Dog therapy is the application of specially trained dogs to achieve general well-being or treatment in different categories of disabilities. Like other animals used for therapeutic purposes, dogs accept, offer comfort, do not condemn and are a great companion during treatment and therapy. Dog therapy builds on the prior existing connection between humans and animals. Engaging with a friendly dog can enable improvements in many physical and mental difficulties. It can help decrease blood pressure and improve the cardiovascular health in general. It can release endorphins, too which ensue a calming effect. This can help ease pain, decrease stress, and enhance child’s psychological state in general. Dog therapy can be used in various ways. Determined objectives are significant part of the therapy, and the progress should be registered with follow up during the structured sessions. The aims of the dog therapy programs involve: enriching motor skills and synchronized movement, reinforcing assisted or autonomous movement, increasing self-esteem, enriching verbal communication, improving the social skills development, increasing the desire to join in activities, enriching interactions with others, stimulating the determination to exercise. This research is a qualitative study that aimed to investigate the effect of dog therapy on students with motor disabilities. The realization of the research took place within three months. The research was conducted in children with motor disabilities, between the ages of 7 and 8 by a special educator and experienced trainer at the Special Center for dog therapy in Skopje, Republic of North Macedonia. The research was organized as a case study format. Researches indicate that the presence of a dog during the therapies leads to improvement in children mood, enrichment in their will to actively participate during the treatments, expression of emotions easily, improvement in communication and psychomotor development and achievement of a range of physiological benefits.
Köpek terapisi, farklı yetersizlik kategorilerinde genel durumun iyiliğini veya tedavisini sağlamak için özel olarak eğitilmiş köpekler ile uygulanmasıdır. Tedavi amaçlı kullanılan diğer hayvanlar gibi köpekler de tedavi ve terapi sırasında uygulamayı kabul eder, rahatlık sunar, kınamaz ve harika bir arkadaştır. Köpek terapisi, insanlar ve hayvanlar arasında önceden var olan bağa dayanır. Arkadaş canlısı bir köpekle ilişki kurmak, birçok fiziksel ve zihinsel zorlukta iyileşme sağlayabilir. Kan basıncını düşürmeye ve genel olarak kardiyovasküler sağlığı iyileştirmeye yardımcı olabilir. Sakinleştirici bir etki yaratan endorfinleri de serbest bırakabilir. Bu, ağrıyı hafifletmeye, stresi azaltmaya ve genel olarak bir çocuğun psikolojik durumunu iyileştirmeye yardımcı olabilir. Köpek terapisi çeşitli şekillerde kullanılabilir. Hedeflerin belirlenmesi terapinin önemli bir parçasıdır ve ilerleme yapılandırılmış seanslar sırasında takip ile kaydedilmelidir. Köpek terapi programlarının amaçları şunlardır: motor becerileri ve senkronize hareketi zenginleştirmek, yardımlı veya otonom hareketi güçlendirmek, öz saygıyı artırmak, sözlü iletişimi zenginleştirmek, sosyal beceri gelişimini geliştirmek, faaliyetlere katılma arzusunu artırmak, başkalarıyla etkileşimi zenginleştirmek, egzersiz yapma kararlılığını teşvik etmek. Bu araştırma, köpek terapisinin ortopedik yetersizliği olan öğrenciler üzerindeki etkisini araştırmayı amaçlayan nitel bir çalışmadır. Araştırma üç ay içinde gerçekleşmiştir. Araştırma, Kuzey Makedonya Üsküp Özel Köpek Terapi Merkezi'nde özel bir eğitimci ve deneyimli eğitmen tarafından 7-8 yaş arası ortopedik yetersizliği olan çocuklarla gerçekleştirildi. Araştırma, vaka analizi formatında düzenlenmiştir. Araştırmalar, terapiler sırasında bir köpeğin varlığının, çocukların ruh hallerinde iyileşmeye, tedavilere aktif olarak katılma iradelerinde zenginleşmeye, duyguların kolayca ifade edilmesine, iletişimde ve psikomotor gelişimde iyileşmeye ve bir dizi fizyolojik faydaya ulaşılmasına yol açtığını göstermektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 2 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 41 |