Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Oraların Nesi Meşhur: Şehir Pazarlamasında Coğrafi İşaret Tescilli Ürünler

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 32, 4907 - 4938, 31.12.2020
https://doi.org/10.26466/opus.772918

Öz

Şehirlerin kimliğinin bir parçasını oluşturan coğrafi işaret tescilli ürünler, hem ürünü tanıtarak orijinal haliyle gelecek kuşaklara aktarılmasını ve kültürel mirasın sürdürülebilirliğini sağlamakta hem de üretildiği yörenin tanıtım ve turizm çalışmalarına katkı vererek pazarlama ve markalama anlamında önemli bir rol oynamaktadır. Bu bağlamda şehir yönetiminde söz sahibi olan kurumların bu ürünlere gereken önemi vererek şehir pazarlaması çalışmalarında web sayfaları aracılığıyla bu ürünlerden azami düzeyde yararlanmaları gerekmektedir. Bu doğrultuda bu araştırmada şehir pazarlamasında coğrafi işaret tescilli ürünlerin kullanımını değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu amaçla nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniğiyle 81 ilin belediye, valilik ile il, kültür ve turizm müdürlüğü web siteleri incelenmiş ve web sitelerinde tescile dair bilgiler, görsel öğeler, ürünün tarihi, toplumsal değeri ve turistik önemine dair bilgilerin olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışmanın bulguları, coğrafi işaret tescilli ürünlerin günümüzde değerinin tam olarak anlaşılmadığını ya da kurumlar tarafından bu ürünlere verilen önemin yeterli olmadığını ortaya koyarken bu konuda çalışmalar yapan kurumların da bulunduğunu fakat genele oranla sayılarının yok denilebilecek kadar az olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Ashworth, G. J. ve Voogd, H. (1988). Marketing the city: Concepts, processes and Dutch applications. The Town Planning Review, 59(1), 65–79.
  • Can, A. S., Alaeddinoğlu, F. ve Türker, N. (2014). Local authorities participation in the tourism planning process. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 41 E, 190-212.
  • Çevik, S. (2018). Coğrafi işaretli ürünlerin turizmdeki rolü: Eskişehir turlarına ilişkin bir içerik analizi. Journal of Recreation and Tourism Research, 5(4), 21-44.
  • Çevik, S. (2019a). Gastronomik kimlik, (Ed) Yıldırım Saçılık, M. ve Çevik, S.: Bir Yerin Tabaktaki Kimliği içinde (s. 15-30) Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çevik, S. (2019b). Eskişehir’in coğrafi işaret tescilli ürünü çiböreğin kültürel ifadesi. III. Uluslararası Turizm ve Kültürel Miras Kongresi, 24-28 Nisan, Muğla, 332-344.
  • Durlu Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S. ve Can, A. (2013). Sürdürülebilir gastronomi turizmi hareketliliğinde coğrafi işaretlemenin rolü. Journal of Tourism and GastronomyStudies, 1(1), 13-20.
  • Ertaş, M., Kaygalak Çelebi, S. ve Kırlar Can, B. (2020). Şehir turizminde belediyelerin rolü: Büyükşehir web sitelerinin incelenmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 1076-1091.
  • Güçer, E., Hassan, A. ve Pelit, E. (2013). Destinasyon pazarlamasında belediye web sayfalarının önemi: Türkiye’deki büyükşehir belediyelerinde bir inceleme. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(4), 47-62.
  • Gümüş, N. (2018). Sosyal medyanın kamu kurumları tarafından kamusal pazarlama aracı olarak kullanılması: 81 il valiliği üzerinde bir araştırma. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(4), 189-212.
  • Kan, M. ve Gülçubuk, B. (2008). Kırsal ekonominin canlanmasında ve yerel sahiplenmede coğrafi işaretler. U. Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2), 57-66.
  • Kan, M., Gülçubuk, B. ve Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi işaretlerin kırsal turizmde kullanılma olanakları. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(22), 93-101.
