Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Elements that are Not for the Child in Robin Hood

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 28, 1296 - 1318, 31.08.2020
https://doi.org/10.26466/opus.682939

Öz

Robin Hood is a hero known almost by all children. Robin is confronted as a noble gentleman burglar and even as a Prince of Burglars living in woods. The hero of the work belonging to children literature genre, Robin fights with injustice and unfairness with his own style and conveys the message “if there is injustice and unfairness, then theft is legal” to his readers In this research, document analysis, one of the qualitative research methods, was used. Works used in the study; it is determined by criterion sampling method considering the criteria such as easy accessibility, affordable price and being among the best-selling Robin Hood books. In this context, books published by five different publishing houses were provided. These works were examined according to the themes determined and the data collected were subjected to descriptive analysis. The resulting findings were presented in frequencies, and direct quotations from the works were made to support the findings. As a result of the study, it is revealed that the works named Robin Hood contain many negative messages such as drink, violence, lies, humiliation and theft.

Kaynakça

  • Aktaş, E. ve Uzuner Yurt, S. (2017). The factors being not “proper for child” in the stories of Ömer Seyfettin in terms of children’ literature. International Online Journal of Educational Sciences. doi:10.15345/iojes.2017.01.014
  • Alan, Y. (2012). Türkçe ders kitaplarındaki okuma ve serbest okuma metinlerinin dini ve ahlaki değerler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Bolu.
  • Alan, Y., Hüküm, M. ve Biçer, N. (2016). Çocuğa görelik ilkesi açısından Cemal Süreya’nın Aritmetik İyi, Kuşlar Pekiyi adlı eseri 1. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, sunulmuş bildiri, Elazığ: Asos Yayınları. 222-233.
  • Altınköprü, T. (2005). Batı çocuk edebiyatının olumsuz etkileri. İstanbul Eğitim ve Kültür Dergisi, 9, 64-65.
  • Bilgin, H. (2011). 5-6 yaş çocuklarına yönelik 1990-2010 Yılları arasında basılan resimli kitapların çocuğa görelik kavramına göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çiçek, M. (2016). İsmet Bertan, Sevim Ak ve Görkem Yeltan’ın çocuk romanlarındaki başkahramanların çözümlenmesi. The Journal of Social Sciences, 3(7), 113-113. doi:10.16990/SOBIDER.244
  • Dağlıoğlu, H. E. ve Çakmak, Ö. Ç. (2009). Okul öncesi çocuklarına yönelik yayınlanan hikâye kitaplarının şiddet ve korku öğeleri açısından incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 23(3), 510-534.
  • Demirel, Ş. (2011). Edebî metinlerle çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirel, Ş. ve Kökçü, Y. (2019). Richard Bach’ın Martı adlı eserinin çocuğa görelik bağlamında incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(2), 149-161. doi:10.18069/firatsbed.661315
  • Enginün, İ. (2006). Çocuk edebiyatı ve çocuk kitapları. Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 213-222.
  • Fırat, H., Güleç, H. ve Şahin, Ç. (2013). Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik hazırlanan masal ve öykü kitaplarının korku ve şiddet öğeleri açısından incelenmesi. International Journal of Social Science, 6(5), 217-241.
  • Gökçek, B. S. (2007). 5-6 yaş çocukları için hazırlanan karakter eğitimi programının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Gönen, M. ve Veziroğlu, M. (2013). Çocuk edebiyatının genel hedefleri. M. Gönen (Ed.), Çocuk Edebiyatı içinde (s. 1-12). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Green, R. L. (1995). Robin Hood. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karaca, G. ve Temizyürek, F. (2017). Sevim Ak’ın öykülerinin çocuğa görelik ilkesi açısından incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 177-195. doi:10.14686/buefad.263572
