Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitim Programı İle İlgili Dergipark’ta Yayımlanan Makalelerin İncelenmesi: 2013-2020

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 37, 4104 - 4153, 31.05.2021
https://doi.org/10.26466/opus.866620

Öz

Bu araştırmada, nitelikli bir okul öncesi eğitim programının çocuğun bütün hayatı üzerinde etkili olması nedeniyle daha detaylı incelenmesi ve yaşadığı sorunların saptanarak bu sorunların çözümü için faydalı olacak saptamalar yapılması, alan yazında eksik görülen konuların belirlenerek ilerleyen yıllarda araştırmacılara ışık tutması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu amaçsal örneklemenin bir çeşidi olan ölçüt örnekleme yöntemine göre seçilmiş, 2013 yılından sonra yapılan program güncellemesi dikkate alınarak 7 yılda (2013-2020) yayımlanan okul öncesi eğitim programı içerikli 201 adet makale oluşturmuştur. Araştırma kapsamında veriler Dergipark veritabanında yer alan 2013-2020 yılları arasında yazılmış okul öncesi eğitim programı hakkındaki makalelerin alanyazın taraması yapılarak toplanmış, uzman görüşleri alınarak kuramsallaştırılmış ve her makaleye birden başlayarak sayılar verilmiştir. Toplanan veriler MAXQDA programı ile analiz edilmiş, kategoriler ve kodlar oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda okul öncesi eğitime dış faktörlerin oldukça büyük etkisi olduğu, programın çocukların gelişim özelliklerini dikkate alarak ve diğer derslerin eğitim programları ile sarmal bir ilişki gözeterek hazırlandığı, öğretmenlerin fiziksel yetersizlikler ve deneyim eksikliği nedeniyle uygulama aşamasında sorunlar yaşayabildiği ortaya çıkmıştır. Okul öncesi eğitim programı uygulanırken öğretmenlere hizmet içi eğitimler düzenlenmesine önem verilmesi, aile eğitimleri konusunda daha fazla çalışma yapılması ve çocukların araştırıcılık özelliğini geliştirmek üzerine yapılacak çalışmaların artırılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş Arnas, Y. (2002). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Adana: Nobel.
  • Aktaş Arnas, Y. (2011). Aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. Ankara: Vize Yayımcılık.
  • Aksoy, N. C. (2014). Dijital oyun tabanlı matematik öğretiminin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin başarılarına, başarı güdüsü, öz-yeterlilik ve tutum özelliklerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara:Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Alak, S.A. ve Alabay, E. (2017). Pamuk şekerim i-ii kitaplarının meb okul öncesi eğitim programı (2013) açısından değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2229-2244.
  • Alisinanoğlu, F. ve Kesicioğlu, O.S. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarının davranış sorunlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Giresun İli Örneği. Kuramsal Eğitimbilim, 3 (1), 93-110.
  • Aral, N.,Baran, G.,Bulut, Ş. ve Çimen, S.(2002), Çocuk gelişimi 1. İstanbul: Ya-Pa Yayımları.
  • Ardıç, Ü.Ü. (2011). Okul öncesi eğitiminde kalitenin geliştirilmesine ilişkin idareci, öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aslanargun, E. ve Tapan, F. (2011). Okul öncesi eğitim ve çocuklar üzerindeki etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 219 – 238.
  • Aydın, A. (2006). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: PegemA Yayımcılık.
  • Ayyıldız, E. ve Kahraman, E. (2019). Türkiye’de okul öncesi sınıflarının fiziksel özellikleri ve tasarımları üzerine yapılmış çalışmaların incelenmesi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 47-60.
  • Bağcı, B. ve İvrendi, A. (2016). Türkiye’ de okul öncesi dönem matematik becerileri ve eğitimi araştırmaları: Sentez çalışması. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 10(2), 391-425.
  • Bartan, M. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin etkinliklerde kullandıkları dikkat çekme ve dikkati sürdürme şekillerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (1), 227-244.
  • Bartan, M. ve Başal, H.A. (2018). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin bilimsel süreç becerilerine ilişkin görüşleri ve sınıf içi uygulamaları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 1938-1959.
  • Başaran, S. T. ve Ulubey, Ö. (2018). 2013 okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(2), 1-38.
  • Batdı, V. (2019). Tam öğrenme modelinin çoklu bütüncül yaklaşımla analizi bağlamında türkçe öğretim programında kullanılmasının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Kilis.
  • Batu, E.S. ve Yükselen, A. (2014). Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim 1. E, N. Metin, A. İ. Yükselen (Ed)., Erken Çocukluk Döneminde Kaynaştırma Uygulamaları içinde (s.330 – 350), Ankara: Hedef Yayımları.
  • Bertrand J. (2012). Preschool programs: Effective curriculum. comments on kagan and kauerz and on schweinhart. In: Tremblay Re, Barr Rg, Peters Rdev, Eds. Encyclopedia On Early Childhood Development. Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early Childhood Development, 1-7.
  • Beyazkürk, D. ve Kesner, J. E. (2005). Teacher-child relationships in Turkish and united states schools: A cross-cultural study. International Education Journal, 6 (5),547–554.
  • Bilasa, P. (2006). NLP (Neuro linguistic programming) (Beyin dili programlaması) pratisyenlik eğitim programının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, .Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bildiren, A. (2018). Okul öncesi dönemde bilişsel yetenek ile problem çözme becerilerinin arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(1), 291-308.
