Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

An Examination of the Valuable House Tax by Comparıng It with Municipal Taxes and Considering Its Special Status

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 44, 8362 - 8388, 26.12.2021
https://doi.org/10.26466/opus.933217

Öz

The Valuable house tax has come into force with the Real Estate Tax Law Articles between 42 to 49. Although the Valuable house tax is included in the Real Estate Tax Law, it has different aspects from the Real estate tax. The primary difference is that the Valuable house tax aims at putting a tax on houses with a taxation value exceeding a certain amount. With the Valuable House Tax, it is aimed to tax the buildings with a tax value of more than TRL 5.227.000 according to the Real Estate Tax Law, as of 2021. With its progressive tax tariff, the Valuable house tax considers the principles of fairness and solvency in taxation. The Valuable house tax entered into force on 5.12.2019 with Law No. 7194, but its implementation has been initiated since 2021. There are very few studies in the literature on valuable house tax. Since it is a new regulation and its practice has just begun, revealing its prominent features by examining in detail, comparing it with municipal taxes, and proposing solutions to the problematic issues in the legislation will be contributions of our study to the literature.

Kaynakça

  • Adam, S. ve Browne, J. (2006). A survey of the UK tax system. The Institute For Fiscal Studies.
  • Arpacı, A. (2014). Müşterek (Paylı) mülkı̇yette pay üzerı̇nde intı̇fa hakkı kurulmasının dı̇ğer paydaşlara etkı̇sı̇. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 20(1), 981-988.
  • Çelikkaya, A. (2020). En son servet vergisi reformlarının analizi. Maliye Dergisi, Ocak-Haziran 2020, 178, 240-262. Çetinkaya, Ö. Mahalli İdareler Maliyesi. Bursa: Ekin Kitabevi, s.73.
  • Duran, D. Ş. (2019, November). Türkiyenin yeni vergi mimarisinde yeni bir vergi: Dijital hizmetler vergisi. In Internatıonal Congress Of Management Economy And Polıcy 2019 Autumn Proceedıngs Book, s.666-682.
  • Karagöz, N., I, ve Metin Arslan. (2019). Bina vergisine esas rayiç bedellerin belirlenmesinde yaşanan sorunların analizi: Kayseri İli Talas İlçesi örneği. İdealkent, 10(27), 840-873.
  • Kılıçaslan, H. ve Yavan, S. (2017). Rant vergisi: Avusturya ve İsviçre örnekleri ve Türkiye'ye ilişkin bir değerlendirme. Journal Of Economics & Administrative Sciences/Afyon Kocatepe Üniversitesi Iktisadi Ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 47-60.
  • Kızılot Ş. ve Taş M. (2013). Vergi hukuku ve Türk vergi sistemi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Küpeli, İ. ve Saygın, Ö. (2019), Emlak vergisi değeri ve piyasa değeri arasındaki farka bağlı vergi kayıpları: Gebze örneği. BMIJ, 7(5), 2372-2384 Doi: Http://Dx.Doi.Org/10.15295/Bmij.V7i5.1369.
  • Hines, J. R. (2000). What is benefit taxation, Journal Of Public Economics, 75(3), 483-492.
  • Organ, İ. ve Çiftçi, T. (2015). Türkiye'de emlak vergisi uygulamasından kaynaklanan sorunlar ve çözüm önerileri. Niğde Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(4), 127-147.
  • Ökmen, M. ve Yurtsever, H. (2010). Kentsel planlama sürecinde oluşan kamusal rantın vergilendirilmesi. Maliye Dergisi, 158(06.10), 58-74.
  • Ömür, Ö. M. ve Gerçek, A. (2017). Türkiye ve Avrupa Birliği Üyesi ülkelerde servet vergilerinin karşılaştırılması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 197-216.
  • Önder, A. (2018). Yerel kamu hizmetlerinin taşınmaz vergi değerlerine etkisi. (Doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Gayrimenkul Geliştirme Bilim Dalı, Ankara.
  • Öz, E., Kutbay, H. ve Buzkıran, D. (2014). Türk servet vergisi sistemine modern bir yaklaşım. Gümrük Ve Ticaret Dergisi, 2(4), 86-99.
  • Özkan, A.F., Rekabet Perspektifinden Dijital Hizmet Vergisi. “Vergi Düzenlemelerinin Rekabet Süreçlerine Etkileri”, Siyasal Kitabevi, Ankara, Ekim 2020, Isbn: 978-605-7877-75-8, S.121-161.
  • İşler, İ., ve Tümer, Ö. (2020). Vergi gelirleri perspektifinden değerli konut vergisi uygulamasının değerlendirilmesi.Vergi Raporu, 249, 265-278.
  • Pehlivan, O. (2014). Kamu Maliyesi. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Pehlivan, O. (2020). Vergi Hukuku Genel Hükümler Ve Türk Vergi Sistemi. Trabzon: Celepler Matbaacılık Yayın Ve Dağıtım.
  • Saraçoğlu, F., Çakar, E. P. ve Çakır, M. (2015). Rant vergisi ve ülkemizdeki tartışmalar. Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 83-99.
  • Şenyüz, D., Yüce, M. ve Gerçek, A. (2015). Türk Vergi Sistemi, 12. Baskı, Bursa: Ekin Yayınları.
  • Töremen E. (2020). Emlak vergisine esas arsa birim değerlerinin belirlenmesindeki sorunlar ve çözüm önerileri. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 21-42.
  • 1319 Sayılı 29.7.1970 tarihli Emlak Vergisi Kanunu.
  • 213 Sayılı 4.1.1961 tarihli Vergi Usul Kanunu.
  • 4721 Sayılı 22.11.2001 tarihli Türk Medeni Kanunu.
  • 4751 Sayılı 3.4.2002 tarihli Vergi Usul Kanunu, Emlak Vergisi Kanunu ve Harçlar Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun.
  • 31365 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 15.1.2021 tarihli Gelir İdaresi Başkanlığı Değerli Konut Vergisi Uygulama Genel Tebliği.
  • 31349 Sayılı Mükerrer Resmi Gazetede yayımlanan 29.12.2020 tarihli Hazine ve Maliye Bakanlığının Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliği.
  • 7194 Sayılı 7.12.2019 tarihli Dijital Hizmet Vergisi ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun.
  • Anayasa Mahkemesinin 1.11.2017 tarihli 2016-43 Esas Sayılı 2017-146 Sayılı Kararı. Local Government Financial Statistics (2020)https://www.gov.uk/government/statistics/local-government-financial-statistics-england-2020 Erişim Tarihi:10.04.2021

