Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kişilerarası İletişimde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği: Halkla İlişkiler ve Tanıtım Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 6, 421 - 434
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1527480

Öz

İnsanlar, duygu, düşünce, inanç ve davranışlarını sözlü, yazılı ve sözsüz yollarla aktararak iletişim kurar. Bu iletişim, bireyler, kuruluşlar ve toplumlar arasında etkileşim ve bilgi paylaşımını sağlar ve aynı zamanda insanın toplumsallaşma sürecinde önemli bir rol oynar. İletişim, kişinin deneyim ve bilgi birikiminin bir yansımasıdır ve düşünce ile davranışların değişiminde etkili olabilir. İletişim sayesinde bireyler, duygu ve düşüncelerini paylaşarak karşılıklı etkileşimde bulunur ve bu etkileşimler sonucunda da hem kendi bakış açılarını hem de başkalarının bakış açılarını yeniden şekillendirebilirler. İletişim içeriği, cinsiyet eşitsizliğini güçlendirebilir veya toplumsal cinsiyet eşitliğini teşvik edebilir. Cinsiyet ayrımcılığı ve stereotipler, ayrımcılığa ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğine neden olur. Etik değerlere uygun ve cinsiyetçi olmayan bir iletişim, güven ve saygıyı artırır, bu nedenle etkili iletişim için önemli bir temel oluşturur. Bu çalışma, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü’nde öğrenim gören öğrencilerin kişilerarası iletişime bakış açılarıyla toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma sonuçları, kişilerarası iletişimin toplumsal cinsiyet perspektifleri üzerinde olumlu bir etkisi olduğunu ortaya koymaktadır. Kişilerarası iletişim güçlendikçe toplumsal cinsiyet rollerine yönelik olumlu tutumlar artmaktadır. Ayrıca, cinsiyet ile toplumsal cinsiyet rollerine bakış açısı arasında anlamlı bir fark yoktur. Toplumsal cinsiyet rollerine bakış kadın ve erkekler arasında benzerdir ve cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Bu çalışmanın, ilgili alanlarda gelecekte yapılacak araştırmalar için değerli bilgiler sağlaması beklenmektedir.

Etik Beyan

Çalışma Etik kurul onayı ve izni ile gerçekleştirilmiştir.

Teşekkür

Erciyes Üniversitesi Araştırma Dekanlığı Redaksiyon ve Editörlük Ofisi'ne bu makalenin redaksiyon ve düzeltme hizmeti için teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Akca, E. B., & Tönel, E. (2011). Erkek(lik) çalışmalarına teorik bir çerçeve: Feminist çalışmalardan hegemonik erkekliğe. İ. Erdoğan (Ed.), Medyada hegemonik erkek(lik) ve temsil. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Aksoy, N. (2006). Toplumsal cinsiyete duyarlı bütçeleme ve Kadının Statüsü Genel Müdürlüğünün rolü. Ankara: T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Alıcı, N., & Daşlı, G. (2019). Toplumsal cinsiyet ve barış. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Campbell, J. M., & Akdemir, A. Ö. (2016). The development of interpersonal communication scale: The study of validity and reliability. Turkish Studies, 11(19), 859–872.
  • Dökmen, Ü. (2001). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Fixmer-Oraiz, N., & Wood, J. T. (2019). Gendered lives: Communication, gender, and culture (13th ed.). Boston: Cengage.
  • Görpe, S. (2001). Halkla ilişkiler kavramları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü.
  • Güden, M. P. (2006). Dilde cinsiyet ayrımcılığı: Türkçe’nin içerdiği eril ve dişil ifadeler bakımından incelenmesi (Tez No. 214640) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Işık, M. (2008). Sizinle iletişebilir miyiz? Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Kılınç, G., Nacar, G., & Timur Taşhan, S. (2021). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algıları ile çatışma ve şiddete ilişkin farkındalıkları üzerine rol oynama senaryolarının etkisi. Medical Sciences, 16(2), 58–67.
  • Koç Holding. (2024). İletişimde toplumsal cinsiyet eşitliği rehberi. https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/kilavuzlar
  • Mutlu, E. (2008). İletişim sözlüğü. Ankara: Ayraç Yayınları.
  • O’Neil, M. L., Şimşek, Ş. Ş., & Koçer, S. (2017). Toplumsal cinsiyete duyarlı bir yazım rehberi. İstanbul: Kadir Has Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Merkezi.
  • Palczewski, C. H., DeFrancisco, V. P., & McGeough, D. D. (2019). Gender in communication: A critical introduction (3rd ed.). Los Angeles: Sage.
  • Reece, B. L., & Reece, M. (2018). Etkili insan ilişkileri: Bireylerarası ve örgütsel uygulamalar. (B. Ural, Çev.). Ankara: T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları.
  • Saraç, S. (2013). Toplumsal cinsiyet. L. Gültekin, G. Güneş, C. Ertung, & A. Şimşek (Eds.), Toplumsal cinsiyet ve yansımaları. Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları.
  • Tannen, D. (2011). Konuşmanın gücü: Etkin iletişim. (İ. Gülfidan, Çev.). İstanbul: Mess Yayınları.
  • Tutar, H., & Yılmaz, M. K. (2003). Genel iletişim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara'da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları (Tez No. 224217) [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.

