In today's intense economic competition environment, innovation has become an inevitable necessity for survival and profit. For the banking sector enterprises that have to operate in a way to meet the new needs of their customers while maintaining their corporate structure, it is very important that their employees have innovative features. This study aims to investigate the innovative behavior characteristics of bank employees according to their demographic characteristics, experiences and educational status. Within the scope of the study, 443 banking sector personnel were surveyed. As a result of the analysis of the dataset obtained, it was found that the innovative behaviors of the banking sector employees differ according to different sector experiences, ages and educational backgrounds (p 0.05). However, the gender, marital status and banking tenure of the banking sector employees have no effect on their innovative behavior (p 0.05). The results of the study is considered to be interesting and beneficial both for sector representatives and for the academic environment related to innovation.
Innovative behavior banking sector demography tenure educational status
Günümüzün yoğun ekonomik rekabet ortamında yenilikçilik, işletmelerin varlıklarını sürdürebilmeleri ve karlılıkları için kaçınılmaz bir gereklilik haline gelmiştir. Kurumsal yapılarını muhafaza ederken müşterilerinin yenilenen ihtiyaçlarına cevap verebilecek şekilde faaliyet göstermek durumunda olan bankacılık sektörü işletmeleri için, çalışanlarının yenilikçi özelliklere sahip olması oldukça önemlidir. Bu çalışmada bankacılık sektörü çalışanlarının yenilikçi davranış karakteristikleri demografik özelliklerine, mesleki tecrübelerine ve eğitim durumlarına göre incelemek amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında 443 bankacılık sektörü çalışanına anket uygulanmıştır. Toplanan verisetinin analizi sonucunda bankacılık sektörü çalışanlarının yenilikçi davranış eğilimleri farklı sektör tecrübelerine, yaşlarına ve eğitim durumlarına göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır (p<0.05). Bununla birlikte cinsiyet, medeni durum ve bankacılık sektörüne ilişkin mesleki tecrübenin yenilikçi davranış üzerinde etkisi bulunmamıştır (p 0.05). Çalışmanın sonuçlarından, ilgili sektörden paydaşların ve yenilikçilik konusuyla ilgilenen akademik çevrenin faydalanabileceği düşünülmektedir.
Yenilikçi davranış bankacılık sektörü demografi mesleki tecrübe eğitim durumu
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yöneylem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 9 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 23 |