  • Karakuş Tayşi, E. (2019). Sevim Ak’ın öykülerinin duyarlık eğitimi açısından incelenmesi. Dil ve Edebiyat Araştırmaları, 19, 303-324. doi:10.30767/diledeara.542628
  • Karataş, E. (2014). Çocuk edebiyatında “karakter” kavramı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33, 60-79.
  • Karatay, H. (2011). Karakter eğitiminde edebi eserlerin kullanımı. Turkish Studies, 6(1), 1398-1412. doi:10.7827/TurkishStudies.2191
  • Karatay, H., Destebaşı, F. ve Demirbaş, M. (2015). Çocuk edebiyatı ürünlerinin 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin karakter gelişimine etkisi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Kardaş, D. M. ve Kardaş, D. (2018). En çok okunan çeviri çocuk kitaplarından bazıları üzerine bir araştırma. Osmanlı Mirası Araştırmaları Dergisi, 5(11), 103-116. doi:10.17822/omad.2018.95
  • Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve eğitim. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Kuru, H. ve Keklik, S. (2016). Ayşe Yamaç’ın çocuk romanlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 217-237.
  • MEB. (2019). Türkçe öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Miles, M. B. ve Huberman, M. A. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Publication.
  • Nas, R. (2004). Örneklerle çocuk edebiyatı. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Oğuzkan, A. F. (2013). Çocuk edebiyatı (10. bs.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Oğuzkan, A.F. (1997). Yerli ve yabancı yazarlardan örneklerle çocuk edebiyatı. Ankara: Emel Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (1983). Anadili olarak Türkçe öğretimi. Türk Dili Dergisi, Dil Öğretimi Özel Sayısı, 379-380.
  • Özdemir, M. ve İdi Tulumcu, F. (2017). Değerler eğitiminde edebi eserlerden yararlanma: Fatma Aliye’nin Muhadarat romanı örneği. Sakarya University Journal of Education, 720-729. doi:10.19126/suje.377548
  • Öztürk, M. ve Giren, S. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocuklar için hazırlanan hikâye kitaplarındaki korku ve şiddet öğelerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 2095-2108.
  • Pyle, H. (2012). Robin Hood. İstanbul: Akvaryum Yayınevi.
  • Pyle, H. (2014). Robin Hood. İstanbul: Parıltı Yayıncılık.
  • Pyle, H. (2016a). Robin Hood. İstanbul: Arkadaş Çocuk Yayınevi.
  • Pyle, H. (2016b). Robin Hood. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Sever, S. (2002). Çocuk kitaplarına yansıtılan şiddet :Milli Eğitim temel yasası ve çocuk haklarına dair sözleşme bağlamında bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 26-37.
  • Sever, S. (2005). Çocuk, yazın ve yaşam. Çoluk Çocuk Dergisi, 46 30-34.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. (6. Baskı). İzmir: Tudem.
  • Şirin, M. R. (2000). 99 soruda çocuk ve edebiyat. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Turan, L. (2006). Violence and death in storıes of war period writer Ömer Seyfettin. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED493901.pdf adresinden alınmıştır.
  • Varışoğlu, B. ve Tuzcuoğlu Aksin, Ş. H. (2019). Andrew Clements’in Bunun Adı Findel adlı çocuk edebiyatı eserinin çocuğa görelik açısından incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 639-656. doi:10.29000/rumelide.619651
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, O. (2016). Kurgusal nitelikli çocuk kitapları ve karakter eğitimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(3), 311. doi:10.16916/aded.36213
  • Yılmaz, O. ve Destegüloğlu, B. (2019). Çocuk kitaplarına yansıyan şiddet. İlköğretim Online, 1099-1112. doi:10.17051/ilkonline.2019.610732

Robin Hood İsimli Eserlerde Çocuğa Göre Olmayan Ögeler

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 28, 1296 - 1318, 31.08.2020
https://doi.org/10.26466/opus.682939

