tarafından geliştirilen 6 açık uçlu soru içeren görüşme formu kullanılmış ve toplanan veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, Fen Bilgisi öğretmen adaylarının sürdürülebilir kalkınma denince aklınıza ne geliyor konusunda "kaynakların tasarruflu kullanımı"; kaynakların tasarruflu kullanımı üzerine eğitim alıp almadıkları konusunda “almadıkları”; basit önlemler alarak su tasarrufu yapıp yapmadıkları konusunda "musluklardaki teknik problemlerin giderilmesi"; ülkemizdeki üniversitelerde kaynakların tasarruflu kullanımı ile ilgili yeterli eğitimin verilip verilmediği konusunda “yeterli eğitimin verilmediği”; ortaokullarda okutulan 2018 Fen Bilimleri müfredatında kaynakların tasarruflu kullanımı ile ilgili yeterli düzeyde bilgi yer alıp almadığı konusunda “yeterli düzeyde bilgi verilmediği” ve ülkemizde 1 Ocak 2019 tarihinden itibaren marketlerde verilen taşıma poşetleri için talep edilen 25 kuruşluk ücretin kaynakların tasarruflu kullanımı için yeterli olup olmadığı konusunda “olmadığı” en çok frekansa sahip olan yanıtlardır.

Kaynakça

  • 2050’de Dünya Nüfusu 9,7 Milyar Olacak. (Haziran 18, 2019). Deustche Welle. https://www.dw.com/tr/2050de-d%C3%BCnya-n%C3%BCfusu-97milyar-olacak/a-49245966 adresinden erişilmiştir.
  • 7. Kıta Temsilcisi İstanbul’da. (Eylül 12, 2019). Koç Holding [Video] https://www.youtube.com/watch?v=oJ6-ZNtrBk8
  • Aksan, Z., Çelikler, D. ve Yenikalaycı, N. (2019). The determination on the science teaching candidates’ awareness about the recycling. AJESI - Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 881-901. DOI: 10.18039/ajesi.583817
  • Deveci İ. (2018). Türkiye’de 2013 ve 2018 yılı fen bilimleri dersi öğretim programlarının temel öğeler açısından karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(2), 799-825. DOI:10.17860/mersinefd.342260
  • Dias, R. A., Mattos, C. R. ve Balestieri J. A. P. (2004). Energy education: Breaking up the rational energy use barriers. Energy Policy, 31, 1339-1347.
  • Eskicumalı, A., Demirtaş, Z., Gür Erdoğan, D. ve Arslan, S. (2014). Fen ve teknoloji dersi öğretim programları ile yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. International Journal of Human Sciences, 11(1), 1077-1094. DOI: 10.14687/ijhs.v11i1.2664
  • Güneş, T., Alat, K. ve Gözüm, A. İ. C. (2013). Fen öğretmeni adaylarına yönelik yenilenebilir enerji kaynakları tutum ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi (Uluslararası e dergi), 3(2),269-289.
  • Haigh, M. (2005). Greening the university curriculum. Appraising an International Movement, 29(1), 31–48. https://doi.org/10.1080/03098260500030355
  • Kılıçaslan, M., Peker, E. A. ve Gün, F. (2011). Yenilenebilir enerji kaynaklarının çevreye olan katkısına ilişkin ilköğretim öğrenci görüşleri: Samsun ili örneği. Researchgate, https://www.researchgate.net/publication/329921371_yenilenebilir_enerji_kaynaklarinin_cevreye_olan_katkisina_iliskin_ilkogretim_ogrenci_gorusleri_samsun_ili_ornegi adresinden erişilmiştir.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis (2nd edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2013). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Newborough, M. ve Probert, D. (1994). Purposeful energy education in the UK. Applied Energy, 48, 243–259.
  • Punch, K. F. (2014). Introduction to social research: Quantitative & qualitative approaches, (3th edition). London: Sage Publications.
  • Şarlak, Z. (2012). Enerji tasarrufu. (D. H. Işılak ed.), (2. Baskı), İstanbul, Nakış Ofset.www.aep.gov.tr/wp-content/uploads/2012/10/03_03_enerji-tasarrufu.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ünal, F. (2011). İlköğretimde sürdürülebilir çevre eğitiminin yeri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 132, 68-73.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Yüksel 0000-0001-5686-9344

Yayımlanma Tarihi 29 Şubat 2020
Kabul Tarihi 20 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Yüksel, İ. (2020). Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı’ndaki Öğretmen Adaylarının Kaynakların Tasarruflu Kullanımı Hakkındaki Görüşleri. OPUS International Journal of Society Researches, 15(22), 1015-1030. https://doi.org/10.26466/opus.648555