Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Eğitim Tarihi Dersinin Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme, Sorgulama ve Sorumluluk Bilinçlerinin Gelişimine Katkısı: Aksaray Üniversitesi Örneği

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 27, 210 - 235, 31.07.2020
https://doi.org/10.26466/opus.733260

Öz

Öğretmenlerin meslek tarihi olarak adlandırılan Türk eğitim tarihi dersi Eğitim Fakülteleri eğitim programında 2006 yılından 2018 yılına kadar genel kültür dersleri içerisinde gösterilmiştir. YÖK tarafından 2018 yılında eğitim fakülteleri programlarında yapılan son değişikle Türk eğitim tarihi dersi meslek bilgisi dersleri arasında yerini almıştır. Türk eğitim tarihi dersi her ne kadar eğitimle ilgili olgu ve olayları kronolojik olarak verse de bu ders aslında öğretmen adaylarına başka becerileri de kazandırmada etkili bir derstir. Bu düşünceyle araştırmada 2018-2019 akademik yılında Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi ikinci, üçüncü veya dördüncü sınıf öğrencilerinin Türk eğitim tarihi dersine yönelik görüşleri, bakış açıları ve düşünce yapıları incelenmiştir. Bu araştırmada nitel bir araştırma deseni tercih edilmiştir. Veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Veri seti öncelikle okunarak veriler üzerinde notlar alınmış, ardından alınan notlar doğrultusunda ilk önce kod listesi meydana getirilmiştir. Oluşturulan kodların güvenilirliğini sağlamak amacıyla Miles ve Huberman tarafından tanımlanan formül kullanılmıştır. Belirtilen güvenirlilik formülü doğrultusunda kodlayıcılar arasındaki ortalama güvenirlilik %90 olarak bulunmuştur. Kodların güvenilirliliği bu şekilde sağlandıktan sonra kodların benzerliklerine göre temalar oluşturulmuştur. Bu temaların ise, Beceri ve Bilinç Geliştirme (alt temalar: Düşünme Becerilerini Geliştirme, Eleştirel Düşünme Becerisi, Çok Boyutlu Düşünme Becerisi, Bağımsız Düşünme Becerisi, Sorgulama Becerisi Kazandırma, Sorumluluk Bilinci Kazandırma), Eğitimin değeri ve gerekliliğinin farkına varma, Geleceği inşa edebilmek için geçmişten ders çıkarma olduğu görülmüştür.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2019) Türk eğitim tarihi (32. Baskı), Ankara: Pegem Yayınları.
  • Alabaş, R. (2016). Türk eğitim tarihi dersinin önemi hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE. 5(4),89-102.
  • Arikan, A, Ünver, Ş, Süzer, H . (2007). Yabancı dil eğitimi programlarında türk eğitim tarihi dersinin önemi ve içeriğine ilişkin öğrenci görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 24-32.
  • Burnard, P., Gill, P., Stewart, K., Treasure, E. ve Chadwick, B. (2008). Analysing and presenting qualitative data. British Dental Journal, 204(1), 429-432.
  • Dinç, E. (2009). Etkili tarih öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29 (5), 1427-1451.
  • Dilekli, Y. (2019). What are the dimensions of thinking skills in Turkish literature: a content analysis study?. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 8(1), 110-118 doi: 10.11591/ijere.v8.i1.pp110-118.
  • Duman, T. (2019). Türkiye’de ortaöğretimde öğretmen yetiştirme (Tarihi Gelişimi), İstanbul: MEB Basımevi.
  • Erdem, A. R. (2013). Türk eğitim tarihi dersinin öğretmen adaylarının eğitimi açısından önemi, (Ed. M. Aydın), Prof. Dr. Önder Göçgün Armağan Kitabı. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Yayınları No: 28, 441–474.
  • Ergün, M. (2008). Cumhuriyet dönemi eğitim tarihi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 6(12), 321 -348.
  • Ersöz, Y. ve Arıbaş, S. (2014). Türk eğitim tarihi dersi öğretiminde farklı bir yaklaşım: resim öğretmenliği öğrencilerinin sergi çalışması, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34), 760-767.
  • Güçlü, M. (2014). İlköğretim Dergisi’nin fen ve matematik öğretimi açısından değerlendirilmesi (1939-1966), Turkish Studies, 9(7), 311-330.
  • Güçlü, M. (2016). İlköğretim Dergisinde yayımlanan öğretmenlik mesleği ile ilgili makalelerin değerlendirilmesi (1939-1966), Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2014), 111-127.
  • Güçlü, M. ve Bozgeyikli, H. (2016). Öğretmen adaylarının türk eğitim tarihi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi, Tarih Okulu Dergisi (TOD), 9(25), 401–415.
  • Güven, İ. (2018b). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem yayınları.
  • Güven, İ. (2019a). Eğitim tarihi. Ankara: Pegem yayınları.
  • Hobsbawm, E.J. (1997) On History. London: Weidenfeld and Nicholson.
  • Kamer, S.T. ve Şimşek, A.S. (2016). Türk eğitim tarihi dersine yönelik öğretmen adaylarının tutumlarının ölçülmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(2), 663-678.
  • Köstüklü, N. (2004). İlk ve orta öğretimde tarih öğretimi problemler ve öneriler. Erdem, 14(41), 1-28.
  • Miles, M.B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). California: SAGE Publications.
  • Orakcı, Ş., Durnalı, M., & Aktan, O. (2019). Fostering critical thinking using instructional strategies in English classes: Fostering critical thinking using instructional strategies in English classes. In S. P. Robinson, & V. C. Knight (Eds.). Teacher education pedagogy and the importance of critical thinking and conceptualization. Hershey, PA: IGI Global.
  • Öztürk, C. ve Fındıkçı, İ. (2015) Türk eğitim tarihinin felsefesi, (Ed.).Prof. Dr.Yahya Akyüz’e Armağan / Türk Eğitim Tarihi Araştırmaları, Eğitim ve Kültür Yazıları. Ankara: Pegem Akademi yay.s.663-683.
  • Paul, R., Elder, L. & Bartell, T. (1997). California teacher preparation for instruction in critical thinking: Research findings and policy recommendations. The Foundation for Critical Thinking: Dillon Beach, CA.
  • Sadak, N. (1916). İlmi terbiye tarihi. Tedrisat Mecmuası, 6(33-1), 160-165.
  • Slater, J. (1989). The Politics of History Teaching: A Humanity Dehumanized. (Special Professorial Lecture). London: Institute of Education, University of London.
  • Taşdemirci, E. (2010). Türk eğitim tarihi. Ankara: Gündüz yayıncılık.
  • Tashakkori, A. ve Teddlie, C. (2003). The past and future of mixed methods research: From data tirangulation to mixed method model designs. A. Tashakkori ve C. Teddlie (Editörler), Handbook of mixed methods in social and behavioral research içinde (s. 671-701). CA: Thousand Oaks.
  • Türer, A. (2016). Türk eğitim tarihi. Ankara: Detay yayıncılık.

