Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uykusuzluğun Müziksel İşitme Performansına Etkisi

Yıl 2023, , 612 - 619, 29.09.2023
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1326363

Öz

Uyku yoksunluğu neden-sonuç ilişkisi kurmada güçlük, problem çözme yeteneğinde azalma, konsantrasyon ve dikkat kaybı gibi bilişsel sorunlara neden olur. Bu çalışma, öğrenme ve hafıza ile yüksek ilişkisi olan Müzikal İşitme Okuma Yazma (MİOY) etkinliği ile öğrencilerde uykusuzluğun aralık, akor, ritmik, melodik dikte becerileri ve algı üzerindeki etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Deneysel araştırma, katılmaya gönüllü olan 18 öğrenci (14 erkek ve 4 kadın) ile yürütülmüştür (Yaş: 22±2.1, Ortalama Vücut Kitle İndeksi: 24,6 ± 2.3). Çalışma grubundaki uykusuzluğun etki düzeylerini belirlemek için bu deneysel çalışmada ön test – son test modeli kullanılmıştır. Katılımcıların aralık ve akorlarda ön test ve son test başarı düzeyleri istatistiksel olarak anlamlı bulunmamakla birlikte (p> .05), ritmik dikte ve melodik dikte yazma başarı düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı bir düşüş bulunmuştur (p < .05). Bu bulgular, müziksel öğrenmeyi ve hafıza güçlendirmeyi olumsuz etkileyen uyku yoksunluğunun, öğrencilerin MHRW'deki başarı düzeylerini önemli ölçüde azalttığını açıkça göstermektedir.

Kaynakça

  • Davidova J. & Sersnova O. (2012). The Development of Coordination between Musical Hearing and Vocal Apparatus of 6–8-Year-Old Children during the Process of Singing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 45, 134 – 146.
  • Divac, I., Pettigrew, J.D., Hoist, M.C., McKenzie, J.S. (1987). Efferent connections of the prefrontal cortex of echidna (Tachyglossus acculeatus). Brain Behav. Evol., 30, 321-327.
  • Ece, S. Kaplan, S. (2008). Müziksel Algılama (Işitme, Okuma, Yazma) Ses Ve Çalgı Yeteneği Arasındaki İlişkilerin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 16(1), 285-296.
  • Fraize, N., Carponcy, J., Joseph, M.A. (2016). et al. Levels of Interference in Long and Short-Term Memory Differentially Modulate Non-REM and REM Sleep. Sleep, 39(12), 2173-2188.
  • Gracyk, T. (2007). Listening to popular music, or How I learned to stop worrying and love Led Zeppelin. Michigan: University of Michigan Press.
  • Guyton, A.C., Hall, J.E. (2016). “Cerebral Cortex, Intellectual Functions of the Brain, Learning and Memory” Textbook of Medical Physiology, Thirteenth Edition Saunders Elsevier; Chapter, 59, 739-43.
  • Hacıev, P. (2007). Temel Müzik Teorisi. Pan yayıncılık. “Çeviri: Ahter Destan”
  • Joanisse, M.F., Manis F.R., Keating P., Seidenberg M.S. (2000). Language deficits in dyslexic children: Speech perception, phonology, and morphology. Journal of experimental child psychology. 77(1), 30–60.
  • Jones, B.E. (2005). “Basic Mechanisms of Sleep-Wake States” Kryger MH, Roth T, Dement WC Principles and practice of sleep medicine” 4th ed. Elsevier Saunders Philadelphia. 136-153.
