Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin İnsan Kaynakları Yönetici Kavramına Yönelik Algılarının Metaforik Analiz ile Değerlendirilmesi: Sakarya Üniversitesi Örneği

Yıl 2022, , 516 - 527, 31.05.2022
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1110978

Öz

Geçmiş yıllarda kısıtlı bir uygulama alanı sunan İKY, günümüzde parlak ve istikrarlı bir gelişim göstermektedir. İKY alanının geleceği, bu meslek ile ilgilenecek adaylara çeşitli seçenekler ve geniş bir fırsat yelpazesi sunmaktadır. Iky’nin bu fırsatları sunması günümüzde de bu mesleğe olan ilgiyi arttırmakta ve özellikle de bu alanda eğitim gören öğrenciler için önemi ve anlamı daha fazla olmaktadır. Bu çalışma ile, İKY alanına önem veren ve gelecekte de meslek olarak tercih edebilecek öğrencilerin, insan kaynakları yöneticiliğine ilişkin algılarını ortaya konması amaçlanmıştır. Çalışmanın araştırmasında nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; Sakarya Üniversitesi İşletme Fakültesi üçüncü ve dördüncü sınıfa devam eden 188 insan kaynakları yönetimi öğrencilerinden oluşmuştur. Araştırmanın verileri “insan kaynakları yöneticisi .............. gibidir. Çünkü.........” cümlesinin yer aldığı açık uçlu form aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik ve betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir ve MAXQDA programından yararlanılarak tablolar oluşturulmuştur. İnsan kaynakları yönetimi lisans öğrencilerinin insan kaynakları yöneticisi kavramına ilişkin toplamda 80 metafor ürettiği görülmüştür. Üretilen metaforlar 7 kategoride ele alınmıştır. Insan kaynakları lisans öğrencilerin “insan kaynakları yöneticisi” kavramına yönelik geliştirdikleri metaforların en çok köprü, işletmenin yapı taşı, anne, öğretmen,yönetici, baba ve çark kavramlarında olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Abrahamson, E. (1996). Management fashion. The Academy of Management Review, 20(1), 254-285.
  • Arı, G. S. & Konaklıoğlu, E. (2017). The meaning of human resource management for HR managers: A metaphor analysis. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 123-136.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar, 2.Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Boselie, P. & Paauve, J. (2005). Human resource function competencies in European companies. Personnel Review, 34(5), 550-566.
  • Boyatzis, R. E. (1982). The competent manager. New York: John Wiley.
  • Caldwell, R., (2008). HR business partner competency models: Re-contextualising effectiveness. Human Resource Management Journal, 18(3), 275-294.
  • Caldwell, R. (2010). Are HR business partner competency models effective? Applied HRM Research, 12(1), 40-58.
  • Dessler, G., (2014). Human resource management. 14th Edition. New Jersey: Prentice Hall.
  • Dulebohn, J., Ferris, G., & Stodd, J., (1995). The history and evolution of human resource management. In G. Ferris, S. Rosen, & D. Barnum (Eds.), Handbook of Human Resource Management, (19-41). Cambridge, MA: Blackwell.
  • Guest, D. E., Michie, J., Conway, N., & Sheehan, M. (2003). Human resource management and corporate performance in the UK. British Journal of Industrial Relations, 41(2), 291-314.