  • Bozyiğit, S. (2013). Çocukların Çevre bilinçli tüketici olarak sosyalleşmesinde annelerin çocuk yetiştirme tutumlarının rolü. Doktora tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bursalıoğlu, Z. (2008). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayımları.
  • Can, E. ve Bayramoğlu, A. (2016). Ortaöğretimde okul yönetimine katılım. K.Beycioğlu, N.Özer, K.Koşar Ve İ.Şahin (Ed.), Eğitim Yönetimi Araştırmaları İçinde, (s.104-125), Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, E. ve Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitim: Temel sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 483- 519.
  • Can ve Serençelik (2017). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin okul yönetimine katılımlarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 525-542.
  • Canbeldek, M. ve Işıkoğlu Erdoğan, N. (2017). The effects of early childhood classroom size and duration on development of children. Eurasian Journal of Educational Research (EJER ), 17(68), 257-271.
  • Coşkun, Y. ve Baş, A. (2015). Okul öncesi eğitime devam eden çocukların anne babalarının çocuk yetiştirmeye yönelik görüşlerinin karşılaştırılması. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2). 195-210.
  • Cömert, S. (2004). Okulöncesi eğitim programı hakkında öğretmen görüşleri ve uygulamaları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 135-150.
  • Cömert, D. ve Erdem, E. (2011). Erken çocukluk döneminde aile katılım etkinlikleri. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çalışandemir, F. (2014). Oyunun önemi. yaşamın ilk yıllarında oyun: Oyuna çok yönlü bakış. Ankara: Pegem Akademi, 17-30.
  • Çelik, Ö. ve Buluç, B. (2016). Disiplinler arası yaklaşımla değer öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 67-88.
  • Dağlı, A. (2007). Okul öncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin türkçe ve matematik derslerindeki akademik başarılarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi Anabilim Dalı Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Bilim Dalı, Konya.
  • Dağlıoğlu, H.E., Turupcu Doğan, A. ve Basit, O. (2017). Kapsayıcı okul öncesi eğitim ortamlarında öğretmenler çocukların bireysel yeteneklerini belirlemek ve geliştirmek için neler yapıyor?. GEFAD / GUJGEF, 37(3), 883- 910.
  • Demirel, Ö. (2005). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme, Ankara: Pegem Yayımcılık.
  • Deniz, M. (2001). Milli Eğitim şuralarının tarihçesi ve eğitim politikalarına etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans Tezi.
  • Deniz, Ü. ve Yıldız, R. (2018). Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programında cinsel gelişim ve cinsel eğitim. GEFAD / GUJGEF, 38(2), 431-447.
  • Dikici Sığırtmaç, A., Hoş, G. ve Abbak, B. S. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde yaşanan sorunlara yönelik kullandıkları çözüm yolları ve önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 205-223.
  • Durmuşçelebi M. ve Akkaya D. (2011). 2006 okul öncesi eğitim programının uygulanmasının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi : Kayseri ili örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 255-272.
  • Düşek, G. ve Dönmez, B. (2012). Türkiye’de yayımlanan okul öncesi eğitim programları. Mesleki Bilimler Dergisi, 1(1), 68–75.
  • Ekici, F. (2014). Aile özellikleri ile okul öncesi eğitime devam eden çocukların problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 70-108.
  • Erbay, E. (2008). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin sosyal becerilere sahip olma düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, Pamukkale.
  • Ergüleç, F. ve Kiremit, R. F. (2019). Tablet bilgisayarların okul öncesi dönemde resim çiziminde kullanılması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(1), 17-36.
  • Erkan, S. ve Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 94-106.
  • Erşan, Ş. (2019). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumundan ve öğretmenden beklentilerinin incelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 161-178.
  • Feeney, S.ve Moravick, E.(1987). A thing of beauty: Aesthetic development in young children. Young Children, September; 7-15.
  • Fetihi, L. (1998). Okul öncesi eğitimde yönetici-öğretmen ilişkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Fidan, N. V. ve Erden, M.(1993). Eğitime Giriş. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Gordon, M ve Browne, K.W. (2007). Beginning Essentials İn Early Childhood Education: Canada.
  • Gökdemir, M. A. (2019). Problems encountered by preschool education teachers in art activities and solution offers (Mardin Sample). SDU International Journal Of Educational Studies, 6(2), 1-14.
  • Göle, M.O. ve Temel, Z.F. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin nitelikli bir okul öncesi eğitim programında bulunması gereken özelliklere ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 663-684.
  • Gülay Ögelman, H. ve Karakuzu, E. (2016). Meb 2013 okul öncesi eğitim programı’nda belirtilen öğrenme merkezlerinin uygulamaya yansımalarının incelenmesi: Aydın ili örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 73–98.
  • Gülçiçek, T., Tonga, F.E. ve Tantekin Erden, F. (2019). Examining Turkish early childhood education curriculum in terms of mainstream curriculum models. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 2019, 38(2), 77-106.
  • Güldalı, Ş. ve Demirbaş, İ. (2017). Okul öncesi eğitim programı ile ilkokul hayat bilgisi öğretim programının sarmallığının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1084-1105.
  • Gürsimsek, İ. (2003) Okuloncesi Eğitime Aile Katılımı Ve Psikososyal Gelisim. KUYEB, 3(1), 125-144.
  • Gürkan, T. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. R.Zembat(Ed.). Okul Öncesinde Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıcılık.
