Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

New Youth Culture And Social Capital: A Field Research Based Upon Hakkarı Province

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 38, 5186 - 5209, 15.06.2021
https://doi.org/10.26466/opus.845838

Öz

Social capital has recently been become one of the most discussed topics in the field of social sciences. Especially in the economic development process of countries, it is argued that social capital comprising of social relations, civic participation, values, trust and family ties is necessary for full and solid growth. In this end, this study aims at revealing to what extent young people in the province of Hakkâri do affect the social capital resources, which also attaches importance to the social dynamics of the region.Traditional relations among young people have turned into virtual relations with the great influence of globalization and specifically with the widespread use of the internet, social media and virtual environments. Therefore, the social relations, social trust and the voluntary participation levels of the young from Hakkari in the information age are also in the scope of this paper.This study, in which the qualitative research method was preferred, aimed to determine the data with the interview data collection method, and within the scope of this study; “New youth culture” that emerged with globalization and virtual environments, conceptual analysis of social capital and social capital discussions, examining the social capital values of Hakkari youth and analyzing the findings. The evaluation levels of the semi-structured interview study conducted with 10 participants between the ages of 18-24 in Hakkari are generally social relations, civic participation, social trust and trust. The findings obtained from the participants determined by the snowball sampling technique; It shows that the new youth culture and its most important carrier, social media tools, have positive and negative effects on social capital.

Kaynakça

  • Alacahan, O. ve Duman, B. (2011). Güven ve sivil bağlılık boyutuyla sosyal sermaye ve mezhep: Kahramanmaraş örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (36), 108-131.
  • Altunay, E., Oral, G., Yalçınkaya, M. (2014). Eğitim kurumlarında mobbing uygulamalarına ilişkin nitel bir araştırma. Sakarya University Journal Of Education, 4(1), 62-80.
  • Aydemir, M.A. (2011). Sosyal sermaye: Topluluk duygusu ve sosyal sermaye araştırması.(1. Baskı). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Aydemir, M.A., Tecim, E. (2012). Türk toplumunda aile ve dinin sosyal sermaye potansiyeli. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 43-59.
  • Babacan, M.E. (2016). Toplumsal derinlik, sosyal medya ve gençlik. İnsan Ve Toplum Dergisi, 6(1), 23-45.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman Modeli, Ahi Evren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Bourdieu, P. (2005). The social structures of the economy. (Translated by Chris Turner), Cambridge: Polity Press.
  • Görgülü, B. (2018). Gençlerin siyasal katılım sürecinde sosyal medyanın rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güzel, M. (2006). Küreselleşme, internet ve gençlik kültürü. Küresel İletişim Dergisi,1, 1-16.
  • İli, K. (2013). Sosyal medya ortam ve araçlarının öğrenci davranışlarına etkisi (Gazi çiftliği anadolu lisesi örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karagül, M., Masca, M. (2005). Sosyal sermaye üzerine bir inceleme. Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 37-52.
  • Kitapçı, İ. (2015). Motivasyonel bir güç olarak sosyal sermaye kavramı ve rasyonalitesi. Hukuk Ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 7(1-2), 11-36.
  • Özer, Y.E. (2011). Gençlerin toplumsal yaşama katılımı ve yerel yönetimlerin rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 26(1), 43-65.
  • Palabıyık, A. (2011). Pierre Bourdieu sosyolojisinde “Habitus”, “Sermaye” ve “Alan” üzerine. Liberal Düşünce Dergisi, 16(61-62), 121-141.
  • Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Newyork: Simon&Schuster.
  • Şahin, M.C. (2005). Türkiye’de Gençliğin toplumsal kimliği ve popüler tüketim kültürü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 157-181.
  • Şan, M.K., Şimşek, R. (2011). Sosyal sermayenin tarihsel-sosyolojik arka planı. Akademik İncelemeler Dergisi, 6(1), 88-110.
  • Şan, M.K. (2006). Bilgi toplumuna geçişte sosyal sermayenin taşıdığı önem ve Türkiye gerçeği. 5. Uluslararası Bilgi, Ekonomi Ve Yönetim Kongresi, Bildiri Kitabı, 1, 113-140.
  • Tocguaville, A. (1962). Amerika’da demokrasi. (Çev. T. Timur). Türk Siyasi İlimler Derneği Yayınları Siyasi İlimler Serisi: 4, İstanbul: Yenilik Basımevi. (Eserin orijinali 1835 yılında yayımlandı).
  • URL1, World values survey, 13.08.2018 tarihinde http://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp adresinden erişilmiştir.
  • URL2, OECD, 12.08.2018 tarihinde https://www.oecd.org/els/family/CO_4_2_Participation_first_time_voters.pdf adresinden erişilmiştir.
  • URL3, Yüksek Seçim Kurulu, 11.08.2018 tarihinde http://www.ysk.gov.tr/tr/milletvekili-genel-secim-arsivi/2644 adresinden erişilmiştir.