  • Gül, N. (2019). Çalışanların insan kaynakları yönetimi algılarının metaforlar aracılığıyla analizi: Özel sağlık kurumu çalışanlarıyla bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Higgins, P., Roper, I. & Gamwell, S. (2016). HRM as an emerging new managerial profession. In A. Wilkinson, D. Hislop & C. Coupland (Eds.), Perspectives on Contemporary Professional Work: Challenges and Experiences, (p.286-312). Cheltenham: Edward Elgar.
  • Ivancevich, J. M. (2007). Human resource management. New York: McGraw-Hill/Irwin.
  • Jamrog, J.J. & Overholt, M. H. (2004). Building a strategic HR function: Continuing the evolution. Human Resource Planning, 27(1), 51-62.
  • Kaufman, B. E. (1999). Evolution and current status of university HR programs. Human Resource Management, 38(2), 103-110.
  • Kızıltepe, Z. (2015). Nitel veri analizi/Içerik Analizi, Ed. Fatma Nevra Seggie, Yasemin Bayburt, Nitel Araştırma Yöntem, Teknik Analiz Ve Yaklaşımları, p.253-267, Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh: the embodied mindand its challenge to Western thought. New York: Basic Books.
  • Lawler , E. & Mohrman , S. ( 2003 ). HR as strategic partner. Human Resource Planning, 26(3), 15-29.
  • Marciano, V. M. (1995). The origins and development of Human Resource Management. Academy Of Management Journal, Best Papers Proceedings, 223-227.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd ed.). T housand Oaks, CA: Sage Pub Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metaphor. İstanbul: MESS.
  • Munsterberg, H. (1913). Psychology and Industrial Efficiency. Charleston: Bibliolife.
  • Paauwe, J., & Boon, C. (2009). Strategic HRM: A critical review. In D. G. Collings & G. Wood (Eds.), Human resource management: A critical approach, (p.38-54). London: Routledge.
  • Richardson, J., & McKenna, S. (2000). Metaphorical “types” and human resource management: Self-selecting expatriates. Industrial and Commercial Training, 32, 209-218.
  • Sullivan, J., Yeung, A. & Woolcock, P. (1996). Identifying and developing HR competencies for the future: Keys to sustaining the transformation of HR functions. Human Resource Planning, 19(4), 48-58.
  • Syrigou, A. (2018). Exploring the HR role and professionalisation: HR practitioners as aspirant professionals?. Doctoral dissertation. University of Portsmouth.
  • Ulrich, D. & Brockbank, W. (2005). The HR value proposition. Boston MA: Harvard Business School Press.
  • Ulrich, D., Brockbank, W., Johnson, D., & Younger, J. (2010). Human resource competencies. Rising to meet the Business Challenge The RBL White Paper Series. The RBL Group.
  • Ulrich, D. & Dulebohn, J. H. (2015). Are we there yet? What's next for HR?. Human Resource Management Review, 25(2), 188-204.
  • Vosburgh, R. M. (2007). The evolution of HR: Developing HR as an internal consulting organization. Human Resource Planning, 30(3), 11-23.
  • Welch, C. L. & Welch, D. E. (2012). What do HR managers really do?. Management International Review, 52(4), 597-617.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 9. Baskı, Seçkin Yayıncılık,Ankara.
  • Zheng, H. B., & Song, W. J. (2010). Metaphor Analysis in the Educational Discourse: A Critical Review. Online Submission, 8(9), 42-49.