  • Gürkan, T. ve Koran, N. (2015). 36-72 Aylık Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programının Çocuğun Katılım Hakkına Yer Verme Durumu Açısından İncelenmesi. Journal of Teacher Education and Educators, 3(2), 203- 226.
  • Güzelyurt, T., Birge, F. ve Ökten, A. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin aile katılımına ilişkin görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 64-74.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitiminde teknolojiden yararlanma durumlarının belirlenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 2014, 4(2), 119- 144.
  • Halstead, J. M. ve Taylor, J. M. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30(2), 169-202.
  • Hamamcı, Z. ve Akyol, A.K. (2003). Çocuklarda empati gelişimi ve bilişsel gelişimin incelenmesi. kültürlerin buluşması: Erken Çocukluk Gelişimi Ve Eğitime Yansımaları. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı, Kuşadası/Türkiye.
  • Kale, M. (2010). Eğitimin temel kavramları. (Ed.). E. Karip, Eğitim Bilimine Giriş, Ankara: Pegem Akademi Yayımları.
  • Kandır, A. (1999). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Etkinliklerin Planlanması. Gazi Üniversitesi Anaokulu- Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayım Pazarlama.
  • Kardeş, S. ve Güney Karaman N. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuğun cinsel eğitimine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1554-1570.
  • Kartal, H. ve Güner, F. (2016). Okul öncesi eğitim programı etkinlik kitabındaki etkinliklerin ses bilgisi farkındalığı açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 5(1), 14-30.
  • Kaya, Y., Günay, R. ve Aydın, H. (2016). Okul öncesi eğitimde drama yöntemi ile işlenen değerler eğitimi derslerinin farkındalık düzeyi üzerindeki etkisi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 23-37.
  • Kayhan, N. ve Kılıç, D. (2014). Türkiye ve bazı avrupa birliği ülkelerinde okul öncesi öğretmenliği programlarında fen eğitiminin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(2), 83-102.
  • Kıldan, A. O. (2012). Okul öncesi eğitimin amacına yönelik öğretmen ve veli görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 135-150.
  • Koç Akran, S. ve Kocaman, İ. (2018). Öğretmenlerin ve velilerin okul öncesi eğitim kurumlarındaki veli toplantılarına ilişkin algıları. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4(2), 97-110.
  • Koçyiğit, S. (2014). Çocukların Bakış Açısıyla Okul Öncesi Eğitim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 36, 203-214.
  • Kök, M., Koçyiğit, S., Tuğluk, M.N. ve Bay, E. (2008). Okul öncesi dönem çocuklannda görülen sorunların öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 82–93.
  • Köksal, Ö., Balaban Dağal, A. ve Duman, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Science, Sayı 46, 379-394.
  • Kutlu Abu, N. ve Kayar, Z. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin aile katılımına yönelik görüşlerinin derinlemesine incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 156-183.
  • Kuzgun, H. ve Özdinç, F. (2017). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(-ERTE Özel Sayısı), 83–102.
  • Küçükturan, A. G. ve Altun A., Akbaba-Altun, S. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimin geliştirilmesine yönelik uygulamalar. The Journal of Academic Social Studies. 6(7). 783-801.
  • Livatyalı, H. (2011). Okul ve okulda zaman yönetimi. (Edt. Gürsel M.), Konya: Eğitim Akademi.
  • Manolova Yalçın, O., Durmuşoğlu Saltalı, N. ve Ateş, M. A. (2020). Okul öncesi eğitimde aranan veli profili. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi – USBED, 2(2), 1-23.
  • MEB. (2013). Okulöncesi eğitim programı, Ankara: MEB.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. (2nd ed.). Thousand.
  • Miller, E. (2005). Fighting technology for toddlers. Education Digest: Essential Readings Condensed For Quick Review, 71(3), 55-58.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). Strateji geliştirme başkanlığı. Ankara: MEB Yayımları.
  • Morrison, G. (2012). Early childhood education today. Boston: Pearson.
  • Muşlu Kaygısız, G. (2020). Fen bilimleri dersi öğretim programı ve okul öncesi eğitim programındaki kazanımların çevre eğitimi açısından incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 5(1), 29-47.
  • NAEYC & NAECS/SDE (National Association for the Education of Young Children & National Association of Early Childhood Specialists in State Departments of Education) (2003). Early childhood curriculum, assessments and program evaluation: Building an affective, accountable system in programs for children birth through age 8, 1- 30.
  • Oğuzkan, Ş. ve Oral, G. (1997). Okulöncesi eğitimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Ok, S. (2016). Öğretmen ve ailelere göre okul öncesi eğitimde okul-aile işbirliğinin önemi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 32, 61-79.
  • Okutan, N. (2003). Erken çocukluk eğitimi politikaları: Yaygınlaşma, yönetişim ve yapılar toplantısı raporu. Ankara: M.E.B., AÇEV, UNICEF ve Eğitim Reformu Girişimi.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın sihirli yılları (İkinci Baskı). İstanbul: Epsilon.
  • Öktem, T. (1986). S.S.Y.B. sosyal hizmetler ve çocuk esirgeme kurumu genel müdürlüğü kuruluşlarında okulöncesi eğitimi ve yaygınlaşması çalışmaları. 4. Ya-Pa Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırma Semineri. Ankara: Ya-Pa Yayımları.
  • Önal N. ve Keleş O. (2012). Teachers’ views regarding the use of technological materials in pre-school educational institutions. Mediterranean Journal of Educational Research, 14a, 820-824.