Interpersonal Communication and Gender Equality: A Study on Public Relations and Advertising Students

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 6, 421 - 434
https://doi.org/10.26466/opusjsr.1527480

Öz

People communicate by conveying their emotions, thoughts, beliefs, and behavior through verbal, written, and non-verbal means. This communication facilitates interaction and information sharing among individuals, organizations, and societies and plays a significant role in human socialization. Communication reflects experience and knowledge accumulation and can effectively change thoughts and behavior. The content of communication can either reinforce gender inequality or promote gender equality. Through communication, individuals share their emotions and thoughts, engaging in mutual interaction, and as a result of these interactions, they can reshape both their perspectives and those of others. Gender discrimination and stereotypes lead to discrimination and gender inequality. Communication that aligns with ethical values and is free of gender bias increases trust and respect, thus forming an essential foundation for effective communication. This study aims to determine students' attitudes toward interpersonal communication and gender roles in the Department of Public Relations and Advertising. Research results reveal that interpersonal communication has a positive impact on gender perspectives. As interpersonal communication strengthens, positive attitudes towards gender roles increase. Moreover, there is no significant difference between gender and perspectives on gender roles. The view of gender roles is similar between men and women and does not vary significantly by gender. This study is expected to provide valuable insights for future research in related fields.

Etik Beyan

The study was conducted with the approval and permission of the Ethics Committee.

Teşekkür

I would like to thank the Proofreading & Editing Office of the Dean for Research at Erciyes University for copyediting and proofreading service for this manuscript

Kaynakça

  • Akca, E. B., & Tönel, E. (2011). Erkek(lik) çalışmalarına teorik bir çerçeve: Feminist çalışmalardan hegemonik erkekliğe. İ. Erdoğan (Ed.), Medyada hegemonik erkek(lik) ve temsil. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Aksoy, N. (2006). Toplumsal cinsiyete duyarlı bütçeleme ve Kadının Statüsü Genel Müdürlüğünün rolü. Ankara: T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Alıcı, N., & Daşlı, G. (2019). Toplumsal cinsiyet ve barış. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Campbell, J. M., & Akdemir, A. Ö. (2016). The development of interpersonal communication scale: The study of validity and reliability. Turkish Studies, 11(19), 859–872.
  • Dökmen, Ü. (2001). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Fixmer-Oraiz, N., & Wood, J. T. (2019). Gendered lives: Communication, gender, and culture (13th ed.). Boston: Cengage.
  • Görpe, S. (2001). Halkla ilişkiler kavramları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü.
  • Güden, M. P. (2006). Dilde cinsiyet ayrımcılığı: Türkçe’nin içerdiği eril ve dişil ifadeler bakımından incelenmesi (Tez No. 214640) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Işık, M. (2008). Sizinle iletişebilir miyiz? Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Kılınç, G., Nacar, G., & Timur Taşhan, S. (2021). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algıları ile çatışma ve şiddete ilişkin farkındalıkları üzerine rol oynama senaryolarının etkisi. Medical Sciences, 16(2), 58–67.
  • Koç Holding. (2024). İletişimde toplumsal cinsiyet eşitliği rehberi. https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/kilavuzlar
  • Mutlu, E. (2008). İletişim sözlüğü. Ankara: Ayraç Yayınları.
  • O’Neil, M. L., Şimşek, Ş. Ş., & Koçer, S. (2017). Toplumsal cinsiyete duyarlı bir yazım rehberi. İstanbul: Kadir Has Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Merkezi.
  • Palczewski, C. H., DeFrancisco, V. P., & McGeough, D. D. (2019). Gender in communication: A critical introduction (3rd ed.). Los Angeles: Sage.
  • Reece, B. L., & Reece, M. (2018). Etkili insan ilişkileri: Bireylerarası ve örgütsel uygulamalar. (B. Ural, Çev.). Ankara: T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları.
  • Saraç, S. (2013). Toplumsal cinsiyet. L. Gültekin, G. Güneş, C. Ertung, & A. Şimşek (Eds.), Toplumsal cinsiyet ve yansımaları. Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları.
  • Tannen, D. (2011). Konuşmanın gücü: Etkin iletişim. (İ. Gülfidan, Çev.). İstanbul: Mess Yayınları.
  • Tutar, H., & Yılmaz, M. K. (2003). Genel iletişim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara'da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları (Tez No. 224217) [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Örgütsel, Kişilerarası ve Kültürlerarası İletişim, İletişim Sosyolojisi
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Kürşad Gölgeli 0000-0001-9564-4666

Erken Görünüm Tarihi 30 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 4 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 6 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Gölgeli, K. (2024). Interpersonal Communication and Gender Equality: A Study on Public Relations and Advertising Students. OPUS Journal of Society Research, 21(6), 421-434. https://doi.org/10.26466/opusjsr.1527480