Bu çalışmanın amacı, meslek yüksekokulunda öğrenim gören üniversite öğrencilerinde yaşam kalitesinin değerlendirilmesidir. Çalışma nicel araştırma yönteminde desenlenmiştir. Veriler, Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği Kısaltılmış Versiyonu (WHOQOL-BREF) ve kişisel bilgi formu kullanılarak elde edilmiştir. Çalışmanın örneklemi, Akdeniz Üniversitesi’nin en çok öğrenci sayısına sahip meslek yüksekokullarından Manavgat Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 621 üniversite öğrencisinden oluşmuştur. Verilerin normal dağılıma sahip olup olmadığını saptamak için çarpıklık ve basıklık değerleri incelenmiştir. Verilerin normal dağılıma sahip olduğu görülmüş ve analizlerde parametrik testlerden Pearson korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Korelasyon analizi sonucunda, hem genel yaşam kalitesi hem de genel sağlık durumu ile yaşam kalitesi boyutlarından fiziksel alan, psikolojik alan, sosyal alan ve çevresel alan arasında pozitif yönde; ulusal alan ile negatif yönde ilişkiler olduğu görülmüştür. Regresyon analizi sonucunda ise yaşam kalitesi boyutlarından psikolojik alan ve çevresel alanın, öğrencilerin hem genel yaşam kalitesi hem de genel sağlık durumunu pozitif yönde; ulusal alan boyutunun ise negatif yönde etkilediği saptanmıştır. Bulgular mevcut literatür çerçevesinde tartışılmış ve okul yönetimleri için bazı önerilerde bulunulmuştur.
Yaşam kalitesi üniversite öğrencileri meslek yüksekokulu WHOQOL-BREF.
The aim of this study is to evaluate the quality of life of university students studying at a vocational school. The study was designed in quantitative research method. Data were obtained using the World Health Organization Quality of Life Questionaire Abbreviated Version (WHOQOL-BREF) and a personal information form. The sample of the study consisted of 621 university students studying at Manavgat Vocational School, one of the vocational schools of Akdeniz University with the highest number of students. The skewness and kurtosis values were examined to determine whether the data had a normal distribution. The data were found to have a normal distribution, and Pearson correlation analysis and regression analysis, which are among the parametric tests, were used in the analyses. As a result of the correlation analysis, it was observed that there were positive relationships between both overall quality of life and general health perceptions and the domains of quality of life, namely physical, psychological, social, environmental; and there was negative relationship with the national domain. As a result of the regression analysis, it was found that the psychological and environmental among the domains of quality of life positively affected both overall quality of life and general health perceptions of students; It was determined that the national dimension had a negative effect. The findings were discussed within the framework of the literature and some suggestions were made for school administrations.
Quality of life university students vocational school WHOQOL-BREF
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2021 |
Kabul Tarihi | 5 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 39 |