Değerli Konut Vergisinin Belediye Vergileri İle Karşılaştırmalı Olarak ve Özellik Arz Eden Durumları Çerçevesinde İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 44, 8362 - 8388, 26.12.2021
https://doi.org/10.26466/opus.933217

Öz

Değerli konut vergisi, Emlak Vergisi Kanunun 42 ve 49. maddeleri arasında hüküm altına alınmıştır. Değerli konut vergisi, Emlak Vergisi Kanunu içerisinde hüküm altına alınmasına rağmen emlak vergisinden farklı yönleri bulunmaktadır. Değerli konut vergisi, emlak vergisinden farklı olarak vergi değeri belli bir tutarın üzerinde olan konutları vergilendirmeyi amaçlamaktadır. Değerli Konut Vergisi kapsamında olan mesken nitelikli taşınmazlardan, Emlak Vergisi Kanununa göre belirlenen bina vergi değeri 2021 yılı itibariyle belirle-nen tutar ile, 5.227.000 Türk Lirası’nın üzerinde olanların vergilendirilmesi amaçlanmaktadır. Değerli konut vergisi, artan oranlı vergi tarifesine sahip olması gerekçesiyle de vergilemede adalet ve ödeme gücü ilkesini göz önünde bulunduran bir vergidir. Değerli konut vergisinin hüküm altına alındığı 7194 Sayılı Kanun 5.12.2019 tarihinde yürürlüğe girmesine rağmen Değerli Konut Vergisi 2021 yılından itibaren uygulanmaya başlanmıştır. Değerli konut vergisine ilişkin literatürde çok az sayıda çalışmaya rastlanmış olup, yeni bir düzenleme olması ve uygulamasına yeni başlanmış olması gerekçesiyle, değerli konut vergisinin ayrıntılı olarak incelenerek özellik arz eden durumlarının ortaya konulması ve belediye vergileri ile karşılaştırmalı olarak incelenerek mevzuattaki sorunlu hususlara yönelik çözüm önerileri getirilmesi çalışmamızın literatüre katkısını oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • Adam, S. ve Browne, J. (2006). A survey of the UK tax system. The Institute For Fiscal Studies.
  • Arpacı, A. (2014). Müşterek (Paylı) mülkı̇yette pay üzerı̇nde intı̇fa hakkı kurulmasının dı̇ğer paydaşlara etkı̇sı̇. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 20(1), 981-988.
  • Çelikkaya, A. (2020). En son servet vergisi reformlarının analizi. Maliye Dergisi, Ocak-Haziran 2020, 178, 240-262. Çetinkaya, Ö. Mahalli İdareler Maliyesi. Bursa: Ekin Kitabevi, s.73.
  • Duran, D. Ş. (2019, November). Türkiyenin yeni vergi mimarisinde yeni bir vergi: Dijital hizmetler vergisi. In Internatıonal Congress Of Management Economy And Polıcy 2019 Autumn Proceedıngs Book, s.666-682.
  • Karagöz, N., I, ve Metin Arslan. (2019). Bina vergisine esas rayiç bedellerin belirlenmesinde yaşanan sorunların analizi: Kayseri İli Talas İlçesi örneği. İdealkent, 10(27), 840-873.
  • Kılıçaslan, H. ve Yavan, S. (2017). Rant vergisi: Avusturya ve İsviçre örnekleri ve Türkiye'ye ilişkin bir değerlendirme. Journal Of Economics & Administrative Sciences/Afyon Kocatepe Üniversitesi Iktisadi Ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 47-60.
  • Kızılot Ş. ve Taş M. (2013). Vergi hukuku ve Türk vergi sistemi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Küpeli, İ. ve Saygın, Ö. (2019), Emlak vergisi değeri ve piyasa değeri arasındaki farka bağlı vergi kayıpları: Gebze örneği. BMIJ, 7(5), 2372-2384 Doi: Http://Dx.Doi.Org/10.15295/Bmij.V7i5.1369.
  • Hines, J. R. (2000). What is benefit taxation, Journal Of Public Economics, 75(3), 483-492.
