Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Gazetecilerin Instagram Hesaplarının İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 33, 252 - 277, 31.01.2021
https://doi.org/10.26466/opus.830479

Öz

Haber üretim ve tüketimine olanak sağlayan sosyal medya mecraları gazeteciliği şekillendirmiş, Instagram gazeteciliği de görsel haberciliğin popüler hale gelmesinde bir çığır açmıştır. Şimdilerde kişilerle ilgili herhangi bir konuda merak duygusunun giderilmesi amacıyla ilk tercih edilen platform haline gelen Instagram, gazetecilere hem kişisel hem de alanlarıyla ilgili paylaşım yapmalarına sağladığı imkân ile bir nevi kanaat önderlerine destekleyici rol üstlenmiştir. Bu araştırmada Türkiye’deki Instagram takipçisi açısından en yüksek sayıya sahip ilk beş arasında yer alan üç gazetecinin hesaplarının içerik analizi yöntemiyle incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda İsmail Küçükkaya, Pelin Kaya, Ayşe Arman’ın Instagram hesabı 2020 yılında Haziran ayında “Gazetecinin Instagram Kimliği”, “İçerik” ve “Etkileşim” başlıkları altında sınıflandırılarak incelenmiştir. Araştırmada elde edilen bazı bulgular şu şekildedir: (a) Hashtag kullanımı takipçi sayısı artışını etkilemektedir, (b) İsmail Küçükkaya iş alanından ziyade hesabından %80 kişisel paylaşımlar yapmaktadır, (c) Bir ay boyunca 80 gönderi ile en çok Ayşe Arman paylaşım yapmıştır, ikinci sırada 56 gönderi ile İsmail Küçükkaya, üçüncü sırada 25 gönderi ile Pelin Kaya gelmektedir, (d) En çok kişisel paylaşımlar beğenilmektedir. Araştırma sonucunda gazetecilerin topluma yön verme fonksiyonunun olduğu ve bu doğrultuda geniş kitleler tarafından kişisel paylaşımlar dahil olmak üzere dikkatle takip edildiği bir kere daha gündeme gelmiştir. Bu bağlamda ülkemizde en çok takip edilen gazetecilerin paylaşım verilerinin Instagram gazeteciliği hakkında ipucu sağlayabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Asmafiliz, E., ve Şalvarcı Türeli, N. (2018). Y kuşağı bireylerin sosyal medya kullanım sıklığı üzerine amprik bir araştırma, 5th International Conference on Social Sciences and Education Research Bildiriler Kitabı içinde (s.294–312).
  • Bortree, D. S. (2005). Presentation of self on the Web: An ethnographic study of teenage girls’ Web logs. Education, Communication, & Information, 5, 25–39.
  • Byrd, R. D., ve Denney, P. (2018). Using their own voice: Learning to tell stories with Instagram. Teaching Journalism & Mass Communication. 8(2), 47–55. http://www.aejmc.us/spig/journal adresinden erişilmiştir.
  • Caplan, S. E. (2005). A social skill account of problematic internet use. Journal of Communication, 55, 721– 736.
  • Dyke M. V., Haynes C ve Ferguson M (2007). Bridging the divide: A public relations perspective on ıntergenerational communication. Public Relations Quarterly, 52, 4, 19–23.
  • Gibbs, J. L., Ellison, N. B., Heino, R. D. (2006). Self-presentation in online personals: The role of anticipated future interaction, self-disclos.
  • Golbeck, J. (2015). Instagram: Introduction to social media investigation, 159–170. doi: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-801656-5.00015-9.
  • Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. New York, NY: Double Day.
  • Handley, L. (2019). Facebook is at the point of no return: These 17-year-olds are very clear about what they love and hate about social media. CNBC. https://www.cnbc.com/2019/07/31/facebook-instagram- snapchat-what-teenagers-think-of-social-media.html adresinden erişilmiştir.
  • Harcup, T., ve O’Neill, D. (2017). What is news? News values revisited (again). Journalism Studies, 18(12), 1470- 88.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York, London: New York University Press.
  • İrvan, S. (2014). İnternet gazeteciliğinde fırsatlar ve tehditler. Yeni Düzen. http://www.yeniduzen.com/internet-gazeteciliginde-firsatlar-ve-tehditler-2981yy.htm adresinden erişilmiştir.
  • Keskin, H. D., ve Çilingir, Z. (2010). Web sitelerinin globalizasyonu üzerine büyük global Amerikan markalarına yönelik bir içerik analizi uygulaması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 51–66.
