Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

A Explication Abaout The Problem Of The Married Woman's Surname And Loss Of Identity

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 30, 2883 - 2910, 31.10.2020
https://doi.org/10.26466/opus.762417

Öz

The surname problem of the married woman has been the subject of many studies and various ideas have been declared. Our main purpose in this study is to evaluate whether there is a possible loss of identity by bringing together the “surname problem” experienced by the woman and “identity and self-building in the individual” unlike other researches. Our research, “Does the changes in surnames in women who get married and maybe divorced later cause them an identity loss or self-perception problem?” problem has been carried out and the answer to this problem has been tried to be searched. For this purpose, firstly the subtitles “surname in women”, “self-identity and identity-building in the individual” and “self-alienation of the individual” were discussed, and then our research problem was evaluated in accordance with the information obtained, and the results were concluded and the study was ended with various suggestions.
As it is known, women have been dependent on one of the two dominant men, father or husband for centuries. Although this addiction situation has decreased relatively with the developments in favor of women, it has not been completely eliminated. Because this masculine domination still continues as a dominant tradition in today's societies, especially in some living areas. Last name application is just one of these addictive areas. Our study is based on the hypothesis that "when the woman changes her surname and family record, which was given to her at birth and became a part of her identity in time, during the marriage and divorce phase, there will be a possible identity and self crisis". A literature review was conducted, researches related to the subject were examined and the information that could be obtained were evaluated in this framework, and the "loss of identity" and "self-perception problem" were presented and various solutions were mentioned.