  • Kavaratzis, M. ve Ashworth, G. J. (2006). City branding: An effective assertion of identityor a transitory marketing trick? Place Branding, 2(3), 183-194.
  • Mercan, Ş. O. ve Üzülmez, M. (2014). Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 67-94.
  • Coğrafi işaretlerin korunması hakkında kanun hükmünde kararname. (2018). Resmi Gazete. Sayı: 22326. 13.10.2018 tarihinde http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/4.5.555.pdf adresinden erişildi.
  • Orhan, A. (2010). Yerel değerlerin turizm ürününe dönüştürülmesinde “coğrafi işaretlerin” kullanımı: İzmit pişmaniyesi örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(2), 243-254.
  • Öz, H. ve Dönmez, B. (2018). Yerel gıda ve coğrafi işaretleme kapsamında Süryani şarabının değerlendirilmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2), 260-269.
  • Polat, C. (2007). Şehir pazarlaması, dünyadaki ve Türkiye’deki gelişmeler ve karşılaşılan sorunlar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1-2), 231-258.
  • Polat, E. (2017). Turizm ve coğrafi işaretleme: Balıkesir örneği. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 17-31.
  • Polat Üzümcü, T., Alyakut, Ö. ve Adalet Akpulat, N. (2017). Coğrafi işaretleme kapsamında Kocaeli gastronomik ürünlerinin değerlendirilmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(28), 132-140.
  • Rainisto, S. K. (2003). Success factors of place marketing: A study of place marketing practices in Northern Europe and the United States. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Helsinki: Helsinki University of Technology.
  • Saatçi, G. (2019). Coğrafi işaretli yiyeceklerin tanıtım unsuru olarak yöresel yemekler kapsamında değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(1), 358-374.
  • Şahin, G. (2013). Coğrafi işaretlerin önemi ve Vize (Kırklareli)’nin coğrafi işaretleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 23-37.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü (2018). Tanıtma Bülten, 16.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2019). Coğrafi işaretler ve geleneksel ürün adı amblemleri. 02.07.2020 tarihinde https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/20259A72-5C47-4DF5-898C- D0E681A10C31.pdf adresinden erişildi.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2020a). Coğrafi işaretler ve geleneksel ürün adları. 02.07.2020 tarihinde https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/68EA9618-BA4A-49C8-A1B5- 0DC9A5BCDF36.pdf adresinden erişildi.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2020b). Türkiye’nin coğrafi işaretleri veri tabanı. 01.06.2020 tarihinde https://www.ci.gov.tr/veri-tabani adresinden erişildi.
  • Vatansever Deviren, N. ve Yıldız, O. (2017). Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm açısından değerlendirilmesi: Muğla örneği. The Journal of Academic Social Science Studies, 62, 511-523.
  • Yanar, A. ve Özkan Tağı, S. (2014). Burdur iline ait coğrafi işaretlerin belirlenmesi ve özgün turistik hediyelik eşya tasarım önerileri. Art-e Sanat Dergisi, Teke Yöresi Kültürel Değerleri Özel Sayısı, 29-41.
  • Yenipınar, U., Köşker, H. ve Karacaoğlu, S. (2014). Turizmde yerel yiyeceklerin önemi ve coğrafi işaretleme: Van otlu peyniri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(2), 13-23.
  • Ünal, A. ve Çelen, O. (2020). Destinasyon pazarlama araçlarının web sitelerinin değerlendirilmesine yönelik nitel bir araştırma: Akdeniz destinasyonları örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11(26), 30- 44.