  • Özenç, M. (2020). Okul öncesi eğitimi programındaki kazanımlar ile ilkokul 1. sınıf kazanımları ne kadar uyumlu?. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 11(21), 97 – 110.
  • Özkubat, S. (2013). Okul öncesi kurumlarında eğitim ortamlarının düzenlenmesi ve donanım. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 58-66.
  • Özsırkıntı, D., Akay, C. ve Yılmaz Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri: Adana İli örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 313-331.
  • Özyürek, A., Özkan, İ., Begde, Z. ve Yavuz, N.F. (2015). Okul öncesi dönem çocuklar için hareket ve sosyal becerilerin gelişiminin desteklenmesine yönelik eğitim programı. Uluslararası Bilim Kültür ve Spor Dergisi, 3(11), 323–340.
  • Pehlivan, D.(2006). Okul öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin ilkokuma yazmaya geçiş sürecinin, öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Poyraz, H. (2003). Okul öncesi eğitimin ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayımcılık.
  • Sabancı, A. Altun, M. ve Uçar Altun, S. (2018). Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin ve velilerin görüşlerine göre ana sınıfı eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi Dergisi, 24(2), 339-385.
  • Saklan, E. ve Erginer, A. (2016). Türkiye’de okul öncesi eğitime ilişkin politika ve finansman uygulamaları. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 15-44.
  • Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları(1952-2013). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1, 63-73.
  • Sapsağlam, Ö. (2020). Okul öncesi eğitim programlarının milli kavramlar açısından incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), 1-17.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okulöncesi eğitim programı hangi yeterlikleri kazandırmalıdır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(10), 21-30.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research Project. Education for information, 22(2), 63-75.
  • Taner, M. ve Başal, H.A (2005). Farklı sosyoekonomik düzeylerde okulöncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişimlerinin cinsiyete göre karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 395-420.
  • Tantekin Erden, F. ve Altun, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin okul öncesi eğitim ve ilköğretime geçiş süreci hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 13(2), 481‐502.
  • Temel, Z. F., Kandır, A., Erdemir, N., ve Koçer-Çiftçibaşı, H., (2005), Okul öncesi eğitimde proje yaklaşımı ve program örnekleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayımları.
  • Tok, E. (2002). Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetim sorunları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Torun Yeterge, H., Yıldız Demirtaş, V., Coşkun, U. H., Vardarcı Kaçar, G. (2020). Aktif öğrenme yaklaşımına dayalı hazırlanan okul öncesi eğitim programının çocukların sosyal yetkinlik düzeylerine etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(2), 429-443.
  • Tuğrul, B. (2006). Okul öncesi dönemde düşünme becerilerinin gelişmesinde yaratıcı bir süreç olarak drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 1343-1381.
  • Tuncer, B. (2015). Okul öncesi eğitimdeki çağdaş yaklaşımların incelenmesi ve meb okul öncesi programıyla karşılaştırılması. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, 1(2), 39-58. Turaşlı, N. (2007). Okulöncesi eğitime giriş, Ankara: Anı Yayımcılık.
  • Ulu, H., ve Baş, Ö. (2020). Öğretmen adaylarının sosyal ağ sitelerini kullanım amaçları, eleştirel düşünme eğilimleri ve medya okuryazarlıkları arasındaki ilişkiler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3), 556-574.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural organization (UNESCO), (1994). The salamanca statement and framework for action on special needs education. Paris.
  • Unutkan, Ö.P. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 243-254.
  • Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7(1). 1335-1349.
  • Uyanık Balat, G. (2011). Fen nedir ve çocuklar feni nasıl öğrenir? (Ed.) B. Akman, Gülden Uyanık Balat, Tülin Güler. Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi. Ankara: PegemA.
  • Uyanık, Ö ve Kandır, A.(2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), 118-134.
  • Uysal, A. ve Balkan, İ.K. (2015). Sosyal beceri eğitimi alan ve almayan okul öncesi çocukların, sosyal beceri ve benlik kavramı düzeyleri açısından karşılaştırılması. Psikolojik Çalışmaları, 35(1), 27-56.
  • Ünal, F. (2013). Aile eğitiminde ebeveyn hakları ile ilgili yasalar ve etik kurallar. F. Temel (Ed.), Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları. Ankara: Anı Yayımcılık.
  • Vogel, N. (2012). Arranging the active learning environment: Setting Up The Preschool Classroom. Resource. 11-14.
  • Yalçın, V. ve Uzun, H. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretim yöntem ve teknikleri kullanma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kilis ve Gaziantep İli Örneği). Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 3(2), 42-54.
  • Yıldız Demirtaş, V. (2015). Aktif öğrenme ve işbirlikli öğrenme yöntem ve teknikleri. İçinde B. Doğan ve V. Alkan (Eds.) Öğretim İlke ve Yöntemleri. 245-288. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Yılmaz, N. (2003). Türkiye’de okulöncesi eğitimi erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Kültür Yayımları.
  • Yiğit, C., Özyurt, M., ve Adıyaman, H. (2019). Okul öncesi öğrencilerinin programın kazanımlarına ulaşma durumlarının değerlendirilmesine ilişkin bir model önerisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(3), 237-252.
  • Zembat, R. (2007). Okul öncesi eğitimde nitelik. Okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul: Morpa Yayımları, 25-44.
  • Zembat, R. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve aileler bağlamında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim,37,163.
  • Zembat, R., Günşen, G. ve Gök Çolak, F. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin erken çocukluk eğitiminde uygulanan farklı yaklaşımlar hakkındaki bilişsel haritaları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 1-19.