  • Kinsky, E.S., ve Bruce, K. (2016). It throws you into the ring: Learning from live-tweeting. Teaching Journalism and Mass Communication, 6(1), 36–52.
  • Kuyucu, M. (2017). Y kuşağı ve teknoloji: Y kuşağının iletişim teknolojilerini kullanım alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 845–872.
  • Lamble, S. (2011). News as it happens: An introduction to journalism. Melbourne: Oxford University Press.
  • Lasica, J.D. (2003). Blogs and journalism need each other. NiemanReports, 57(3), 70–4.
  • Leary, M. R., Kowalski, R. M. (1990). Impression management: A literature review and two component model. Psychological Bulletin, 107, 34–47.
  • Marwick, A.E. (2018). Why do people share fake news? A sociotechnical model of media effects. Georgetown Law Technical Review, 2, 474–512.
  • Özdemir, Ş. (2017). Kuşaklar teorisine göre Türkiye’deki gençlerin medya kullanım alışkanlıkları ve İstanbul örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Papacharissi, Z. (2002). The presentation of self in virtual life: Characteristics of personal home pages. Journalism & Mass Communication Quarterly, 79, 643–660.
  • Park, S., Fisher, C., Fuller, G., ve Lee, J.Y. (2018). Digital news report: Australia 2018. News and Media Research Centre, University of Canberra.
  • Rosenberg, J., ve Egbert, N. (2011). Online impression management: Personality traits and concerns for secondary goals as predictors of self-presentation tactics on Facebook. Journal of Computer-Mediated Communication, 17, 1–18.
  • Sablich J. (2019). Three ways journalists should be using Instagram. https://www.nyguild.org/front-page- details/three-ways-journalists-should-be-using-instagram adresinden erişilmiştir.
  • Sağır, A., ve Eraslan, H. (2019). Akıllı telefonların gençlerin gündelik hayatlarına etkisi: Türkiye’de üniversite gençliği örneği. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 48–78. http://dx.doi.org/10.26466/opus.515339
  • Singer, J.B., Hermida, A., Domingo, D., Heinonen, A., Paulussen, S., Quandt, T., Reich, Z., ve Vujnovic, M. (2011). Participatory journalism: Guarding open gates at online newspapers. Wiley-Blackwell, West Sussex.
  • Süer, S., Sezgin, K., ve Oral, B. (2017). Z kuşağındaki öğrencilerin internete ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor çalışması, Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(12), 190–203.
  • Tutgun-Ünal, A. (2020a). Sosyal medya gazeteciliği. G.E. Atalay, (Ed.) Yeni medya ve alternatif gazetecilik: Yeni olanaklar, sorunlar ve tartışmalar, içinde (s.43–90).İstanbul: Hiperyayın,
  • Tutgun-Ünal, A. (2020b). Yeni medya ile yeni gazetecilik anlayışı: Haber ajanslarının sosyal medya gazeteciliği açısından incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1011–1031. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.647078
  • Tutgun-Ünal, A., ve Deniz, L. (2020). Sosyal medya kuşaklarının sosyal medya kullanım seviyeleri ve tercihleri. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(22), 125–144.
  • Van Der Heide, B., D’Angelo, J. D., ve Schumaker, E. M. (2012). The effects of verbal versus photographic self- presentation on impression formation in Facebook. Journal of Communication, 62, 98–116.
  • Vitak, J. (2012). The impact of context collapse and privacy on social network site disclosures.Journal of Broadcasting & Electronic Media, 56, 451–470
  • Wijaya, C. (2019). Effective use of Instagram as a social media tool for the Conversation Media Group. The Conversation Media Group: The Unıversıty of Melbourne, p.1.
  • Wilding, D., Fray, P., Molitorisz, S., ve McKewon, E. (2018). The impact of digital platforms on news and journalistic content, Australia: University of Technology Sydney.
  • Wilnat, L., ve Weaver, D. (2014). The American journalist in the digital age: Key findings. Bloomington: School of Journalism, Indiana University. http://www.news.indiana.edu/releases/iu/2014/05/2013-american- journalist-key-findings.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Yeniçıktı, N. A. (2016). Halkla ilişkiler aracı olarak Instagram: Sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2), 92–115. doi: 10.18094/si.84410.