  • Karahan, A. S. (2016). Müzik Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Müziksel İşitme Okuma Yazma Ders Dışı Çalışma Süreçlerinde Çoktan Seçmeli Testlerin Asenkron Uzaktan Eğitim Yöntemiyle Uygulanması ve Yöntemin Öğrencilerin Başarı Düzeylerine Etkisinin Belirlenmesi. Akademik Bakış: 13, 920-934. ISSN: 1694-528X
  • Kayabekir, M. (2019). Sleep Physiology and Polysomnogram, Physiopathology and Symptomatology in Sleep Medicine. In: Fabian H. Rossi, (Ed.), Updates in Sleep Neurology and Obstructive Sleep Apnea. First ed. London Bridge Street: Intechopen, Press., 1-23. DOI. 10.5772/intechopen.82754.
  • Kayabekir, M. (2020). Diagnosis. In: Fabian H. Rossi, (Ed.), Updates in Sleep Neurology and Obstructive Sleep Apnea. First ed. London Bridge Street: Intechopen, Press., 1-13. DOI. 10.5772/intechopen.91368
  • Kerstin, H., Dominik, P.J., Heib, J.R., Philippe, P. (2014). et al. Slow Sleep Spindle Activity, Declarative Memory, and General Cognitive Abilities in Children. Sleep, 37(9), 1501-1512.
  • Kryger, M.H., Roth, T., Dement, W.C. (2011). “Memory Processing in Relation to Sleep” In: Kryger M. H., Roth T., William C. D., (Eds.), Principles and Practice of Sleep Medicine. 5th ed. Elsevier Saunders. Press.; 335-344.
  • Mc Namara, P., Bulkeley, K. (2015). Dreams as a source of supernatural agent concepts. Front Psychol, 19, 6, 283.
  • Özgür, Ü., Aydoğan, S. (2006). Müziksel İşitme Okuma Eğitimi ve Kuramı I. Sözkesen matbaası.
  • Rechtschaffen, A., Bergman, B.M., Everson, C.A., Kushida, C.A., Gilliland, M.A. (1989). Sleep deprivation in the rat. Sleep, 12, 68-87.
  • Sağer, T. Gürpınar, E. Zahal, O. (2013). Müziksel İşitme-Okuma-Yazma Dersi ile Diğer Alan Dersleri Arasindaki İlişkilerin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi.
  • Sayako, F. E., Landi N., Myers E.B. (2017). Sleep duration predicts behavioral and neural differences in adult speech sound learning. Neurosci Lett., 636, 77-82.
  • Stickgold R., Hobason J.A., Fosse R., Fosse M. (2001). Sleep, Learning, and Dreams: Off-line Memory Reprocessing. Science, Vol. 294, 1052-1057.
  • Stickgold, R., Walker, M.P. (2013) Sleep-dependent memory triage: evolving generalization through selective processing. Nat Neurosci, 16:139.
  • Şengül, C. (2006). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi Dersinde Kazanılan Bilgi ve Becerilerin Öğretmenlik Mesleğinde Kullanılma Düzeyleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, yayımlanmamış doktora tezi.
  • Turner, T.H., Drummond, S.P.A., Salamat, J.S., Brown, C.G. (2007). Effects of 42 hours of total sleep deprivation on component processes of verbal working memory. Neuropsychology. 21, 787-795.
  • Van Dort, C. J. (2016). Locus Coeruleus Neural Fatigue: A Potential Mechanism for Cognitive Impairment during Sleep Deprivation. Sleep, 1;39 (12), 2173-2188.
  • Zammit, G., Weiner J., Damato, N. (1999) et al Quality of life in people with insomnia. Sleep, 22, 379-385.