Evaluation of University Students' Perceptions in the Concept of Human Resources Manager with Metaphorical Analysis: The Case of Sakarya University

Yıl 2022, , 516 - 527, 31.05.2022
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1110978

Öz

HRM, which offered a limited application areas in the past years, shows a bright and stable development today. The future of HRM presents a variety of options and a wide range of opportunities to candidates interested in this profession. The fact that HRM offers these opportunities increases the interest in this profession today, and it is more important and meaningful especially for students studying in this field. With this study, it is aimed to reveal the perceptions of the students, who give importance to the field of HRM and who may prefer it as a profession in the future, about human resources management. In the research of the study, the phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used. The study group of the research; Sakarya Business School consisted of 188 human resources management students attending the third and fourth year. The data of the research is like “human resources manager ............... because .........” was collected through an open-ended form. The obtained data were analyzed with content and descriptive analysis technique and tables were created using the MAXQDA program. It was observed that human resources management undergraduate students produced a total of 80 metaphors for the concept of human resources manager. The metaphors produced were handled in 7 categories. It was determined that the metaphors developed by human resources undergraduate students for the concept of "human resources manager" were mostly in the concepts of bridge, building block of the enterprise, mother, teacher, manager, father and wheel.

Kaynakça

  • Abrahamson, E. (1996). Management fashion. The Academy of Management Review, 20(1), 254-285.
  • Arı, G. S. & Konaklıoğlu, E. (2017). The meaning of human resource management for HR managers: A metaphor analysis. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 123-136.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar, 2.Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Boselie, P. & Paauve, J. (2005). Human resource function competencies in European companies. Personnel Review, 34(5), 550-566.
  • Boyatzis, R. E. (1982). The competent manager. New York: John Wiley.
  • Caldwell, R., (2008). HR business partner competency models: Re-contextualising effectiveness. Human Resource Management Journal, 18(3), 275-294.
  • Caldwell, R. (2010). Are HR business partner competency models effective? Applied HRM Research, 12(1), 40-58.
  • Dessler, G., (2014). Human resource management. 14th Edition. New Jersey: Prentice Hall.
  • Dulebohn, J., Ferris, G., & Stodd, J., (1995). The history and evolution of human resource management. In G. Ferris, S. Rosen, & D. Barnum (Eds.), Handbook of Human Resource Management, (19-41). Cambridge, MA: Blackwell.
  • Guest, D. E., Michie, J., Conway, N., & Sheehan, M. (2003). Human resource management and corporate performance in the UK. British Journal of Industrial Relations, 41(2), 291-314.
  • Gül, N. (2019). Çalışanların insan kaynakları yönetimi algılarının metaforlar aracılığıyla analizi: Özel sağlık kurumu çalışanlarıyla bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Higgins, P., Roper, I. & Gamwell, S. (2016). HRM as an emerging new managerial profession. In A. Wilkinson, D. Hislop & C. Coupland (Eds.), Perspectives on Contemporary Professional Work: Challenges and Experiences, (p.286-312). Cheltenham: Edward Elgar.
  • Ivancevich, J. M. (2007). Human resource management. New York: McGraw-Hill/Irwin.
  • Jamrog, J.J. & Overholt, M. H. (2004). Building a strategic HR function: Continuing the evolution. Human Resource Planning, 27(1), 51-62.
  • Kaufman, B. E. (1999). Evolution and current status of university HR programs. Human Resource Management, 38(2), 103-110.
  • Kızıltepe, Z. (2015). Nitel veri analizi/Içerik Analizi, Ed. Fatma Nevra Seggie, Yasemin Bayburt, Nitel Araştırma Yöntem, Teknik Analiz Ve Yaklaşımları, p.253-267, Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh: the embodied mindand its challenge to Western thought. New York: Basic Books.
  • Lawler , E. & Mohrman , S. ( 2003 ). HR as strategic partner. Human Resource Planning, 26(3), 15-29.
  • Marciano, V. M. (1995). The origins and development of Human Resource Management. Academy Of Management Journal, Best Papers Proceedings, 223-227.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd ed.). T housand Oaks, CA: Sage Pub Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metaphor. İstanbul: MESS.
  • Munsterberg, H. (1913). Psychology and Industrial Efficiency. Charleston: Bibliolife.
  • Paauwe, J., & Boon, C. (2009). Strategic HRM: A critical review. In D. G. Collings & G. Wood (Eds.), Human resource management: A critical approach, (p.38-54). London: Routledge.
  • Richardson, J., & McKenna, S. (2000). Metaphorical “types” and human resource management: Self-selecting expatriates. Industrial and Commercial Training, 32, 209-218.
  • Sullivan, J., Yeung, A. & Woolcock, P. (1996). Identifying and developing HR competencies for the future: Keys to sustaining the transformation of HR functions. Human Resource Planning, 19(4), 48-58.
  • Syrigou, A. (2018). Exploring the HR role and professionalisation: HR practitioners as aspirant professionals?. Doctoral dissertation. University of Portsmouth.
  • Ulrich, D. & Brockbank, W. (2005). The HR value proposition. Boston MA: Harvard Business School Press.
  • Ulrich, D., Brockbank, W., Johnson, D., & Younger, J. (2010). Human resource competencies. Rising to meet the Business Challenge The RBL White Paper Series. The RBL Group.
  • Ulrich, D. & Dulebohn, J. H. (2015). Are we there yet? What's next for HR?. Human Resource Management Review, 25(2), 188-204.
  • Vosburgh, R. M. (2007). The evolution of HR: Developing HR as an internal consulting organization. Human Resource Planning, 30(3), 11-23.
  • Welch, C. L. & Welch, D. E. (2012). What do HR managers really do?. Management International Review, 52(4), 597-617.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 9. Baskı, Seçkin Yayıncılık,Ankara.
  • Zheng, H. B., & Song, W. J. (2010). Metaphor Analysis in the Educational Discourse: A Critical Review. Online Submission, 8(9), 42-49.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Burçin Çetin Karabat 0000-0002-7787-1221

Özge Alev Sönmez Çalış 0000-0002-2240-4773

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çetin Karabat, B., & Sönmez Çalış, Ö. A. (2022). Evaluation of University Students’ Perceptions in the Concept of Human Resources Manager with Metaphorical Analysis: The Case of Sakarya University. OPUS Journal of Society Research, 19(47), 516-527. https://doi.org/10.26466/opusjsr.1110978