  • Zembat, R., ve Unutkan Polat, Ö. (2001). Okul öncesi dönemde çocuğun sosyalleşmesinde ailenin yeri. İstanbul: Ya-Pa Yayımları.

An Examination of Articles Published in Dergipark Regarding Preschool Education Program

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 37, 4104 - 4153, 31.05.2021
https://doi.org/10.26466/opus.866620

Öz

This study aimed to examine a qualified preschool education program in more detail, to reveal the problems experienced by the child and to make useful determinations for the solutions of them and to shed light on the researchers in the following years by contributing to the literature. The study group of the study, selected according to the criterion sampling method, consisted of 201 articles on preschool education program published in the last 7 years (2013-2020) within the scope of the program updated in 2013. The data were collected by scanning the relevant articles published between 2013-2020 in the Dergipark database. Categories and codes were created with the content analysis through MAXQDA program. The results revealed that non-school factors had a great influence on preschool education, the program was prepared by considering the developmental characteristics of the children and a spiral relationship with educational programs of other courses, and teachers may have problems during the implementation phase due to physical inadequacies and lack of experience. While implementing the pre-school education program, it was suggested that in-service training programs for teachers should be organized, more studies on family education and developing the research skills of children. should be carried out.

Kaynakça

  • Aktaş Arnas, Y. (2002). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Adana: Nobel.
  • Aktaş Arnas, Y. (2011). Aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. Ankara: Vize Yayımcılık.
  • Aksoy, N. C. (2014). Dijital oyun tabanlı matematik öğretiminin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin başarılarına, başarı güdüsü, öz-yeterlilik ve tutum özelliklerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara:Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Alak, S.A. ve Alabay, E. (2017). Pamuk şekerim i-ii kitaplarının meb okul öncesi eğitim programı (2013) açısından değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2229-2244.
  • Alisinanoğlu, F. ve Kesicioğlu, O.S. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarının davranış sorunlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Giresun İli Örneği. Kuramsal Eğitimbilim, 3 (1), 93-110.
  • Aral, N.,Baran, G.,Bulut, Ş. ve Çimen, S.(2002), Çocuk gelişimi 1. İstanbul: Ya-Pa Yayımları.
  • Ardıç, Ü.Ü. (2011). Okul öncesi eğitiminde kalitenin geliştirilmesine ilişkin idareci, öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aslanargun, E. ve Tapan, F. (2011). Okul öncesi eğitim ve çocuklar üzerindeki etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 219 – 238.
  • Aydın, A. (2006). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: PegemA Yayımcılık.
  • Ayyıldız, E. ve Kahraman, E. (2019). Türkiye’de okul öncesi sınıflarının fiziksel özellikleri ve tasarımları üzerine yapılmış çalışmaların incelenmesi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 47-60.
  • Bağcı, B. ve İvrendi, A. (2016). Türkiye’ de okul öncesi dönem matematik becerileri ve eğitimi araştırmaları: Sentez çalışması. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 10(2), 391-425.
  • Bartan, M. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin etkinliklerde kullandıkları dikkat çekme ve dikkati sürdürme şekillerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (1), 227-244.
  • Bartan, M. ve Başal, H.A. (2018). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin bilimsel süreç becerilerine ilişkin görüşleri ve sınıf içi uygulamaları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 1938-1959.
  • Başaran, S. T. ve Ulubey, Ö. (2018). 2013 okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(2), 1-38.
  • Batdı, V. (2019). Tam öğrenme modelinin çoklu bütüncül yaklaşımla analizi bağlamında türkçe öğretim programında kullanılmasının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Kilis.
  • Batu, E.S. ve Yükselen, A. (2014). Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim 1. E, N. Metin, A. İ. Yükselen (Ed)., Erken Çocukluk Döneminde Kaynaştırma Uygulamaları içinde (s.330 – 350), Ankara: Hedef Yayımları.
  • Bertrand J. (2012). Preschool programs: Effective curriculum. comments on kagan and kauerz and on schweinhart. In: Tremblay Re, Barr Rg, Peters Rdev, Eds. Encyclopedia On Early Childhood Development. Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early Childhood Development, 1-7.
  • Beyazkürk, D. ve Kesner, J. E. (2005). Teacher-child relationships in Turkish and united states schools: A cross-cultural study. International Education Journal, 6 (5),547–554.
  • Bilasa, P. (2006). NLP (Neuro linguistic programming) (Beyin dili programlaması) pratisyenlik eğitim programının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, .Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bildiren, A. (2018). Okul öncesi dönemde bilişsel yetenek ile problem çözme becerilerinin arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(1), 291-308.
  • Bozyiğit, S. (2013). Çocukların Çevre bilinçli tüketici olarak sosyalleşmesinde annelerin çocuk yetiştirme tutumlarının rolü. Doktora tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bursalıoğlu, Z. (2008). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayımları.
  • Can, E. ve Bayramoğlu, A. (2016). Ortaöğretimde okul yönetimine katılım. K.Beycioğlu, N.Özer, K.Koşar Ve İ.Şahin (Ed.), Eğitim Yönetimi Araştırmaları İçinde, (s.104-125), Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, E. ve Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitim: Temel sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 483- 519.
  • Can ve Serençelik (2017). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin okul yönetimine katılımlarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 525-542.
  • Canbeldek, M. ve Işıkoğlu Erdoğan, N. (2017). The effects of early childhood classroom size and duration on development of children. Eurasian Journal of Educational Research (EJER ), 17(68), 257-271.
