Öz
Bu araştırmanın temel amacı, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık okul öncesi dönem çocuklarının bilim öğrenme becerileri ile ebeveynlerinin uyguladıkları anne-baba tutumları arasındaki ilişkinin sınanmasıdır. Araştırma nicel desende olup, genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkenleri, ebeveynlerinin uyguladıkları anne baba tutumları iken; bağımlı değişkenleri, çocukların bilim öğrenme becerileridir. Çalışma grubunu, okul öncesi eğitimi alan 395 çocuk ve onların ebeveynleri oluşturmaktadır. Verilerin toplanması amacıyla, “Kişisel Bilgi Formu”, “Anne-Babalık Stilleri ve Boyutları Ölçeği” ve “Bilim Öğrenmeyi Değerlendirme Testi” kullanılmıştır. Okul öncesi dönem çocuklarının ebeveynlerinin uyguladıkları anne-baba tutumları ile bilim öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesinde ise korelasyon analizi yapılmıştır. Neticesinde, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocukların bilim öğrenme becerileri ile annelerin çocuklarına uygulamış oldukları tutumlar arasında istatiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Okul öncesi dönem çocuklarının ebeveynlerinin uyguladıkları anne-baba tutumları ile annenin sahip olduğu sosyo-demografik özelliklerin, çocuklarının bilim öğrenme becerilerini yordamasında ise Hiyerarşik Çoklu Regresyon analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak, annelerin sahip olduğu sosyo-demografik özelliklerin ve tutumların, çocuklarının Bilim Öğrenmeyi Değerlendirme Testi’nden elde ettikleri toplam puanı ve Bilimsel Araştırma Süreçleri alt boyutunu istatiksel olarak anlamlı şekilde açıklarken, Yaşam Bilimi Kavramları alt boyutunu istatiksel olarak anlamlı bir şekilde açıklamadığı görülmüştür.
Abstract
The main purpose of this study is to test the relationship between science learning skills of 60-72 months old preschool children attending preschool education and the parental attitudes applied by the parents of these children. The research has a quantitative pattern and relational survey model which is one of the general survey models is used in this study. While the independent variable of the study is the parental attitudes of the parents; dependent variable is children's science learning skills. The research group of the study consists of 395 pre-school children and their parents. In order to collect data, “Personal Information Form”, “Parenting Styles and Dimensions Scale” and “Science Learning Assessment Test” are used. Also, correlation analysis is conducted to examine the relationship between the parental attitudes applied by the parents of preschool children and science learning skills. As a result, it is concluded that there is no statistically significant relationship between the science learning skills of 60-72 months old children attending preschool education and attitudes applied by the mothers towards their children. Hierarchical Multiple Regression analysis is used to predict the science learning skills of the preschool children by using the parental attitudes of parents of preschool children and socio-demographic characteristics of the mother. Consequently, the socio-demographic characteristics and attitudes of the mothers are statistically significant in explaining their children's total score obtained from the Science Learning Assessment Test and the Scientific Research Process sub-dimension, but it is concluded that the socio-demographic characteristics and attitudes of the mothers does not explain the sub-dimension of Life Science Concepts in a statistically significant way.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2020 |
Kabul Tarihi | 2 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 27 |