Contribution of History of Turkish Education course to the Development of Critical thinking, Sense of Responsibility, Query skill of the Students in the Faculty of Education:A Sample of Aksaray University

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 27, 210 - 235, 31.07.2020
https://doi.org/10.26466/opus.733260

Öz

History of Turkish Education course, a vocational course for teacher candidates, was one of the general knowledge courses of curriculum of colleges of education from 2006 to 2018. Along with the recent update on curriculum of colleges of education by Council of Higher Education in 2018, History of Turkish Education course was in fact organized as one of the vocational courses in the curriculum. Although History of Turkish Education course presents teacher candidates with events and facts related education chronologically, the course is effective on improving other qualities of prospective teachers as well. With this thought in mind, the present study aimed to examine views, opinions and mentalities of sophomore, junior and senior students on History of Turkish Education in college of education at Aksaray University during the 2018-2019 academic year. To achieve this aim, a qualitative design was chosen in the study. The data analysis was done using content analysis technique. Primarily, the dataset was read while taking notes on data; secondarily, the primary code list was created according to these notes. In order to ensure the reliability of the codes, the formula by Miles and Huberman was used. Interrater reliabilty between codes was found to be 90%. After ensuring the reliability this way, themes were created from the primary code list. These themes are Skill and Awareness Development (subthemes: Thinking Skills Development, Critical Thinking Skill Development, Multidimensional Thinking Skill Development, Independent Thinking Skill Development, Query Skill Development, Sense of Responsibility), Realizing the value and necessity of education and Taking Lessons from the Past to Build the Future