Öz

Hemen her çocuğun bildiği kahramandır Robin Hood. Robin, ormanda yaşayan ve Hırsızlar Prensi olarak da anılan bir kahraman olarak çıkar karşımıza. Çocuk edebiyatı ürünlerinin içinde yer alan eserin kahramanı Robin, haksızlıklara ve adaletsizliğe kendi yöntemleriyle karşı çıkmaya çalışarak “Haksızlık ve adaletsizlik varsa hırsızlık yasaldır.” mesajını ulaştırmaktadır okuyucusuna. Robin Hood adlı eserlerin çocuğa görelik ilkesine uygun olmayan yönlerinin belirlenmesi amacıyla hazırlanan bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan yayınlar; kolay ulaşılabilirlik, fiyatının uygun olması ve en çok satılan Robin Hood kitapları arasında yer alması gibi kriterler dikkate alınarak ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Bu bağlamda beş farklı yayınevi tarafından basılan yayınlar temin edilmiştir. Bu yayınlar belirlenen temalara göre incelenmiş ve toplanan veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Ortaya çıkan bulgular frekanslar hâlinde sunulmuş, ayrıca bulguları desteklemesi amacıyla eserlerden doğrudan alıntılar yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda Robin Hood adlı eserlerin içki, şiddet, yalan, hakaret ve hırsızlık gibi olumsuz birçok iletiyi bünyesinde barındırdıkları ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, E. ve Uzuner Yurt, S. (2017). The factors being not “proper for child” in the stories of Ömer Seyfettin in terms of children’ literature. International Online Journal of Educational Sciences. doi:10.15345/iojes.2017.01.014
  • Alan, Y. (2012). Türkçe ders kitaplarındaki okuma ve serbest okuma metinlerinin dini ve ahlaki değerler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Bolu.
  • Alan, Y., Hüküm, M. ve Biçer, N. (2016). Çocuğa görelik ilkesi açısından Cemal Süreya’nın Aritmetik İyi, Kuşlar Pekiyi adlı eseri 1. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, sunulmuş bildiri, Elazığ: Asos Yayınları. 222-233.
  • Altınköprü, T. (2005). Batı çocuk edebiyatının olumsuz etkileri. İstanbul Eğitim ve Kültür Dergisi, 9, 64-65.
  • Bilgin, H. (2011). 5-6 yaş çocuklarına yönelik 1990-2010 Yılları arasında basılan resimli kitapların çocuğa görelik kavramına göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çiçek, M. (2016). İsmet Bertan, Sevim Ak ve Görkem Yeltan’ın çocuk romanlarındaki başkahramanların çözümlenmesi. The Journal of Social Sciences, 3(7), 113-113. doi:10.16990/SOBIDER.244
  • Dağlıoğlu, H. E. ve Çakmak, Ö. Ç. (2009). Okul öncesi çocuklarına yönelik yayınlanan hikâye kitaplarının şiddet ve korku öğeleri açısından incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 23(3), 510-534.
  • Demirel, Ş. (2011). Edebî metinlerle çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirel, Ş. ve Kökçü, Y. (2019). Richard Bach’ın Martı adlı eserinin çocuğa görelik bağlamında incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(2), 149-161. doi:10.18069/firatsbed.661315
  • Enginün, İ. (2006). Çocuk edebiyatı ve çocuk kitapları. Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 213-222.
  • Fırat, H., Güleç, H. ve Şahin, Ç. (2013). Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik hazırlanan masal ve öykü kitaplarının korku ve şiddet öğeleri açısından incelenmesi. International Journal of Social Science, 6(5), 217-241.
  • Gökçek, B. S. (2007). 5-6 yaş çocukları için hazırlanan karakter eğitimi programının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Gönen, M. ve Veziroğlu, M. (2013). Çocuk edebiyatının genel hedefleri. M. Gönen (Ed.), Çocuk Edebiyatı içinde (s. 1-12). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Green, R. L. (1995). Robin Hood. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karaca, G. ve Temizyürek, F. (2017). Sevim Ak’ın öykülerinin çocuğa görelik ilkesi açısından incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 177-195. doi:10.14686/buefad.263572