Examining Journalists’ Instagram Accounts in Turkey: A Content Analysis

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 33, 252 - 277, 31.01.2021
https://doi.org/10.26466/opus.830479

Öz

Social media channels that enable news production and consumption have shaped journalism, and Instagram journalism has made a breakthrough in the popularization of visual journalism. Nowadays, Instagram, which has become the first preferred platform to eliminate the feeling of curiosity about any subject, has assumed a supportive role for opinion leaders with the opportunity it provides to journalists to share both personally and in their fields. In this research, the aim of the study was to examine with the content analysis method the accounts of three journalists who were among the top five journalists with the highest number of Instagram followers in Turkey. For this purpose, the Instagram account of İsmail Küçükkaya, Pelin Kaya, Ayşe Arman was classified and investigated in June 2020 under the titles of ‘Journalist's Instagram Identity’, ’Content’ and ‘Interaction’. The main results are summarized as follows: (a) The use of hashtags affects the increase in the number of followers, (b) İsmail Küçükkaya makes 80% personal shares from his account rather than his business area, (c) Ayşe Arman who shared the most posts on Instagram compared with the other two journalists shared 80 posts in a month. The second one is İsmail Küçükkaya with 56 posts and Pelin Kaya with 25 posts in the third place. d) Personal posts are the most liked. As a result of the research, it was once again brought to the agenda that journalists have the function of guiding the society and in this direction, they are carefully followed by large masses, including personal posts. In this context, it is thought that the sharing data of the most followed journalists in our country can provide clues about Instagram journalism.