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2019) Türk eğitim tarihi (32. Baskı), Ankara: Pegem Yayınları.
  • Alabaş, R. (2016). Türk eğitim tarihi dersinin önemi hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE. 5(4),89-102.
  • Arikan, A, Ünver, Ş, Süzer, H . (2007). Yabancı dil eğitimi programlarında türk eğitim tarihi dersinin önemi ve içeriğine ilişkin öğrenci görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 24-32.
  • Burnard, P., Gill, P., Stewart, K., Treasure, E. ve Chadwick, B. (2008). Analysing and presenting qualitative data. British Dental Journal, 204(1), 429-432.
  • Dinç, E. (2009). Etkili tarih öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29 (5), 1427-1451.
  • Dilekli, Y. (2019). What are the dimensions of thinking skills in Turkish literature: a content analysis study?. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 8(1), 110-118 doi: 10.11591/ijere.v8.i1.pp110-118.
  • Duman, T. (2019). Türkiye’de ortaöğretimde öğretmen yetiştirme (Tarihi Gelişimi), İstanbul: MEB Basımevi.
  • Erdem, A. R. (2013). Türk eğitim tarihi dersinin öğretmen adaylarının eğitimi açısından önemi, (Ed. M. Aydın), Prof. Dr. Önder Göçgün Armağan Kitabı. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Yayınları No: 28, 441–474.
  • Ergün, M. (2008). Cumhuriyet dönemi eğitim tarihi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 6(12), 321 -348.
  • Ersöz, Y. ve Arıbaş, S. (2014). Türk eğitim tarihi dersi öğretiminde farklı bir yaklaşım: resim öğretmenliği öğrencilerinin sergi çalışması, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34), 760-767.
  • Güçlü, M. (2014). İlköğretim Dergisi’nin fen ve matematik öğretimi açısından değerlendirilmesi (1939-1966), Turkish Studies, 9(7), 311-330.
  • Güçlü, M. (2016). İlköğretim Dergisinde yayımlanan öğretmenlik mesleği ile ilgili makalelerin değerlendirilmesi (1939-1966), Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2014), 111-127.
  • Güçlü, M. ve Bozgeyikli, H. (2016). Öğretmen adaylarının türk eğitim tarihi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi, Tarih Okulu Dergisi (TOD), 9(25), 401–415.
  • Güven, İ. (2018b). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem yayınları.
  • Güven, İ. (2019a). Eğitim tarihi. Ankara: Pegem yayınları.
  • Hobsbawm, E.J. (1997) On History. London: Weidenfeld and Nicholson.
  • Kamer, S.T. ve Şimşek, A.S. (2016). Türk eğitim tarihi dersine yönelik öğretmen adaylarının tutumlarının ölçülmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(2), 663-678.
  • Köstüklü, N. (2004). İlk ve orta öğretimde tarih öğretimi problemler ve öneriler. Erdem, 14(41), 1-28.
  • Miles, M.B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). California: SAGE Publications.
  • Orakcı, Ş., Durnalı, M., & Aktan, O. (2019). Fostering critical thinking using instructional strategies in English classes: Fostering critical thinking using instructional strategies in English classes. In S. P. Robinson, & V. C. Knight (Eds.). Teacher education pedagogy and the importance of critical thinking and conceptualization. Hershey, PA: IGI Global.
  • Öztürk, C. ve Fındıkçı, İ. (2015) Türk eğitim tarihinin felsefesi, (Ed.).Prof. Dr.Yahya Akyüz’e Armağan / Türk Eğitim Tarihi Araştırmaları, Eğitim ve Kültür Yazıları. Ankara: Pegem Akademi yay.s.663-683.
  • Paul, R., Elder, L. & Bartell, T. (1997). California teacher preparation for instruction in critical thinking: Research findings and policy recommendations. The Foundation for Critical Thinking: Dillon Beach, CA.
  • Sadak, N. (1916). İlmi terbiye tarihi. Tedrisat Mecmuası, 6(33-1), 160-165.
  • Slater, J. (1989). The Politics of History Teaching: A Humanity Dehumanized. (Special Professorial Lecture). London: Institute of Education, University of London.
  • Taşdemirci, E. (2010). Türk eğitim tarihi. Ankara: Gündüz yayıncılık.
  • Tashakkori, A. ve Teddlie, C. (2003). The past and future of mixed methods research: From data tirangulation to mixed method model designs. A. Tashakkori ve C. Teddlie (Editörler), Handbook of mixed methods in social and behavioral research içinde (s. 671-701). CA: Thousand Oaks.
  • Türer, A. (2016). Türk eğitim tarihi. Ankara: Detay yayıncılık.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Savaş Karagöz 0000-0002-4410-9214

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2020
Kabul Tarihi 2 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Karagöz, S. (2020). Türk Eğitim Tarihi Dersinin Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme, Sorgulama ve Sorumluluk Bilinçlerinin Gelişimine Katkısı: Aksaray Üniversitesi Örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 16(27), 210-235. https://doi.org/10.26466/opus.733260