The Effect of Sleep Deprivation on Musical Auditory Performance

Yıl 2023, , 612 - 619, 29.09.2023
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1326363

Öz

Sleep deprivation causes cognitive problems such as difficulty in establishing a cause-effect relationship, decreased problem-solving abilities, loss of concentration and attention. This study aims to determine the effect of sleep deprivation on interval, chord, rhythmic, melodic dictation skills and perception in students with Musical Hearing Reading and Writing (MHRW) activity, which has a high relationship with learning and memory. The experimental research was conducted with 18 students (14 men and 4 women) who volunteered to participate (Age: 22±2.1, Mean Body Mass Index: 24,6 ± 2.3). To determine the levels of effect of sleeplessness in the study group, the present experimental study made use of the pre-test – post-test model. Although the participants' pretest and post-test success levels were not statistically significant in intervals and chords (p> .05), a statistically significant decrease was found in rhythmic dictation and melodic dictation writing success levels (p < .05). These findings clearly show that sleep deprivation which negatively affected musical learning and memory consolidation significantly decreases the achievement levels of students in MHRW.

Kaynakça

  • Davidova J. & Sersnova O. (2012). The Development of Coordination between Musical Hearing and Vocal Apparatus of 6–8-Year-Old Children during the Process of Singing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 45, 134 – 146.
  • Divac, I., Pettigrew, J.D., Hoist, M.C., McKenzie, J.S. (1987). Efferent connections of the prefrontal cortex of echidna (Tachyglossus acculeatus). Brain Behav. Evol., 30, 321-327.
  • Ece, S. Kaplan, S. (2008). Müziksel Algılama (Işitme, Okuma, Yazma) Ses Ve Çalgı Yeteneği Arasındaki İlişkilerin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 16(1), 285-296.
  • Fraize, N., Carponcy, J., Joseph, M.A. (2016). et al. Levels of Interference in Long and Short-Term Memory Differentially Modulate Non-REM and REM Sleep. Sleep, 39(12), 2173-2188.
  • Gracyk, T. (2007). Listening to popular music, or How I learned to stop worrying and love Led Zeppelin. Michigan: University of Michigan Press.
  • Guyton, A.C., Hall, J.E. (2016). “Cerebral Cortex, Intellectual Functions of the Brain, Learning and Memory” Textbook of Medical Physiology, Thirteenth Edition Saunders Elsevier; Chapter, 59, 739-43.
  • Hacıev, P. (2007). Temel Müzik Teorisi. Pan yayıncılık. “Çeviri: Ahter Destan”
  • Joanisse, M.F., Manis F.R., Keating P., Seidenberg M.S. (2000). Language deficits in dyslexic children: Speech perception, phonology, and morphology. Journal of experimental child psychology. 77(1), 30–60.
  • Jones, B.E. (2005). “Basic Mechanisms of Sleep-Wake States” Kryger MH, Roth T, Dement WC Principles and practice of sleep medicine” 4th ed. Elsevier Saunders Philadelphia. 136-153.
  • Karahan, A. S. (2016). Müzik Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Müziksel İşitme Okuma Yazma Ders Dışı Çalışma Süreçlerinde Çoktan Seçmeli Testlerin Asenkron Uzaktan Eğitim Yöntemiyle Uygulanması ve Yöntemin Öğrencilerin Başarı Düzeylerine Etkisinin Belirlenmesi. Akademik Bakış: 13, 920-934. ISSN: 1694-528X
  • Kayabekir, M. (2019). Sleep Physiology and Polysomnogram, Physiopathology and Symptomatology in Sleep Medicine. In: Fabian H. Rossi, (Ed.), Updates in Sleep Neurology and Obstructive Sleep Apnea. First ed. London Bridge Street: Intechopen, Press., 1-23. DOI. 10.5772/intechopen.82754.
  • Kayabekir, M. (2020). Diagnosis. In: Fabian H. Rossi, (Ed.), Updates in Sleep Neurology and Obstructive Sleep Apnea. First ed. London Bridge Street: Intechopen, Press., 1-13. DOI. 10.5772/intechopen.91368
  • Kerstin, H., Dominik, P.J., Heib, J.R., Philippe, P. (2014). et al. Slow Sleep Spindle Activity, Declarative Memory, and General Cognitive Abilities in Children. Sleep, 37(9), 1501-1512.
  • Kryger, M.H., Roth, T., Dement, W.C. (2011). “Memory Processing in Relation to Sleep” In: Kryger M. H., Roth T., William C. D., (Eds.), Principles and Practice of Sleep Medicine. 5th ed. Elsevier Saunders. Press.; 335-344.
  • Mc Namara, P., Bulkeley, K. (2015). Dreams as a source of supernatural agent concepts. Front Psychol, 19, 6, 283.
  • Özgür, Ü., Aydoğan, S. (2006). Müziksel İşitme Okuma Eğitimi ve Kuramı I. Sözkesen matbaası.
  • Rechtschaffen, A., Bergman, B.M., Everson, C.A., Kushida, C.A., Gilliland, M.A. (1989). Sleep deprivation in the rat. Sleep, 12, 68-87.
  • Sağer, T. Gürpınar, E. Zahal, O. (2013). Müziksel İşitme-Okuma-Yazma Dersi ile Diğer Alan Dersleri Arasindaki İlişkilerin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi.
  • Sayako, F. E., Landi N., Myers E.B. (2017). Sleep duration predicts behavioral and neural differences in adult speech sound learning. Neurosci Lett., 636, 77-82.
  • Stickgold R., Hobason J.A., Fosse R., Fosse M. (2001). Sleep, Learning, and Dreams: Off-line Memory Reprocessing. Science, Vol. 294, 1052-1057.
  • Stickgold, R., Walker, M.P. (2013) Sleep-dependent memory triage: evolving generalization through selective processing. Nat Neurosci, 16:139.
  • Şengül, C. (2006). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi Dersinde Kazanılan Bilgi ve Becerilerin Öğretmenlik Mesleğinde Kullanılma Düzeyleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, yayımlanmamış doktora tezi.
  • Turner, T.H., Drummond, S.P.A., Salamat, J.S., Brown, C.G. (2007). Effects of 42 hours of total sleep deprivation on component processes of verbal working memory. Neuropsychology. 21, 787-795.
  • Van Dort, C. J. (2016). Locus Coeruleus Neural Fatigue: A Potential Mechanism for Cognitive Impairment during Sleep Deprivation. Sleep, 1;39 (12), 2173-2188.
  • Zammit, G., Weiner J., Damato, N. (1999) et al Quality of life in people with insomnia. Sleep, 22, 379-385.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Müzik Sosyolojisi
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Ahmet Suat Karahan 0000-0001-7494-4678

Murat Kayabekir

Erken Görünüm Tarihi 30 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Karahan, A. S., & Kayabekir, M. (2023). The Effect of Sleep Deprivation on Musical Auditory Performance. OPUS Journal of Society Research, 20(55), 612-619. https://doi.org/10.26466/opusjsr.1326363