The aim of this study is to determine the relationship between the geometric habits of mind and spatial relations which is one of the spatial visualization abilities of 7th grade students. The sample of the research designed in the relational model is composed of 98 students randomly selected among 7th grade students studying in a state secondary school. “Spatial Relations Test” and “Fostering Geometric Thinking Test” are used as data collection tool in the research. In order to analysis the data, simple linear correlation analysis and simple regression analysis were performed in SPSS 20.00 statistical program. As a result of the data analysis, it was found that the average points for geometric habits of mind and the points attained out of the spatial relations test were on an average level. A positive low-level relationship was reached between the geometric habits of mind and the spatial relations. The findings that there is a positively significant correlation between the spatial relations and geometric habits of mind, and mathematics achievement; and that the spatial relations predict the geometric habits of mind at a certain level were obtained. Suggestions were made in line with the findings
Spatial relations spatial abilities geometric habits of mind geometry education
Bu araştırmanın amacı 7.sınıf öğrencilerinin zihnin geometrik alışkanlıkları ile uzamsal görselleştirme becerilerinden biri olan uzamsal ilişkiler arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İlişkisel modelde tasarımlanan araştırmanın örneklemini bir devlet ortaokulunda öğrenim görmekte olan 7. sınıf öğrencileri arasından rastgele seçilen 98 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Uzamsal İlişkiler Testi” ve “Geometrik Düşünmeyi Teşvik Etme Testi” kullanılmıştır. Verileri analiz etmek için SPSS 20.00 istatistik programında basit doğrusal korelasyon analizi ve basit regresyon analizi yapılmıştır. Veri analizi sonucu zihnin geometrik alışkanlıkları ortalama puanları ve uzamsal ilişkiler testinden alınan puanların orta düzeyde olduğu bulgusu elde edilmiştir. Zihnin geometrik alışkanlıkları ile uzamsal ilişkiler arasında pozitif yönlü düşük düzeyde bir ilişkiye ulaşılmıştır. Uzamsal ilişkiler ve zihnin geometrik alışkanlıkları ile matematik başarıları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu; uzamsal ilişkilerin zihnin geometrik alışkanlıklarını belli düzeyde yordadığı bulgusu elde edilmiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgular doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.
Uzamsal ilişkiler Uzamsal yetenekler Zihnin geometrik alışkanlıkları Geometri eğitimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2020 |
Kabul Tarihi | 19 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 25 |