What is Famous There: Geographical Indication Registered Products in City Marketing

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 32, 4907 - 4938, 31.12.2020
https://doi.org/10.26466/opus.772918

Öz

Geographical indication registered products which form a part of the identity of the cities both ensure that the product is transferred to future generations in its original form by promoting the product and thus the sustainability of the cultural heritage and also play an important role in marketing and branding by contributing to the promotion and tourism activities of the region where they are produced. In this context, institutions that have a voice in city management should benefit at the maximum level from these products in city marketing activities by giving sufficient importance to these products. The aim of the study is to evaluate the use of geographical indication registered products in city marketing. For this purpose, through content analysis technique, among the qualitative research methods, web sites of municipality, governorship and provincial directorate of culture and tourism of 81 provinces were examined and it was investigated whether there is information regarding registration information, visual items, the history, social value and touristic importance of the product. While the findings of the study reveal that the value of the geographical indication registered products is not fully understood or the importance given to these products by the institutions is not sufficient, they also indicate that there are institutions work on this subject but their number is very low compared to the general.

Kaynakça

  • Ashworth, G. J. ve Voogd, H. (1988). Marketing the city: Concepts, processes and Dutch applications. The Town Planning Review, 59(1), 65–79.
  • Can, A. S., Alaeddinoğlu, F. ve Türker, N. (2014). Local authorities participation in the tourism planning process. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 41 E, 190-212.
  • Çevik, S. (2018). Coğrafi işaretli ürünlerin turizmdeki rolü: Eskişehir turlarına ilişkin bir içerik analizi. Journal of Recreation and Tourism Research, 5(4), 21-44.
  • Çevik, S. (2019a). Gastronomik kimlik, (Ed) Yıldırım Saçılık, M. ve Çevik, S.: Bir Yerin Tabaktaki Kimliği içinde (s. 15-30) Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çevik, S. (2019b). Eskişehir’in coğrafi işaret tescilli ürünü çiböreğin kültürel ifadesi. III. Uluslararası Turizm ve Kültürel Miras Kongresi, 24-28 Nisan, Muğla, 332-344.
  • Durlu Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S. ve Can, A. (2013). Sürdürülebilir gastronomi turizmi hareketliliğinde coğrafi işaretlemenin rolü. Journal of Tourism and GastronomyStudies, 1(1), 13-20.
  • Ertaş, M., Kaygalak Çelebi, S. ve Kırlar Can, B. (2020). Şehir turizminde belediyelerin rolü: Büyükşehir web sitelerinin incelenmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 1076-1091.
  • Güçer, E., Hassan, A. ve Pelit, E. (2013). Destinasyon pazarlamasında belediye web sayfalarının önemi: Türkiye’deki büyükşehir belediyelerinde bir inceleme. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(4), 47-62.
  • Gümüş, N. (2018). Sosyal medyanın kamu kurumları tarafından kamusal pazarlama aracı olarak kullanılması: 81 il valiliği üzerinde bir araştırma. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(4), 189-212.
  • Kan, M. ve Gülçubuk, B. (2008). Kırsal ekonominin canlanmasında ve yerel sahiplenmede coğrafi işaretler. U. Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2), 57-66.
  • Kan, M., Gülçubuk, B. ve Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi işaretlerin kırsal turizmde kullanılma olanakları. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(22), 93-101.
  • Kavaratzis, M. ve Ashworth, G. J. (2006). City branding: An effective assertion of identityor a transitory marketing trick? Place Branding, 2(3), 183-194.
  • Mercan, Ş. O. ve Üzülmez, M. (2014). Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 67-94.
  • Coğrafi işaretlerin korunması hakkında kanun hükmünde kararname. (2018). Resmi Gazete. Sayı: 22326. 13.10.2018 tarihinde http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/4.5.555.pdf adresinden erişildi.
  • Orhan, A. (2010). Yerel değerlerin turizm ürününe dönüştürülmesinde “coğrafi işaretlerin” kullanımı: İzmit pişmaniyesi örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(2), 243-254.
  • Öz, H. ve Dönmez, B. (2018). Yerel gıda ve coğrafi işaretleme kapsamında Süryani şarabının değerlendirilmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2), 260-269.
  • Polat, C. (2007). Şehir pazarlaması, dünyadaki ve Türkiye’deki gelişmeler ve karşılaşılan sorunlar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1-2), 231-258.
  • Polat, E. (2017). Turizm ve coğrafi işaretleme: Balıkesir örneği. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 17-31.
  • Polat Üzümcü, T., Alyakut, Ö. ve Adalet Akpulat, N. (2017). Coğrafi işaretleme kapsamında Kocaeli gastronomik ürünlerinin değerlendirilmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(28), 132-140.
  • Rainisto, S. K. (2003). Success factors of place marketing: A study of place marketing practices in Northern Europe and the United States. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Helsinki: Helsinki University of Technology.
  • Saatçi, G. (2019). Coğrafi işaretli yiyeceklerin tanıtım unsuru olarak yöresel yemekler kapsamında değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(1), 358-374.
  • Şahin, G. (2013). Coğrafi işaretlerin önemi ve Vize (Kırklareli)’nin coğrafi işaretleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 23-37.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü (2018). Tanıtma Bülten, 16.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2019). Coğrafi işaretler ve geleneksel ürün adı amblemleri. 02.07.2020 tarihinde https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/20259A72-5C47-4DF5-898C- D0E681A10C31.pdf adresinden erişildi.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2020a). Coğrafi işaretler ve geleneksel ürün adları. 02.07.2020 tarihinde https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/68EA9618-BA4A-49C8-A1B5- 0DC9A5BCDF36.pdf adresinden erişildi.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2020b). Türkiye’nin coğrafi işaretleri veri tabanı. 01.06.2020 tarihinde https://www.ci.gov.tr/veri-tabani adresinden erişildi.
  • Vatansever Deviren, N. ve Yıldız, O. (2017). Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm açısından değerlendirilmesi: Muğla örneği. The Journal of Academic Social Science Studies, 62, 511-523.
  • Yanar, A. ve Özkan Tağı, S. (2014). Burdur iline ait coğrafi işaretlerin belirlenmesi ve özgün turistik hediyelik eşya tasarım önerileri. Art-e Sanat Dergisi, Teke Yöresi Kültürel Değerleri Özel Sayısı, 29-41.
  • Yenipınar, U., Köşker, H. ve Karacaoğlu, S. (2014). Turizmde yerel yiyeceklerin önemi ve coğrafi işaretleme: Van otlu peyniri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(2), 13-23.
  • Ünal, A. ve Çelen, O. (2020). Destinasyon pazarlama araçlarının web sitelerinin değerlendirilmesine yönelik nitel bir araştırma: Akdeniz destinasyonları örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11(26), 30- 44.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Semih Sarıipek Bu kişi benim 0000-0002-6585-626X

Samet Çevik 0000-0003-0859-6673

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Kabul Tarihi 1 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Sarıipek, S., & Çevik, S. (2020). Oraların Nesi Meşhur: Şehir Pazarlamasında Coğrafi İşaret Tescilli Ürünler. OPUS International Journal of Society Researches, 16(32), 4907-4938. https://doi.org/10.26466/opus.772918