In this research, the concept of femvertising, which is one of the new concepts of the marketing and advertising world, is examined. Women-oriented advertisements, which are a strategic type of advertising preferred by many brands, have gained importance in recent years. These advertisements show a narrative in which the social norms imposed on women are destroyed. The aim of this study is to mention in the summer instead of marketing concepts and examine the implications of femvertising in Turkey. For this reason, the applications of women-based /focused/empowering advertisements, known as "advertisements emphasizing women's strengths and talents", are included in the world and in our country. After the literature review, the commercial film of Selpak company named "Let's erase prejudices" was examined and analyzed with descriptive technique. Instead of advertisements that emphasize the stereotypical roles of women in society and show them passively; It is understood that it is represented more accurately with successful, real and powerful ads. Of the Femvertising current; it has been concluded that it is a trend that strengthens the way women appear in the media and ensures a positive understanding in society. The study is expected to shed light on future research and benefit the advertising industry.
Femvertising advertising descriptive analysis semiotic marketing
Bu araştırmada pazarlama ve reklamcılık dünyasının yeni kavramlarından olan femvertising kavramı incelenmektedir. Son yıllarda birçok marka tarafından tercih edilen stratejik bir reklam türü olan kadın odaklı reklamlar önem kazanmıştır. Bu reklamlarda, kadınlara dayatılan toplumsal normların yıkıldığı bir anlatım izlenmektedir. Bu çalışmanın amacı, femvertising kavramının pazarlama alan yazınındaki yerine değinmek ve Türkiye’deki yansımalarını incelemektir. Bu sebeple ‘Kadınların güçlü yönlerinin ve yeteneklerinin vurgulandığı reklamlar’ olarak bilinen kadın temelli/odaklı/güçlendirici reklamların, dünyada ve ülkemizdeki uygulamalarına yer verilmiştir. Yapılan alan yazın taramasından sonra Selpak firmasının ‘ön yargıları silelim’ isimli reklam filmi, betimleyici teknikle incelenmiş ve analiz edilmiştir. Kadınların toplumda kalıplaşan rollerini vurgulayan ve pasif gösteren reklamlar yerine; başarılı, gerçek ve güçlü gösteren reklamlarla daha doğru temsil edildiği anlaşılmıştır. Femvertising akımının; kadının medyada yer alma şeklini daha güçlü hale getiren, toplumda olumlu bir anlayış yerleşmesini sağlayan bir akım olduğu kanısına varılmıştır. Çalışmanın gelecekte yapılacak araştırmalara ışık tutması ve reklamcılık sektörüne fayda sağlaması beklenmektedir.
Kadın temelli reklamlar reklam betimleyici analiz göstergebilim pazarlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 23 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 38 |