  • Karakuş Tayşi, E. (2019). Sevim Ak’ın öykülerinin duyarlık eğitimi açısından incelenmesi. Dil ve Edebiyat Araştırmaları, 19, 303-324. doi:10.30767/diledeara.542628
  • Karataş, E. (2014). Çocuk edebiyatında “karakter” kavramı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33, 60-79.
  • Karatay, H. (2011). Karakter eğitiminde edebi eserlerin kullanımı. Turkish Studies, 6(1), 1398-1412. doi:10.7827/TurkishStudies.2191
  • Karatay, H., Destebaşı, F. ve Demirbaş, M. (2015). Çocuk edebiyatı ürünlerinin 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin karakter gelişimine etkisi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Kardaş, D. M. ve Kardaş, D. (2018). En çok okunan çeviri çocuk kitaplarından bazıları üzerine bir araştırma. Osmanlı Mirası Araştırmaları Dergisi, 5(11), 103-116. doi:10.17822/omad.2018.95
  • Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve eğitim. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Kuru, H. ve Keklik, S. (2016). Ayşe Yamaç’ın çocuk romanlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 217-237.
  • MEB. (2019). Türkçe öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Miles, M. B. ve Huberman, M. A. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Publication.
  • Nas, R. (2004). Örneklerle çocuk edebiyatı. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Oğuzkan, A. F. (2013). Çocuk edebiyatı (10. bs.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Oğuzkan, A.F. (1997). Yerli ve yabancı yazarlardan örneklerle çocuk edebiyatı. Ankara: Emel Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (1983). Anadili olarak Türkçe öğretimi. Türk Dili Dergisi, Dil Öğretimi Özel Sayısı, 379-380.
  • Özdemir, M. ve İdi Tulumcu, F. (2017). Değerler eğitiminde edebi eserlerden yararlanma: Fatma Aliye’nin Muhadarat romanı örneği. Sakarya University Journal of Education, 720-729. doi:10.19126/suje.377548
  • Öztürk, M. ve Giren, S. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocuklar için hazırlanan hikâye kitaplarındaki korku ve şiddet öğelerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 2095-2108.
  • Pyle, H. (2012). Robin Hood. İstanbul: Akvaryum Yayınevi.
  • Pyle, H. (2014). Robin Hood. İstanbul: Parıltı Yayıncılık.
  • Pyle, H. (2016a). Robin Hood. İstanbul: Arkadaş Çocuk Yayınevi.
  • Pyle, H. (2016b). Robin Hood. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Sever, S. (2002). Çocuk kitaplarına yansıtılan şiddet :Milli Eğitim temel yasası ve çocuk haklarına dair sözleşme bağlamında bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 26-37.
  • Sever, S. (2005). Çocuk, yazın ve yaşam. Çoluk Çocuk Dergisi, 46 30-34.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. (6. Baskı). İzmir: Tudem.
  • Şirin, M. R. (2000). 99 soruda çocuk ve edebiyat. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Turan, L. (2006). Violence and death in storıes of war period writer Ömer Seyfettin. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED493901.pdf adresinden alınmıştır.
  • Varışoğlu, B. ve Tuzcuoğlu Aksin, Ş. H. (2019). Andrew Clements’in Bunun Adı Findel adlı çocuk edebiyatı eserinin çocuğa görelik açısından incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 639-656. doi:10.29000/rumelide.619651
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, O. (2016). Kurgusal nitelikli çocuk kitapları ve karakter eğitimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(3), 311. doi:10.16916/aded.36213
  • Yılmaz, O. ve Destegüloğlu, B. (2019). Çocuk kitaplarına yansıyan şiddet. İlköğretim Online, 1099-1112. doi:10.17051/ilkonline.2019.610732
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yakup Alan 0000-0002-9888-1357

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 29 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Alan, Y. (2020). Robin Hood İsimli Eserlerde Çocuğa Göre Olmayan Ögeler. OPUS International Journal of Society Researches, 16(28), 1296-1318. https://doi.org/10.26466/opus.682939