The aim of this study was to examine the graduate thesis called the thesis contained math teachers in Turkey, uncover trends and is presented. 235 postgraduate theses registered in YÖK National Thesis Center where the graduate theses are located and which have the words "Mathematics Teachers" in the name of the thesis were examined. Qualitative approach was used in the research. 235 theses included in the scope of the research were reached on 14.10.2020 from the website https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. Theses were examined in line with the purpose, thesis type, language, year and university, sample characteristics, and method used. The data obtained through the document analysis were recorded on the computer by the researchers via Microsoft Excel Program. The data recorded in a table named Thesis Examination Table created by the researchers was analyzed by descriptive and content analysis. At the end of the study, it was determined that the aims of the postgraduate theses on Mathematics Teachers were mostly "to do research on teachers' perception / attitude / understanding / thought / opinions / beliefs on a topic. It has been observed that the majority of theses are master's theses and written in Turkish. Most theses were made in 2019 and it was concluded that it showed an increasing trend until 2020. Theses were mostly done in Middle East Technical University. As the sample, mostly middle school mathematics teachers were taken and the qualitative approach was used predominantly.
Mathematics Teachers Graduate Theses Descriptive Content Analysis
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de tez başlığında “Matematik Öğretmenleri” ifadesi bulunan lisansüstü tezlerin incelenmesi, eğilimlerinin ortaya çıkarılması ve sunulmasıdır. Çalışmada Türkiye’de lisansüstü tezlerin yer aldığı YÖK Ulusal Tez Merkezine kayıtlı ve tez başlığında “Matematik Öğretmenleri” bulunan 235 lisansüstü tez incelenmiştir. Araştırmada nitel yaklaşım kullanılmıştır. Araştırma kapsamına dahil edilen 235 teze 14.10.2020 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi web sitesinden ulaşılmıştır. Tezler amaç, tez türü, dil, yapıldıkları yıl ve üniversite, örneklem özellikleri, kullanılan yöntem olarak 7 veri türü doğrultusunda incelenmiştir. Doküman incelemesi ile elde edilen veriler araştırmacılar tarafından Microsoft Excel programı aracılığı ile bilgisayara kaydedilmiştir. Araştırmacılar tarafından oluşturulan Tez İnceleme Tablosu adındaki bir tabloya kaydedilen veriler betimsel ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışma sonunda Matematik Öğretmenleri üzerine yapılan lisansüstü tezlerin amaçlarının en fazla “Öğretmenlerin bir konudaki algı/ tutum/ kavrayış/ düşünce/ görüşler/ inanışlar üzerinde araştırma yapmak” olduğu tespit edilmiştir. Tezlerin çoğunluğunun yüksek lisans tezi olduğu ve Türkçe dilinde yazıldığı görülmüştür. En çok tez 2019 yılında yapılmıştır ve 2020 yılına kadar artış eğilimi gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Tezler en fazla Ortadoğu Teknik Üniversitesi tarafından yapılmıştır. Örneklem olarak en fazla ortaokul matematik öğretmenleri ele alınmış olup, nitel yaklaşım ağırlıklı olarak kullanılmıştır.
Matematik Öğretmenleri Lisansüstü Tezler Betimsel İçerik Analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Kasım 2021 |
Kabul Tarihi | 17 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 43 |