Nowadays, with the widespread use of artificial intelligence (AI) technologies in educational environments, how students' attitudes toward these technologies affect academic processes has become an important research topic. This study aims to examine the effects of university students' attitudes toward AI on academic motivation and procrastination behaviors. 198 university students participated in the study. The data were collected online via Google Forms using a convenience sampling method from university students who volunteered to participate and using the General Attitude s Artificial Intelligence Scale, Academic Motivation Scale, and Tuckman Procrastination Tendency Scale. Pearson Correlation Analysis, Multivariate Analysis of Variance (MANOVA), and Multiple Linear Regression Analysis were used in the analysis of data. The findings showed that a positive AI attitude increased both intrinsic and extrinsic academic motivation, while a negative AI attitude only increased amotivation. However, no significant relationship was found between attitudes toward AI and procrastination behavior. Regression analyses showed that positive AI attitude had a statistically significant effect on increasing academic motivation, but this effect was limited by low explanation percentages. The findings of the study revealed that positive attitudes toward AI may support academic motivation, but it does not have a direct relationship with procrastination behavior. These results suggest that fostering positive attitudes toward AI may enhance students’ academic motivation, whereas procrastination behavior appears to be influenced by other individual factors beyond AI attitudes. The results emphasize the importance of strategies to improve individuals' attitudes toward AI to better understand the role of AI in academic processes and to encourage its effective use in educational environments.
Artificial Intelligence Attitudes Academic Motivation Procrastination University Students Educational Technologies.
Günümüzde yapay zeka (YZ) teknolojilerinin eğitim ortamlarında yaygınlaşmasıyla birlikte, öğrencilerin bu teknolojilere yönelik tutumlarının akademik süreçleri nasıl etkilediği önemli bir araştırma konusu haline gelmiştir. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin YZ ile ilgili tutumlarının akademik motivasyon ve erteleme davranışları üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmaya 198 üniversite öğrencisi katılmıştır. Veriler, gönüllü olarak katılmayı kabul eden üniversite öğrencilerinden kolaylık örnekleme yöntemi kullanılarak Google Formlar aracılığıyla çevrimiçi olarak ve Yapay Zekâya Yönelik Genel Tutum Ölçeği, Akademik Motivasyon Ölçeği ve Tuckman Erteleme Eğilimi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde Pearson Korelasyon Analizi, Çok Değişkenli Varyans Analizi (MANOVA) ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Bulgular, pozitif YZ tutumunun hem içsel hem de dışsal akademik motivasyonu artırdığını, negatif YZ tutumunun ise yalnızca motivasyonsuzluğu artırdığını göstermiştir. Bununla birlikte, YZ’ye yönelik tutumlar ile erteleme davranışı arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Regresyon analizleri, pozitif YZ tutumunun akademik motivasyonu artırmada istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olduğunu, ancak bu etkinin düşük açıklama yüzdeleriyle sınırlı kaldığını göstermiştir. Bu sonuçlar, yapay zekaya karşı olumlu tutumların geliştirilmesinin öğrencilerin akademik motivasyonunu artırabileceğini, erteleme davranışının ise yapay zeka tutumlarının ötesinde diğer bireysel faktörlerden etkilendiğini göstermektedir. Sonuçlar, YZ’nin akademik süreçlerdeki rolünü daha iyi anlamak ve eğitim ortamlarında etkin kullanımını teşvik etmek için bireylerin YZ’ye yönelik tutumlarını geliştirmeye yönelik stratejilerin önemini vurgulamaktadır.
Yapay Zekâ Tutumları Akademik Motivasyon Erteleme Davranışı Üniversite Öğrencileri Eğitim Teknolojileri.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi, Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 4 |