  • Coşkun, Y. ve Baş, A. (2015). Okul öncesi eğitime devam eden çocukların anne babalarının çocuk yetiştirmeye yönelik görüşlerinin karşılaştırılması. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2). 195-210.
  • Cömert, S. (2004). Okulöncesi eğitim programı hakkında öğretmen görüşleri ve uygulamaları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 135-150.
  • Cömert, D. ve Erdem, E. (2011). Erken çocukluk döneminde aile katılım etkinlikleri. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çalışandemir, F. (2014). Oyunun önemi. yaşamın ilk yıllarında oyun: Oyuna çok yönlü bakış. Ankara: Pegem Akademi, 17-30.
  • Çelik, Ö. ve Buluç, B. (2016). Disiplinler arası yaklaşımla değer öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 67-88.
  • Dağlı, A. (2007). Okul öncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin türkçe ve matematik derslerindeki akademik başarılarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi Anabilim Dalı Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Bilim Dalı, Konya.
  • Dağlıoğlu, H.E., Turupcu Doğan, A. ve Basit, O. (2017). Kapsayıcı okul öncesi eğitim ortamlarında öğretmenler çocukların bireysel yeteneklerini belirlemek ve geliştirmek için neler yapıyor?. GEFAD / GUJGEF, 37(3), 883- 910.
  • Demirel, Ö. (2005). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme, Ankara: Pegem Yayımcılık.
  • Deniz, M. (2001). Milli Eğitim şuralarının tarihçesi ve eğitim politikalarına etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans Tezi.
  • Deniz, Ü. ve Yıldız, R. (2018). Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programında cinsel gelişim ve cinsel eğitim. GEFAD / GUJGEF, 38(2), 431-447.
  • Dikici Sığırtmaç, A., Hoş, G. ve Abbak, B. S. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde yaşanan sorunlara yönelik kullandıkları çözüm yolları ve önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 205-223.
  • Durmuşçelebi M. ve Akkaya D. (2011). 2006 okul öncesi eğitim programının uygulanmasının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi : Kayseri ili örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 255-272.
  • Düşek, G. ve Dönmez, B. (2012). Türkiye’de yayımlanan okul öncesi eğitim programları. Mesleki Bilimler Dergisi, 1(1), 68–75.
  • Ekici, F. (2014). Aile özellikleri ile okul öncesi eğitime devam eden çocukların problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 70-108.
  • Erbay, E. (2008). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin sosyal becerilere sahip olma düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, Pamukkale.
  • Ergüleç, F. ve Kiremit, R. F. (2019). Tablet bilgisayarların okul öncesi dönemde resim çiziminde kullanılması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(1), 17-36.
  • Erkan, S. ve Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 94-106.
  • Erşan, Ş. (2019). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumundan ve öğretmenden beklentilerinin incelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 161-178.
  • Feeney, S.ve Moravick, E.(1987). A thing of beauty: Aesthetic development in young children. Young Children, September; 7-15.
  • Fetihi, L. (1998). Okul öncesi eğitimde yönetici-öğretmen ilişkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Fidan, N. V. ve Erden, M.(1993). Eğitime Giriş. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Gordon, M ve Browne, K.W. (2007). Beginning Essentials İn Early Childhood Education: Canada.
  • Gökdemir, M. A. (2019). Problems encountered by preschool education teachers in art activities and solution offers (Mardin Sample). SDU International Journal Of Educational Studies, 6(2), 1-14.
  • Göle, M.O. ve Temel, Z.F. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin nitelikli bir okul öncesi eğitim programında bulunması gereken özelliklere ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 663-684.
  • Gülay Ögelman, H. ve Karakuzu, E. (2016). Meb 2013 okul öncesi eğitim programı’nda belirtilen öğrenme merkezlerinin uygulamaya yansımalarının incelenmesi: Aydın ili örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 73–98.
  • Gülçiçek, T., Tonga, F.E. ve Tantekin Erden, F. (2019). Examining Turkish early childhood education curriculum in terms of mainstream curriculum models. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 2019, 38(2), 77-106.
  • Güldalı, Ş. ve Demirbaş, İ. (2017). Okul öncesi eğitim programı ile ilkokul hayat bilgisi öğretim programının sarmallığının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1084-1105.
  • Gürsimsek, İ. (2003) Okuloncesi Eğitime Aile Katılımı Ve Psikososyal Gelisim. KUYEB, 3(1), 125-144.
  • Gürkan, T. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. R.Zembat(Ed.). Okul Öncesinde Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıcılık.
  • Gürkan, T. ve Koran, N. (2015). 36-72 Aylık Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programının Çocuğun Katılım Hakkına Yer Verme Durumu Açısından İncelenmesi. Journal of Teacher Education and Educators, 3(2), 203- 226.
  • Güzelyurt, T., Birge, F. ve Ökten, A. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin aile katılımına ilişkin görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 64-74.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitiminde teknolojiden yararlanma durumlarının belirlenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 2014, 4(2), 119- 144.
  • Halstead, J. M. ve Taylor, J. M. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30(2), 169-202.
  • Hamamcı, Z. ve Akyol, A.K. (2003). Çocuklarda empati gelişimi ve bilişsel gelişimin incelenmesi. kültürlerin buluşması: Erken Çocukluk Gelişimi Ve Eğitime Yansımaları. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı, Kuşadası/Türkiye.