Yeni Gençlik Kültürü ve Sosyal Sermaye: Hakkari İli Özelinde Bir Alan Araştırması

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 38, 5186 - 5209, 15.06.2021
https://doi.org/10.26466/opus.845838

Öz

Sosyal sermaye, son dönemlerde sosyal bilimler alanında sıkça tartışılan konu başlıklarından biri olmuştur. Özellikle ülkelerin gelişim süreçlerinde sosyal sermaye konusunun önemi anlaşılmış, tam ve eksiksiz bir büyüme için sosyal sermaye değerlerinin üzerine yoğunlaşmak gerekli görülmüştür. Sosyal sermaye; sosyal ilişkiler, sivil katılım, değerler, güven, aile bağları gibi kaynakları içerisinde barındırmaktadır. Hakkari kent merkezi özelinde gençlerin sosyal sermaye kaynaklarına ne derecede etki ettiğini ortaya koymayı hedefleyen bu çalışma; bölgenin sosyal dinamiklerini ortaya koyması bakımından da önem atfetmektedir. Özellikle küreselleşmenin büyük etkisiyle gençliğin dönüşümü gerçekleşmiş ve internet, sosyal medya ve sanal ortamların yaygınlık kazanmasıyla birlikte gençler arasında geleneksel ilişkiler yerini sanal ilişkilere bırakmıştır. Yaşanılan enformasyon çağında gençlerin toplumsal ilişkilerinin, toplumsal güven ve gönüllü katılım düzeylerinin değerlendirilmesi de bu çalışmanın amaçları arasındadır. Nitel araştırma metodunun tercih edildiği bu çalışma, mülakat veri toplama yöntemiyle verilerin saptanmasını amaç edinmiş olup bu çalışmanın kapsamında; küreselleşme ve sanal ortamlarla birlikte ortaya çıkan “yeni gençlik kültürü”, sosyal sermayenin kavramsal analizi ve sosyal sermaye tartışmaları, Hakkari gençlerinin sosyal sermaye değerlerinin irdelenmesi ve bulguların analiz edilmesi yer almaktadır. Hakkari ilinde 18-24 yaş aralığındaki 10 katılımcıyla gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış mülakat çalışmasının ele aldığı değerlendirme düzeyleri ise genel anlamda toplumsal ilişkiler, sivil katılım, toplumsal güven ve güven çapıdır. Kartopu örneklem seçim tekniği ile belirlenmiş olan katılımcılardan elde edilen bulgular; yeni gençlik kültürü ve en önemli taşıyıcısı olan sosyal medya araçlarının sosyal sermayeye olumlu ve olumsuz anlamda etki ettiğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Alacahan, O. ve Duman, B. (2011). Güven ve sivil bağlılık boyutuyla sosyal sermaye ve mezhep: Kahramanmaraş örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (36), 108-131.
  • Altunay, E., Oral, G., Yalçınkaya, M. (2014). Eğitim kurumlarında mobbing uygulamalarına ilişkin nitel bir araştırma. Sakarya University Journal Of Education, 4(1), 62-80.
  • Aydemir, M.A. (2011). Sosyal sermaye: Topluluk duygusu ve sosyal sermaye araştırması.(1. Baskı). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Aydemir, M.A., Tecim, E. (2012). Türk toplumunda aile ve dinin sosyal sermaye potansiyeli. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 43-59.
  • Babacan, M.E. (2016). Toplumsal derinlik, sosyal medya ve gençlik. İnsan Ve Toplum Dergisi, 6(1), 23-45.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman Modeli, Ahi Evren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Bourdieu, P. (2005). The social structures of the economy. (Translated by Chris Turner), Cambridge: Polity Press.
  • Görgülü, B. (2018). Gençlerin siyasal katılım sürecinde sosyal medyanın rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güzel, M. (2006). Küreselleşme, internet ve gençlik kültürü. Küresel İletişim Dergisi,1, 1-16.
  • İli, K. (2013). Sosyal medya ortam ve araçlarının öğrenci davranışlarına etkisi (Gazi çiftliği anadolu lisesi örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karagül, M., Masca, M. (2005). Sosyal sermaye üzerine bir inceleme. Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 37-52.
  • Kitapçı, İ. (2015). Motivasyonel bir güç olarak sosyal sermaye kavramı ve rasyonalitesi. Hukuk Ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 7(1-2), 11-36.
  • Özer, Y.E. (2011). Gençlerin toplumsal yaşama katılımı ve yerel yönetimlerin rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 26(1), 43-65.
  • Palabıyık, A. (2011). Pierre Bourdieu sosyolojisinde “Habitus”, “Sermaye” ve “Alan” üzerine. Liberal Düşünce Dergisi, 16(61-62), 121-141.
  • Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Newyork: Simon&Schuster.
  • Şahin, M.C. (2005). Türkiye’de Gençliğin toplumsal kimliği ve popüler tüketim kültürü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 157-181.
  • Şan, M.K., Şimşek, R. (2011). Sosyal sermayenin tarihsel-sosyolojik arka planı. Akademik İncelemeler Dergisi, 6(1), 88-110.
  • Şan, M.K. (2006). Bilgi toplumuna geçişte sosyal sermayenin taşıdığı önem ve Türkiye gerçeği. 5. Uluslararası Bilgi, Ekonomi Ve Yönetim Kongresi, Bildiri Kitabı, 1, 113-140.
  • Tocguaville, A. (1962). Amerika’da demokrasi. (Çev. T. Timur). Türk Siyasi İlimler Derneği Yayınları Siyasi İlimler Serisi: 4, İstanbul: Yenilik Basımevi. (Eserin orijinali 1835 yılında yayımlandı).
  • URL1, World values survey, 13.08.2018 tarihinde http://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp adresinden erişilmiştir.
  • URL2, OECD, 12.08.2018 tarihinde https://www.oecd.org/els/family/CO_4_2_Participation_first_time_voters.pdf adresinden erişilmiştir.
  • URL3, Yüksek Seçim Kurulu, 11.08.2018 tarihinde http://www.ysk.gov.tr/tr/milletvekili-genel-secim-arsivi/2644 adresinden erişilmiştir.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yunus Eroğlu 0000-0002-6076-4868

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2021
Kabul Tarihi 2 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Eroğlu, Y. (2021). Yeni Gençlik Kültürü ve Sosyal Sermaye: Hakkari İli Özelinde Bir Alan Araştırması. OPUS International Journal of Society Researches, 17(38), 5186-5209. https://doi.org/10.26466/opus.845838