Kaynakça

  • Asmafiliz, E., ve Şalvarcı Türeli, N. (2018). Y kuşağı bireylerin sosyal medya kullanım sıklığı üzerine amprik bir araştırma, 5th International Conference on Social Sciences and Education Research Bildiriler Kitabı içinde (s.294–312).
  • Bortree, D. S. (2005). Presentation of self on the Web: An ethnographic study of teenage girls’ Web logs. Education, Communication, & Information, 5, 25–39.
  • Byrd, R. D., ve Denney, P. (2018). Using their own voice: Learning to tell stories with Instagram. Teaching Journalism & Mass Communication. 8(2), 47–55. http://www.aejmc.us/spig/journal adresinden erişilmiştir.
  • Caplan, S. E. (2005). A social skill account of problematic internet use. Journal of Communication, 55, 721– 736.
  • Dyke M. V., Haynes C ve Ferguson M (2007). Bridging the divide: A public relations perspective on ıntergenerational communication. Public Relations Quarterly, 52, 4, 19–23.
  • Gibbs, J. L., Ellison, N. B., Heino, R. D. (2006). Self-presentation in online personals: The role of anticipated future interaction, self-disclos.
  • Golbeck, J. (2015). Instagram: Introduction to social media investigation, 159–170. doi: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-801656-5.00015-9.
  • Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. New York, NY: Double Day.
  • Handley, L. (2019). Facebook is at the point of no return: These 17-year-olds are very clear about what they love and hate about social media. CNBC. https://www.cnbc.com/2019/07/31/facebook-instagram- snapchat-what-teenagers-think-of-social-media.html adresinden erişilmiştir.
  • Harcup, T., ve O’Neill, D. (2017). What is news? News values revisited (again). Journalism Studies, 18(12), 1470- 88.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York, London: New York University Press.
  • İrvan, S. (2014). İnternet gazeteciliğinde fırsatlar ve tehditler. Yeni Düzen. http://www.yeniduzen.com/internet-gazeteciliginde-firsatlar-ve-tehditler-2981yy.htm adresinden erişilmiştir.
  • Keskin, H. D., ve Çilingir, Z. (2010). Web sitelerinin globalizasyonu üzerine büyük global Amerikan markalarına yönelik bir içerik analizi uygulaması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 51–66.
  • Kinsky, E.S., ve Bruce, K. (2016). It throws you into the ring: Learning from live-tweeting. Teaching Journalism and Mass Communication, 6(1), 36–52.
  • Kuyucu, M. (2017). Y kuşağı ve teknoloji: Y kuşağının iletişim teknolojilerini kullanım alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 845–872.
  • Lamble, S. (2011). News as it happens: An introduction to journalism. Melbourne: Oxford University Press.
  • Lasica, J.D. (2003). Blogs and journalism need each other. NiemanReports, 57(3), 70–4.
  • Leary, M. R., Kowalski, R. M. (1990). Impression management: A literature review and two component model. Psychological Bulletin, 107, 34–47.
  • Marwick, A.E. (2018). Why do people share fake news? A sociotechnical model of media effects. Georgetown Law Technical Review, 2, 474–512.
  • Özdemir, Ş. (2017). Kuşaklar teorisine göre Türkiye’deki gençlerin medya kullanım alışkanlıkları ve İstanbul örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Papacharissi, Z. (2002). The presentation of self in virtual life: Characteristics of personal home pages. Journalism & Mass Communication Quarterly, 79, 643–660.
  • Park, S., Fisher, C., Fuller, G., ve Lee, J.Y. (2018). Digital news report: Australia 2018. News and Media Research Centre, University of Canberra.
  • Rosenberg, J., ve Egbert, N. (2011). Online impression management: Personality traits and concerns for secondary goals as predictors of self-presentation tactics on Facebook. Journal of Computer-Mediated Communication, 17, 1–18.
  • Sablich J. (2019). Three ways journalists should be using Instagram. https://www.nyguild.org/front-page- details/three-ways-journalists-should-be-using-instagram adresinden erişilmiştir.
  • Sağır, A., ve Eraslan, H. (2019). Akıllı telefonların gençlerin gündelik hayatlarına etkisi: Türkiye’de üniversite gençliği örneği. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 48–78. http://dx.doi.org/10.26466/opus.515339
  • Singer, J.B., Hermida, A., Domingo, D., Heinonen, A., Paulussen, S., Quandt, T., Reich, Z., ve Vujnovic, M. (2011). Participatory journalism: Guarding open gates at online newspapers. Wiley-Blackwell, West Sussex.
  • Süer, S., Sezgin, K., ve Oral, B. (2017). Z kuşağındaki öğrencilerin internete ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor çalışması, Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(12), 190–203.
  • Tutgun-Ünal, A. (2020a). Sosyal medya gazeteciliği. G.E. Atalay, (Ed.) Yeni medya ve alternatif gazetecilik: Yeni olanaklar, sorunlar ve tartışmalar, içinde (s.43–90).İstanbul: Hiperyayın,
  • Tutgun-Ünal, A. (2020b). Yeni medya ile yeni gazetecilik anlayışı: Haber ajanslarının sosyal medya gazeteciliği açısından incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1011–1031. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.647078
  • Tutgun-Ünal, A., ve Deniz, L. (2020). Sosyal medya kuşaklarının sosyal medya kullanım seviyeleri ve tercihleri. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(22), 125–144.
  • Van Der Heide, B., D’Angelo, J. D., ve Schumaker, E. M. (2012). The effects of verbal versus photographic self- presentation on impression formation in Facebook. Journal of Communication, 62, 98–116.
  • Vitak, J. (2012). The impact of context collapse and privacy on social network site disclosures.Journal of Broadcasting & Electronic Media, 56, 451–470
  • Wijaya, C. (2019). Effective use of Instagram as a social media tool for the Conversation Media Group. The Conversation Media Group: The Unıversıty of Melbourne, p.1.
  • Wilding, D., Fray, P., Molitorisz, S., ve McKewon, E. (2018). The impact of digital platforms on news and journalistic content, Australia: University of Technology Sydney.
  • Wilnat, L., ve Weaver, D. (2014). The American journalist in the digital age: Key findings. Bloomington: School of Journalism, Indiana University. http://www.news.indiana.edu/releases/iu/2014/05/2013-american- journalist-key-findings.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Yeniçıktı, N. A. (2016). Halkla ilişkiler aracı olarak Instagram: Sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2), 92–115. doi: 10.18094/si.84410.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aylin Tutgun-ünal 0000-0003-2430-6322

Ayşe Sena Kurt 0000-0001-5644-7571

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2021
Kabul Tarihi 16 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Tutgun-ünal, A., & Kurt, A. S. (2021). Türkiye’deki Gazetecilerin Instagram Hesaplarının İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(33), 252-277. https://doi.org/10.26466/opus.830479