  • Kale, M. (2010). Eğitimin temel kavramları. (Ed.). E. Karip, Eğitim Bilimine Giriş, Ankara: Pegem Akademi Yayımları.
  • Kandır, A. (1999). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Etkinliklerin Planlanması. Gazi Üniversitesi Anaokulu- Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayım Pazarlama.
  • Kardeş, S. ve Güney Karaman N. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuğun cinsel eğitimine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1554-1570.
  • Kartal, H. ve Güner, F. (2016). Okul öncesi eğitim programı etkinlik kitabındaki etkinliklerin ses bilgisi farkındalığı açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 5(1), 14-30.
  • Kaya, Y., Günay, R. ve Aydın, H. (2016). Okul öncesi eğitimde drama yöntemi ile işlenen değerler eğitimi derslerinin farkındalık düzeyi üzerindeki etkisi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 23-37.
  • Kayhan, N. ve Kılıç, D. (2014). Türkiye ve bazı avrupa birliği ülkelerinde okul öncesi öğretmenliği programlarında fen eğitiminin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(2), 83-102.
  • Kıldan, A. O. (2012). Okul öncesi eğitimin amacına yönelik öğretmen ve veli görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 135-150.
  • Koç Akran, S. ve Kocaman, İ. (2018). Öğretmenlerin ve velilerin okul öncesi eğitim kurumlarındaki veli toplantılarına ilişkin algıları. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4(2), 97-110.
  • Koçyiğit, S. (2014). Çocukların Bakış Açısıyla Okul Öncesi Eğitim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 36, 203-214.
  • Kök, M., Koçyiğit, S., Tuğluk, M.N. ve Bay, E. (2008). Okul öncesi dönem çocuklannda görülen sorunların öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 82–93.
  • Köksal, Ö., Balaban Dağal, A. ve Duman, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Science, Sayı 46, 379-394.
  • Kutlu Abu, N. ve Kayar, Z. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin aile katılımına yönelik görüşlerinin derinlemesine incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 156-183.
  • Kuzgun, H. ve Özdinç, F. (2017). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(-ERTE Özel Sayısı), 83–102.
  • Küçükturan, A. G. ve Altun A., Akbaba-Altun, S. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimin geliştirilmesine yönelik uygulamalar. The Journal of Academic Social Studies. 6(7). 783-801.
  • Livatyalı, H. (2011). Okul ve okulda zaman yönetimi. (Edt. Gürsel M.), Konya: Eğitim Akademi.
  • Manolova Yalçın, O., Durmuşoğlu Saltalı, N. ve Ateş, M. A. (2020). Okul öncesi eğitimde aranan veli profili. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi – USBED, 2(2), 1-23.
  • MEB. (2013). Okulöncesi eğitim programı, Ankara: MEB.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. (2nd ed.). Thousand.
  • Miller, E. (2005). Fighting technology for toddlers. Education Digest: Essential Readings Condensed For Quick Review, 71(3), 55-58.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). Strateji geliştirme başkanlığı. Ankara: MEB Yayımları.
  • Morrison, G. (2012). Early childhood education today. Boston: Pearson.
  • Muşlu Kaygısız, G. (2020). Fen bilimleri dersi öğretim programı ve okul öncesi eğitim programındaki kazanımların çevre eğitimi açısından incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 5(1), 29-47.
  • NAEYC & NAECS/SDE (National Association for the Education of Young Children & National Association of Early Childhood Specialists in State Departments of Education) (2003). Early childhood curriculum, assessments and program evaluation: Building an affective, accountable system in programs for children birth through age 8, 1- 30.
  • Oğuzkan, Ş. ve Oral, G. (1997). Okulöncesi eğitimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Ok, S. (2016). Öğretmen ve ailelere göre okul öncesi eğitimde okul-aile işbirliğinin önemi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 32, 61-79.
  • Okutan, N. (2003). Erken çocukluk eğitimi politikaları: Yaygınlaşma, yönetişim ve yapılar toplantısı raporu. Ankara: M.E.B., AÇEV, UNICEF ve Eğitim Reformu Girişimi.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın sihirli yılları (İkinci Baskı). İstanbul: Epsilon.
  • Öktem, T. (1986). S.S.Y.B. sosyal hizmetler ve çocuk esirgeme kurumu genel müdürlüğü kuruluşlarında okulöncesi eğitimi ve yaygınlaşması çalışmaları. 4. Ya-Pa Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırma Semineri. Ankara: Ya-Pa Yayımları.
  • Önal N. ve Keleş O. (2012). Teachers’ views regarding the use of technological materials in pre-school educational institutions. Mediterranean Journal of Educational Research, 14a, 820-824.
  • Özenç, M. (2020). Okul öncesi eğitimi programındaki kazanımlar ile ilkokul 1. sınıf kazanımları ne kadar uyumlu?. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 11(21), 97 – 110.
  • Özkubat, S. (2013). Okul öncesi kurumlarında eğitim ortamlarının düzenlenmesi ve donanım. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 58-66.
  • Özsırkıntı, D., Akay, C. ve Yılmaz Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri: Adana İli örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 313-331.
  • Özyürek, A., Özkan, İ., Begde, Z. ve Yavuz, N.F. (2015). Okul öncesi dönem çocuklar için hareket ve sosyal becerilerin gelişiminin desteklenmesine yönelik eğitim programı. Uluslararası Bilim Kültür ve Spor Dergisi, 3(11), 323–340.