  • Organ, İ. ve Çiftçi, T. (2015). Türkiye'de emlak vergisi uygulamasından kaynaklanan sorunlar ve çözüm önerileri. Niğde Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(4), 127-147.
  • Ökmen, M. ve Yurtsever, H. (2010). Kentsel planlama sürecinde oluşan kamusal rantın vergilendirilmesi. Maliye Dergisi, 158(06.10), 58-74.
  • Ömür, Ö. M. ve Gerçek, A. (2017). Türkiye ve Avrupa Birliği Üyesi ülkelerde servet vergilerinin karşılaştırılması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 197-216.
  • Önder, A. (2018). Yerel kamu hizmetlerinin taşınmaz vergi değerlerine etkisi. (Doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Gayrimenkul Geliştirme Bilim Dalı, Ankara.
  • Öz, E., Kutbay, H. ve Buzkıran, D. (2014). Türk servet vergisi sistemine modern bir yaklaşım. Gümrük Ve Ticaret Dergisi, 2(4), 86-99.
  • Özkan, A.F., Rekabet Perspektifinden Dijital Hizmet Vergisi. “Vergi Düzenlemelerinin Rekabet Süreçlerine Etkileri”, Siyasal Kitabevi, Ankara, Ekim 2020, Isbn: 978-605-7877-75-8, S.121-161.
  • İşler, İ., ve Tümer, Ö. (2020). Vergi gelirleri perspektifinden değerli konut vergisi uygulamasının değerlendirilmesi.Vergi Raporu, 249, 265-278.
  • Pehlivan, O. (2014). Kamu Maliyesi. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Pehlivan, O. (2020). Vergi Hukuku Genel Hükümler Ve Türk Vergi Sistemi. Trabzon: Celepler Matbaacılık Yayın Ve Dağıtım.
  • Saraçoğlu, F., Çakar, E. P. ve Çakır, M. (2015). Rant vergisi ve ülkemizdeki tartışmalar. Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 83-99.
  • Şenyüz, D., Yüce, M. ve Gerçek, A. (2015). Türk Vergi Sistemi, 12. Baskı, Bursa: Ekin Yayınları.
  • Töremen E. (2020). Emlak vergisine esas arsa birim değerlerinin belirlenmesindeki sorunlar ve çözüm önerileri. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 21-42.
  • 1319 Sayılı 29.7.1970 tarihli Emlak Vergisi Kanunu.
  • 213 Sayılı 4.1.1961 tarihli Vergi Usul Kanunu.
  • 4721 Sayılı 22.11.2001 tarihli Türk Medeni Kanunu.
  • 4751 Sayılı 3.4.2002 tarihli Vergi Usul Kanunu, Emlak Vergisi Kanunu ve Harçlar Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun.
  • 31365 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 15.1.2021 tarihli Gelir İdaresi Başkanlığı Değerli Konut Vergisi Uygulama Genel Tebliği.
  • 31349 Sayılı Mükerrer Resmi Gazetede yayımlanan 29.12.2020 tarihli Hazine ve Maliye Bakanlığının Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliği.
  • 7194 Sayılı 7.12.2019 tarihli Dijital Hizmet Vergisi ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun.
  • Anayasa Mahkemesinin 1.11.2017 tarihli 2016-43 Esas Sayılı 2017-146 Sayılı Kararı. Local Government Financial Statistics (2020)https://www.gov.uk/government/statistics/local-government-financial-statistics-england-2020 Erişim Tarihi:10.04.2021
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şebnem Ekeryılmaz 0000-0001-6033-2574

Semra Altıngöz Zarplı 0000-0003-4597-0193

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2021
Kabul Tarihi 19 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Ekeryılmaz, Ş., & Altıngöz Zarplı, S. (2021). Değerli Konut Vergisinin Belediye Vergileri İle Karşılaştırmalı Olarak ve Özellik Arz Eden Durumları Çerçevesinde İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(44), 8362-8388. https://doi.org/10.26466/opus.933217