Kaynakça

  • Abik, Y. (2005). Kanının soyadı ve buna bağlı olarak çocuğun soyadı. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Aksakal, İ. (2019). Devlet söyleminde toplumsal cinsiyet.Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erzurum
  • Aranson, E., Wilson, T. D., ve Akert, R. M. (2012). Sosyal psikoloji. (Çev.: O. Gündüz), İstanbul: Kaknüs Yayınevi.
  • Arnaud-Duc, N. (2005). Hukukun çelişkileri. G. Duby, M. Perrot, ve G. F. Fethi Kadınların Tarihi IV, (Çev.: A. Fethi), içinde (s. 80-110). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Atasoy, H. (2015). Evli kadının soyadı sorunu “anayasal” mı? “bireysel” mi?" Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi, 5, 131-170.
  • Beauvoir, S. D. (1993). Kadın İkinci Cins III: bağımsızlığa doğru. (Çev.: B. Onaran), İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Beauvoir, S. D. (2010). Kadın ikinci cins evlilik çağı. (Çev.: B. Onaran), İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Bhasin, K. (2003). Toplumsal cinsiyet. (Çev.: K. Ay), İstanbul: Kadav Yayınları.
  • Bilgin, N. (2007). Kimlik inşası. İzmir: Aşina Kitaplar Yayınevi.
  • Cauly, O. (206). Kierkegaard. (Çev.: I. Ergüden ), Ankara : Dost Yayınevi.
  • Cevizci, A. (2005). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınevi.
  • Ellemers, N., ve Haslam, A. (2012). Social identity theory. P. A. Lenge, A. W. Kruglanski, ve E. T. Higgins, Theories of Social Physhology içinde (s. 379-398). Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage Publications.
  • Erdoğan, İ. (1998). Şahsiyeti incitici soyadı meselesi. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 6 (1-2), 705- 712.
  • Freud, S. (1994). Psikanaliz üzerine. (Çev.: K. Şipal), İstanbul: Say Yayınları.
  • Freud, S. (2011). Haz ilkesinin ötesinde ben ve id. (Çev.: A. Babaoğlu), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Genevois, D. B. (2005). Cumhuriyet'ten Franco'ya İspanya'nın kadınları. G. Duby, M. Perrot, ve F. Thebaud, Kadınların Tarihi V, Yirminci Yüzyılda Kültürel Bir Kimliğe Doğru (Çev.: A. Fethi) içinde (s. 168-182). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu. (Çev.: B. Cezar), İstanbul: Metis Yayınevi.
  • Goffman, E. (2018). Damga örselenmiş kimliğin idare edilişi üzerine notlar. (Çev.: Ş. Geniş-L. Ünsaldı-S.N. Ağırnaslı), Ankara: Heredik Yayınevi.
  • Gürlek, M., ve Tuna, M. (2018). Sosyal kimlik teorisi açısından örgütsel özdeşleşmenin teorik temelleri. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 39-48.
  • Hogg, M. A., ve Abrams, D. (1998). Social identifications: A social psychology of intergroup relations and group processus. London: Routledge.
  • Hogg, M. A., ve Vaughan, G. M. (2014). Sosyal psikoloji. (Çev.: İ. Yıldız), Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • İlgöz, S. (2009). Esitlik bağlamında kadının soyadı sorunu. Uluslararası-Disiplinlerarası Kadın Çalışmaları Kongresi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi Rektörlüğü. 105-118.
  • İzmir, M. (2013). Öznenin diyalektiği Hegel, Sartre ve Lacan. Ankara: İmge Yayınevi.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2019). Benlik, aile ve insan gelişimi . İstanbul: Küy Yayınevi.
  • Küçükkalp, K. (2010). Husserl Fikir mimarları dizisi. Ankara: Say Yayınları.
  • Lacan, J. (1994). Fallusun anlamı. (Çev.: S. M. Tura), İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Lamber, J. C. (1973). A married woman's surname: Is custom law? Washington University Law Review, 778- 819.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. (Çev.: O. Akınhay, D. Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınevi.
  • Moroğlu, N. (2012). Kadının soyadı. Türkiye Barolar Birliği Degisi, 99,1-22.
  • Myers, D. G. (2015). Sosyal Psikoloji. (Çev. Ed.: Serap Akfırat), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Ouspensky, P. D. (2010). İnsanın gerçeği "kendini bilmek". (Çev.: A Belbez , E. Konyalıoğlu), İstanbul: Ruh ve Madde Yayınları.
  • Özkan, K. (2014). Kadınların kolektif eylem yöneliminin yordayıcıları: Kültürel benlik kurguları, kadın kimliği ile özdeşleşme, kadınların sosyal baskınlık yönelimi ve sistemi meşrulaştırma eğilimi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • Pilcher, J. (2017). Names and "doing gender": how forenames and surnames contribute to gender identies, difference and ınequalities. Sex Roles, 77, 812-822.
  • Robnett, R. D., Underwood, C. R., Nelson, P. A., ve Anderson, K. J. (2016 ). She might be afraid of commitment: Perceptions of women who retain their surname after marriage. Sex Roles, 75, 500-513.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A., ve Sönmez, D. O. (2012). Sosyal psikoloji. (Çev.: A. Dönmez), Ankara: İmge Yayınevi.
  • Uluğ, Ö. M. (2015). Soyadım kimliğimdir, evlenince kaybolmamalıdır: Hegemonik erkeklik ile medeni kanun’un 187. maddesi arasındaki ilişkiye eleştirel bir bakış., Fe Dergi: Feminist Eleştiri, 7 (2), 48-58.

Evli Kadında Soyadı Sorunu ve Kimlik Kaybı Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 30, 2883 - 2910, 31.10.2020
https://doi.org/10.26466/opus.762417