  • Pehlivan, D.(2006). Okul öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin ilkokuma yazmaya geçiş sürecinin, öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Poyraz, H. (2003). Okul öncesi eğitimin ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayımcılık.
  • Sabancı, A. Altun, M. ve Uçar Altun, S. (2018). Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin ve velilerin görüşlerine göre ana sınıfı eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi Dergisi, 24(2), 339-385.
  • Saklan, E. ve Erginer, A. (2016). Türkiye’de okul öncesi eğitime ilişkin politika ve finansman uygulamaları. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 15-44.
  • Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları(1952-2013). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1, 63-73.
  • Sapsağlam, Ö. (2020). Okul öncesi eğitim programlarının milli kavramlar açısından incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), 1-17.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okulöncesi eğitim programı hangi yeterlikleri kazandırmalıdır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(10), 21-30.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research Project. Education for information, 22(2), 63-75.
  • Taner, M. ve Başal, H.A (2005). Farklı sosyoekonomik düzeylerde okulöncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişimlerinin cinsiyete göre karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 395-420.
  • Tantekin Erden, F. ve Altun, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin okul öncesi eğitim ve ilköğretime geçiş süreci hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 13(2), 481‐502.
  • Temel, Z. F., Kandır, A., Erdemir, N., ve Koçer-Çiftçibaşı, H., (2005), Okul öncesi eğitimde proje yaklaşımı ve program örnekleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayımları.
  • Tok, E. (2002). Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetim sorunları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Torun Yeterge, H., Yıldız Demirtaş, V., Coşkun, U. H., Vardarcı Kaçar, G. (2020). Aktif öğrenme yaklaşımına dayalı hazırlanan okul öncesi eğitim programının çocukların sosyal yetkinlik düzeylerine etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(2), 429-443.
  • Tuğrul, B. (2006). Okul öncesi dönemde düşünme becerilerinin gelişmesinde yaratıcı bir süreç olarak drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 1343-1381.
  • Tuncer, B. (2015). Okul öncesi eğitimdeki çağdaş yaklaşımların incelenmesi ve meb okul öncesi programıyla karşılaştırılması. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, 1(2), 39-58. Turaşlı, N. (2007). Okulöncesi eğitime giriş, Ankara: Anı Yayımcılık.
  • Ulu, H., ve Baş, Ö. (2020). Öğretmen adaylarının sosyal ağ sitelerini kullanım amaçları, eleştirel düşünme eğilimleri ve medya okuryazarlıkları arasındaki ilişkiler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3), 556-574.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural organization (UNESCO), (1994). The salamanca statement and framework for action on special needs education. Paris.
  • Unutkan, Ö.P. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 243-254.
  • Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7(1). 1335-1349.
  • Uyanık Balat, G. (2011). Fen nedir ve çocuklar feni nasıl öğrenir? (Ed.) B. Akman, Gülden Uyanık Balat, Tülin Güler. Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi. Ankara: PegemA.
  • Uyanık, Ö ve Kandır, A.(2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), 118-134.
  • Uysal, A. ve Balkan, İ.K. (2015). Sosyal beceri eğitimi alan ve almayan okul öncesi çocukların, sosyal beceri ve benlik kavramı düzeyleri açısından karşılaştırılması. Psikolojik Çalışmaları, 35(1), 27-56.
  • Ünal, F. (2013). Aile eğitiminde ebeveyn hakları ile ilgili yasalar ve etik kurallar. F. Temel (Ed.), Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları. Ankara: Anı Yayımcılık.
  • Vogel, N. (2012). Arranging the active learning environment: Setting Up The Preschool Classroom. Resource. 11-14.
  • Yalçın, V. ve Uzun, H. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretim yöntem ve teknikleri kullanma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kilis ve Gaziantep İli Örneği). Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 3(2), 42-54.
  • Yıldız Demirtaş, V. (2015). Aktif öğrenme ve işbirlikli öğrenme yöntem ve teknikleri. İçinde B. Doğan ve V. Alkan (Eds.) Öğretim İlke ve Yöntemleri. 245-288. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Yılmaz, N. (2003). Türkiye’de okulöncesi eğitimi erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Kültür Yayımları.
  • Yiğit, C., Özyurt, M., ve Adıyaman, H. (2019). Okul öncesi öğrencilerinin programın kazanımlarına ulaşma durumlarının değerlendirilmesine ilişkin bir model önerisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(3), 237-252.
  • Zembat, R. (2007). Okul öncesi eğitimde nitelik. Okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul: Morpa Yayımları, 25-44.
  • Zembat, R. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve aileler bağlamında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim,37,163.
  • Zembat, R., Günşen, G. ve Gök Çolak, F. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin erken çocukluk eğitiminde uygulanan farklı yaklaşımlar hakkındaki bilişsel haritaları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 1-19.
  • Zembat, R., ve Unutkan Polat, Ö. (2001). Okul öncesi dönemde çocuğun sosyalleşmesinde ailenin yeri. İstanbul: Ya-Pa Yayımları.
Toplam 125 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazlı Sıla Yerliyurt 0000-0002-6926-8000

Mustafa Ersoy 0000-0002-7320-8844

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 8 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Yerliyurt, N. S., & Ersoy, M. (2021). Okul Öncesi Eğitim Programı İle İlgili Dergipark’ta Yayımlanan Makalelerin İncelenmesi: 2013-2020. OPUS International Journal of Society Researches, 17(37), 4104-4153. https://doi.org/10.26466/opus.866620