Teknolojinin gelişiminin sanayi alanında etkileri; tüketim toplumunun hızla büyümesi ve onu besleyecek hazır giyim ve moda gibi olguların ekonomik, ekolojik ve sosyal problemlere sebep olacak kadar ağırlık kazanmasında kendini göstermiştir. Hızlanan tüketimin ve onu besleyen olgu ve mekanizmaların yarattığı artan tahribatın sürdürülemez olması, bu olgu-ların sürdürülebilir hale getirilmesi ihtiyacını doğurmuştur. Bu ihtiyaç doğrultusunda ortaya çıkan doğal dengeyi sağlama mücadelesi, sürdürülebilirliği günümüzün en önemli üretim ve tüketim sorunlarının başına taşımıştır. Tekstil alanında sürdürülebilirlik kavramı; çevre, işgücü ve insan sağlığı gibi konulara dikkat çekilmesini sağlamış, “yeşil tüketici”, “yeşil tüketim” gibi kavramların gelişimine sebep olmuştur. Bu çalışmada, sürdürülebilirlik ile birlikte hızlı moda sektöründe faaliyet gösteren H&M ve ZARA gibi markaların başarılı, sürdürülebilir tekstil üretimi ve moda stratejilerine odaklanılmıştır. Hazır giyim endüstrisi 4R (reduce-reuse-recycle ve rebuy)prensibiyle yüksek maliyetler-ine rağmen, sürdürülebilir üretim yöntemleriyle belirgin miktarda daha az tahribat yaparak üretim yapma yoluna gitmişler ve tüketicilerden olumlu geri dönüş almışlardır. Hızlı moda markalarının bu başarılarının sektörel bazda “sürdürülebilirlik” konusuna daha fazla önem verilmesini sağlayacağı düşünülmektedir.
The effects of the development of technology in the field of industry have manifested themselves in the rapid growth of the consumer society and the gaining weight of events such as ready-to-wear and fashion that will cause economic, ecological and social problems. The unsustainability of the increasing damage caused by the accelerated consumption and the facts and mechanisms that feed it has created the need to make these phenomena sustainable. The struggle to maintain the natural balance that emerged in line with this need has brought sustainability to the top of today's most important production and consumption problems. The concept of sustainability in the field of textile brought attention to issues such as environment, labor force and human health, and caused the development of concepts such as "green consumer" and "green consumption". This study focuses on the successful and sustainable textile production and fashion strategies of brands such as H&M and ZARA operating in the fast fashion sector with sustainability. Despite the high costs of the ready-made clothing industry with the 4R (reduce-reuse-recycle and rebuy) principle, they have chosen to produce significantly less damage with sustainable production methods and have received positive feedback from consumers. It is thought that these successes of fast fashion brands will give more importance to "sustainability" on a sectoral basis.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yöneylem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Temmuz 2021 |
Kabul Tarihi | 5 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: Yönetim ve Organizasyon Özel Sayısı |