Öz

Evlenen kadının soyadı sorunu birçok araştırmaya konu olmuş, üzerinde çeşitli fikirler beyan edilmiştir. Bu çalışmada temel amacımız yapılan diğer araştırmalardan farklı olarak kadının yaşadığı “soyadı sorunu” ile “bireyde kimlik ve benlik inşası” konusunu bir araya getirerek olası bir kimlik kaybı yaşanıp yaşanmadığını değerlendirmektir. Araştırmamız, “evlenen ve belki daha sonra boşanan kadınlarda yaşanan soyadı değişiklikleri onlarda bir kimlik kaybı veya benlik algısı sorunu yaşatmakta mıdır?” problemi üzerinden yürütülmüş ve bu problemin cevabı aranmaya çalışılmıştır. Bu amaçla önce “kadında soyadı sorunu”, “bireyde benlik ve kimlik inşası” ve “bireyin kendine yabancılaşması” alt başlıkları ele alınmış, ardından da araştırma problemimiz elde edilen bilgiler doğrultusunda değerlendirilerek sonuç elde edilmiş ve çeşitli önerilerle çalışma sonlandırılmıştır.
Bilindiği üzere kadın, yüzyıllar boyunca hayatındaki iki egemen erkekten birine, babaya veya kocaya bağımlı olmuştur. Bu bağımlılık durumu her ne kadar kadın lehine yaşanan gelişmelerle birlikte nispeten azalsa da tamamen ortadan kalkmış değildir. Çünkü bu eril tahakküm durumu özellikle bazı yaşam alanlarında günümüz toplumlarında hâkim gelenek olarak hâlâ devam etmektedir. Soyadı uygulaması da bu bağımlılık alanlarından sadece biridir. Çalışmamızda, “kadın, kendisine doğumla birlikte verilen ve zamanla kimliğinin bir parçası haline gelen soyadını ve dâhil olduğu aile kaydını evlenme ve boşanma aşamasında değiştirince olası bir kimlik ve benlik bunalımı söz konusu olacaktır” hipotezinden hareket edilmiştir. Kaynak taraması yapılmış, konu ile ilgili araştırmalar incelenmiş ve elde edebilen bilgiler, bu çerçevede değerlendirilerek yaşanan “kimlik kaybı” ve “benlik algısı problemi” ortaya konulup çeşitli çözüm önerilerinden bahsedilmiştir.

Kaynakça

  • Abik, Y. (2005). Kanının soyadı ve buna bağlı olarak çocuğun soyadı. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Aksakal, İ. (2019). Devlet söyleminde toplumsal cinsiyet.Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erzurum
  • Aranson, E., Wilson, T. D., ve Akert, R. M. (2012). Sosyal psikoloji. (Çev.: O. Gündüz), İstanbul: Kaknüs Yayınevi.
  • Arnaud-Duc, N. (2005). Hukukun çelişkileri. G. Duby, M. Perrot, ve G. F. Fethi Kadınların Tarihi IV, (Çev.: A. Fethi), içinde (s. 80-110). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Atasoy, H. (2015). Evli kadının soyadı sorunu “anayasal” mı? “bireysel” mi?" Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi, 5, 131-170.
  • Beauvoir, S. D. (1993). Kadın İkinci Cins III: bağımsızlığa doğru. (Çev.: B. Onaran), İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Beauvoir, S. D. (2010). Kadın ikinci cins evlilik çağı. (Çev.: B. Onaran), İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Bhasin, K. (2003). Toplumsal cinsiyet. (Çev.: K. Ay), İstanbul: Kadav Yayınları.
  • Bilgin, N. (2007). Kimlik inşası. İzmir: Aşina Kitaplar Yayınevi.
  • Cauly, O. (206). Kierkegaard. (Çev.: I. Ergüden ), Ankara : Dost Yayınevi.
  • Cevizci, A. (2005). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınevi.
  • Ellemers, N., ve Haslam, A. (2012). Social identity theory. P. A. Lenge, A. W. Kruglanski, ve E. T. Higgins, Theories of Social Physhology içinde (s. 379-398). Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage Publications.
  • Erdoğan, İ. (1998). Şahsiyeti incitici soyadı meselesi. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 6 (1-2), 705- 712.
  • Freud, S. (1994). Psikanaliz üzerine. (Çev.: K. Şipal), İstanbul: Say Yayınları.
  • Freud, S. (2011). Haz ilkesinin ötesinde ben ve id. (Çev.: A. Babaoğlu), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Genevois, D. B. (2005). Cumhuriyet'ten Franco'ya İspanya'nın kadınları. G. Duby, M. Perrot, ve F. Thebaud, Kadınların Tarihi V, Yirminci Yüzyılda Kültürel Bir Kimliğe Doğru (Çev.: A. Fethi) içinde (s. 168-182). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu. (Çev.: B. Cezar), İstanbul: Metis Yayınevi.
  • Goffman, E. (2018). Damga örselenmiş kimliğin idare edilişi üzerine notlar. (Çev.: Ş. Geniş-L. Ünsaldı-S.N. Ağırnaslı), Ankara: Heredik Yayınevi.
  • Gürlek, M., ve Tuna, M. (2018). Sosyal kimlik teorisi açısından örgütsel özdeşleşmenin teorik temelleri. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 39-48.
  • Hogg, M. A., ve Abrams, D. (1998). Social identifications: A social psychology of intergroup relations and group processus. London: Routledge.
  • Hogg, M. A., ve Vaughan, G. M. (2014). Sosyal psikoloji. (Çev.: İ. Yıldız), Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • İlgöz, S. (2009). Esitlik bağlamında kadının soyadı sorunu. Uluslararası-Disiplinlerarası Kadın Çalışmaları Kongresi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi Rektörlüğü. 105-118.
  • İzmir, M. (2013). Öznenin diyalektiği Hegel, Sartre ve Lacan. Ankara: İmge Yayınevi.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2019). Benlik, aile ve insan gelişimi . İstanbul: Küy Yayınevi.
  • Küçükkalp, K. (2010). Husserl Fikir mimarları dizisi. Ankara: Say Yayınları.
  • Lacan, J. (1994). Fallusun anlamı. (Çev.: S. M. Tura), İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Lamber, J. C. (1973). A married woman's surname: Is custom law? Washington University Law Review, 778- 819.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. (Çev.: O. Akınhay, D. Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınevi.
  • Moroğlu, N. (2012). Kadının soyadı. Türkiye Barolar Birliği Degisi, 99,1-22.
  • Myers, D. G. (2015). Sosyal Psikoloji. (Çev. Ed.: Serap Akfırat), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Ouspensky, P. D. (2010). İnsanın gerçeği "kendini bilmek". (Çev.: A Belbez , E. Konyalıoğlu), İstanbul: Ruh ve Madde Yayınları.
  • Özkan, K. (2014). Kadınların kolektif eylem yöneliminin yordayıcıları: Kültürel benlik kurguları, kadın kimliği ile özdeşleşme, kadınların sosyal baskınlık yönelimi ve sistemi meşrulaştırma eğilimi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • Pilcher, J. (2017). Names and "doing gender": how forenames and surnames contribute to gender identies, difference and ınequalities. Sex Roles, 77, 812-822.
  • Robnett, R. D., Underwood, C. R., Nelson, P. A., ve Anderson, K. J. (2016 ). She might be afraid of commitment: Perceptions of women who retain their surname after marriage. Sex Roles, 75, 500-513.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A., ve Sönmez, D. O. (2012). Sosyal psikoloji. (Çev.: A. Dönmez), Ankara: İmge Yayınevi.
  • Uluğ, Ö. M. (2015). Soyadım kimliğimdir, evlenince kaybolmamalıdır: Hegemonik erkeklik ile medeni kanun’un 187. maddesi arasındaki ilişkiye eleştirel bir bakış., Fe Dergi: Feminist Eleştiri, 7 (2), 48-58.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Aksakal 0000-0002-3367-3194

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2020
Kabul Tarihi 17 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Aksakal, İ. (2020). Evli Kadında Soyadı Sorunu ve Kimlik Kaybı Üzerine Bir Değerlendirme. OPUS International Journal of Society Researches, 16(30), 2883-2910. https://doi.org/10.26466/opus.762417